tisdag 8 maj 2012

Lite bullar och gardiner


Här sitter jag med ett berg av bullar som jag och minsta tjejen bakade efter jobb och dagis, som då är detsamma för oss båda.. Jag kan dock inte äta dem för att jag tål inte jäst så att de måste in i frysen i små påsar till flickornas miljoner picknickar kvickt som ögat nu annars kastar jag mig över dem. Detta är iallafall mitt favoritrecept på bullar!


                       Kardemummasnurror


150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
1 dl strösocker
2 tsk kardemummakärnor, mortlade
ca 1.3 liter vetemjöl


FYLLNING
100 g smör
1 dl strösocker
2 tsk kardemummakärnor, mortlade


Uppvispat ägg och pärlsocker till garnering


1. Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölken, värm till 37 grader. Lös upp jästen i degspadet
2. Tillsätt salt, socker, kardemumma & ca 1 liter av mjölet. Arbeta degen blank och smidig, tillsätt lite mera mjöl men spar 1-2 dl till utbakningen. Täck med bakduk och jäs till dubbel storlek ca 40 minuter.
3. Stjälp upp degen på mjölat bakbord. Knåda in resten av mjölet. Dela degen i tre delar, Kavla ut, fördela smör socker och kardemumma på.
4. Vik degen dubbel på längden, skär tre centimeter breda bitar tvärsöver och skär ett snitt i varje del, inte helt fram till viket. Snurra längderna om varandra och gör en knut, sätt ugnen på 250 grader. Jäs på bakplåtspappersklädd plåt under bakduk ca 30 min.
5. Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Grädda i ugnens mitt 8-10 min.


Enligt receptet ska detta bli 45 bullar, jag fick ut 56 av dubbel sats...


Receptet kommer från ett gammalt tummat sommarnummer av lantliv mat och vin.


Jag peppar mig själv till att ta tag i lite fönsterputsning genom att leta inspirationsbilder till gardiner till flickornas rum. Vi har det fortfarande helt gardinlöst efter att ha bott här i 3 1/2 år och jag gillar det men det behövs mjukas till lite i deras rum så jag vill ha de allra skiraste tunnaste vita hissgardiner. Jag fann denna bild i Sköna hems inspirationsgalleri. Precis såna gardiner är det som jag redan har satt upp i tanken framför nyputsade fönster, krispigt. Verkligheten inte så krispig..



När jag klickade mig vidare till artikeln som bilden kom ifrån, såg jag att den var från hemmet bakom bloggen och ljuvliga webbutiken Julias vita drömmar. Den är jättefin, där kikar jag runt lite då och då. 

Dags att sova, har en del att ta igen! // Kram Jenny 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar