måndag 14 maj 2012

Att få en oväntad gåva



Igår när vi var fyra mammor som lagade lunch till alla fixande föräldrar på barnens skola så fick jag den här fina, fina boken av en av vännerna i köket. Jag blev så glad, hon hade hittat den i Bryssel och tänkt på mig! Vi blev nöjda med lunchen bl a med en kycklingmarinad som vi höftade ihop på ingefära, vitlök, japansk soja & honung för mycket av allt utom möjligtvis honungen. Det blev supergott!
En jätteenkel kaka med bär blev det också, recept och bilder kommer en annan dag när jag bakar den hemma!

Idag så har jag bakat en annan kaka, receptet kommer från Zetas trädgård och jag hittade det i sista numret av Lantliv mat och vin. Jag hade gärna tagit en tur dit i helgen men det var så mycket aktiviteter och kalas för flickorna så det fick bli den här kakan därifrån istället! Till kollegorna att mumsa på imorgon!




                                      Kardemumma- och solroskaka

4 msk smält smör
3 dl socker
4 dl mjölk
4 tsk bakpulver
6 dl mjöl
2 dl solroskärnor
1 tsk finmalen kardemumma
2 tsk grovmalda kardemummakärnor
kanel
pärlsocker
flagad mandel

1. Vispa ihop alla ingredienserna
2. Häll smeten i en smord och bröad springform. Strö på pärlsocker, kanel och ev flagad mandel.
3. Grädda kakan i 30 minuter på 175 grader (varmluft) eller 200 grader (vanlig ugn)


Dags att ta det sista kvällsplocket, jympapåsar, hänga sista tvätten och lite annat smått och gott...


Första Mårbackan för säsongen flyttade in igår hos oss, älskar dem mest av alla sommarblommor i kruka!


                 Godnatt!  //Kram Jenny



               
                        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar