måndag 21 maj 2012

Supersnabba middagsfixet

Hej! Idag var jag bara hemma knappt två timmar mellan jobbet och tillbaka till jobbet på kvällsplanering, fixade en snabb middag till J och flickorna.

Tomatsoppa en av flickornas favoriter.




                            Voltaires tomatsoppa.
                   för 2-3 personer

0.5 l grönsaksbuljong
1-2 gula lökar
15 skållade tomater eller två burkar krossade tomater
1 vitlöksklyfta
En halv-en kruka färsk basilika
1 tsk harissa
En halv dl kokta vita bönor eller en halv dl grädde
Litet riven parmesan eller mozarella

Fräs finhackad lök i lite olivolja. Häll i grönsaksbuljongen och tomaterna och låt koka i 15 min. Tillsätt pressad vitlök, kryddor, basilika, bönor eller grädde. Koka ytterligare 10 minuter. Mixa därefter.
Servera med riven parmesan eller mozarella.




Till soppan nybakat bröd, Anna Bergenströms Ett fantastiskt bröd som faktiskt håller vad namnet lovar! Det är supergott och Sessan har bett mig baka det ett tag nu så idag så gjorde jag det. Det funkar bra när man har lite ont om tid för det ska bara jäsa en gång och går superfort att baka ut! En favorit sedann många år, jättegott som tillbehör om man ska ha en sallad till lunch tillexempel.
Här kommer receptet;

5 dl fingervarmt vatten
1 dl mjölk
25 g jäst
2 tsk salt
1 msk honung
12 1/2 dl vetemjöl

Smula jäst och lägg i salt och honung, häll över mjölk och vatten. Rör om så att jästen löser sig. Rör ner mjölet. Arbeta snabbt ihop den lösa degen. Strö ca 2 msk vetemjöl över, jäs 1-1 1/2 timma. Sätt ugnen på 240 grader. Strö en dl mjöl på bakbordet, tippa försiktigt upp degen. Knåda inte, jästbubblorna ska vara kvar. Strö över 1/2 dl vetemjöl över degen. Platta lite försiktigt, skär ut lagom stora bitar och lägg på plåten. Låt första plåten stå i ugnen 20 minuter och andra 17 minuter. Låt svalna utan bakduk.

Jag lät degen jäsa i en timma bara idag pga av min lilla tidsbrist och jag har två ugnar så att jag kan baka dubbelt! Annars hade jag aldrig hunnit! Jag har inte heller ätit den här middagen, utan på jobbet med kollegorna. J fick fota åt mig idag...

Rådjuren har gnagt i sig mina blommor ända ner i jorden, det som var fluffiga vita penséer är nu något grönt tuggat och spottat och nermosat i jorden. Okej att rådjuren mumsar och biter av blommorna men att de grisar ner såhär har jag aldrig sett. De måste vara utsvultna, snart kan man iallafall plantera pelargoner när nätterna är lite varmare. De äter väl inte pellisar iallafall? Inget går säkert känns det som, är det för mycket begärt att önska en liten liten rådjursfri zon i sin trädgård?

Nu ska jag kasta mig i soffan och se på Mästarnas Mästare!

                     Kram Jenny
                       

1 kommentar:

  1. När du lagar låter allt så enkelt, måste få till den härliga inställningen.
    Sorry men pelargoner är mums mums för rådjuren. Det finns ett par väldigt fina som de inte ger sig på, million bells, alla liljor, lavendel, brudslöja (vit:)), rosenskära (jättefin), klematis (klätter) klätterhortensia..de växer lite längre. Vallmo på våren och pioner.
    Ja lite så. Men är de hungriga eller inte läst texten "rådjurssäkra växter" äter de tyvärr allt.
    Kram

    SvaraRadera