måndag 13 maj 2013

Avslutade helgen med en pavlova


Min fladdriga långhelg avslutades synnerligen trevligt med goda grannar på grillmiddag (maken framfiskad från under altanen), vi åt denna tårtan hos min syster i torsdags när vi var där på kalas och ni vet hur det kan vara. Vissa saker orsakar ett starkt begär att få samma smak igen så jag bakade en själv igår. Det är Leilas chokladpavlova från hennes bok "A piece of cake" Men ni hittar receptet här också.


Innan tårtan biff med bea, jag var så sugen på kött med extra allt. Både bea och rödvinssås och tomatsallad och grillad majskolv. Jag önskar mig en fritös så att jag kan göra hemgjorda pommes frites också.

Idag när flickorna och jag kom hem efter dagens jobb, skola och aktiviteter så sjönk vi ner på altanen och åt rester från hela helgens mat. En underbar kväll ikväll.


Såhär ser det ut utanför köksfönstret nu, körsbärsträden har exploderat idag. Det är underbart när de blommar det är dock något underbart som är synnerligen kort. Körsbärskvistar överallt har vi inne också nu, på golv och bord i stora vaser och gamla glasburkar.

Nu gör jag såhär att jag drar en ny vinnare till den här vinsten,


Det var ett tag sen...

Men iallafall Taaadaaa en ny vinnare!



Grattis Paula med bloggen LOPPISLIV

Nu fångar vi den här veckan efter i mitt fall en helg full av fladder men det har  också hänt något helt vansinnigt roligt, i sinom tid får ni veta kära ni!

Nu kastar jag mig i soffan, struntar i tvättberg och väskor som inte är uppackade, tennisrack och allt som ligger som hinder och äter något onyttigt och ser på danska Borgen.

                                            Kram Jenny
                                      

19 kommentarer:

  1. Men mums vad gott det såg ut!! Och man blir så sugen på bakverk med bär i nu när det äntligen börjar bli sommar! Ditt körsbärsträd är ju också bara så vackert!

    Hoppas du har en skön kväll i soffan!
    Kram på dig!
    Fredrika

    SvaraRadera
  2. Gaahh så gott med Pavolva med färska bär, en stor favorit här hemma. Åå så nyfiken jag blir.. Ska bli spännande att få höra om det roliga som hänt. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  3. mums så gott det ser ut!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  4. Mums vad du har förlustat dig i mycket gott!
    Egna pommes frites är godast, gjorde alltid det då vi bodde i Frankrike.
    Såå härligt med så mycket körsbärsblommor!
    Kram Helen

    SvaraRadera
  5. Låter som du ätit en del gott i helgen. Gör du egen bea? Jag har gjort det en gång bara, tyckte det var lurigt. Vill gärna kunna slänga ihop en bea lite snabbt och lätt, får öva på det i sommar.

    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Perfekt avslut på en långhelg och skönt att maken fick vara med ;-)
    Spännande att få höra det roliga som har hänt...
    Ibland är det rätt skönt att bara släppa allt och slänga sig i soffan...

    Ha en härlig tisdag
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Pavola har jag aldrig testat men det verkar väldigt gott. Kram.

    SvaraRadera
  8. Hmmm... Lät spännande det där med att maken fick dras fram under altanen... Vilken smarrig tårta och gott KÖTT!!!! Körsbärsträd utanför fönstret... Jo, ja tackar jag! Så vackert som man dånar... Precis som i körsbärsdalen!

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera
  9. - Va??? Har jag vunnit...Jipeeeee vilken lycka!!! :-))
    Ohhhh min dag blev helt plösligt solig och fin!!
    Tusen TACK rara du!!! Jag mailar dig pronto :-)
    Kraaaaaaam Paula

    SvaraRadera
  10. Det där körsbärsträdet - herregud såååå fint. Förstår att det står kvistar lite här och där hemma hos er ;) Försåt habegäret av tårtan också, har bakat en del av Leilas kreationer och det är verkligen smarrigt ;)

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  11. Det här inlägget doftade nästan lite sommar... Pavlova med massor av bär. Underbart! Och körsbärsträdet - å så vackert!

    Kram Helén

    SvaraRadera
  12. Mmm älskar pavlova, gör ofta från Leila oxå..
    Mitt körsbärsträd börjar blomma, det är ju det vackraste.
    Ha fina kvällen, kram

    SvaraRadera
  13. Det ser gott ut...jag har aldrig provat pavlova. Körsbärsträden är så vackra. Det gäller att passa på att njuta, de blommar inte så länge. Kram Anette

    SvaraRadera
  14. Visst är det vackert nu när körsbärsträden blommar. Har tyvärr inga själv men funderar varje år på att skaffa.. nån gång kommer jag väl kanske till skott =)
    Kram

    SvaraRadera
  15. Du är verkligen fantastisk människa! Alla dessa godsaker du lagar och bakar. Den där pavlovan ser helt ljuvlig ut!

    Åh, jag missar alla tävlingar jag;) Men grattis till fina Paula:)

    Vad kul att du gillar klinkersen som jag funderar på. Kommer vi på hur vi ska göra med fogen som måste passa till plattorna, kan ju inte vara vitt då det ska ligga på golvet, så blir det det blåa.

    Fin kväll på dig!

    Kram Johanna

    SvaraRadera
  16. Haha det gör du rätt i! Innanför min dörr snubblar man på alla grejer också.:) så gott det där lätmed Pavlova! kram Nilla

    SvaraRadera
  17. Det gjorde du rätt i mums kram Diana

    SvaraRadera
  18. Nu blir jag alldeles hungrig =) Så gott. Och vad vackert att titta ut från fönstret när det blommar så.
    Stort grattis till vinnaren också. Kram och ha en fin dag

    SvaraRadera
  19. Åh vad gott det ser ut!

    Det gjorde du verkligen rätt i :-).

    Ha en bra dag!
    Hälsningar Malin

    SvaraRadera