lördag 7 september 2019

Helgens lyxiga lunchtips












Jag älskar verkligen sallad Nicoise. I somras på semestern i Frankrike så beställde jag det på en väldigt lyxig lunchrestaurang med kommentaren till maken "Här måste vi ju äta nizzasallad, den kommer garanterat med färsk grillad tonfisk"
Nope den kom med burktonfisk, jag är nu typen som älskar tonfisk på burk med men det är inte riktigt samma sak när man ska lyxa med vinlunch.
Detta har hänt på X antal semestrar, jag frågar inte jag tycker mig kunna se var det ska vara färsk tonfisk i salladen. Jag har haft fel alla gånger utom en tror jag och det är ett stående semesterskämt nu i familjen.

Så håll till godo, här kommer min egna Sallad Nicoice!





Lyxig sallad Nicoice
                                             4 personer

12 små delikatesspotatisar
4 ägg
150 g vaxbönor
150 g haricort verts
250 g små tomater i olika färger
2 rödlökar
svarta kalamataoliver med kärna
Blandade salladsblad så mycket så det täcker ett vackert fat modell större, lite tjockare lager
1 knippa rädisor
1 liten burk stora eller mellanstora delikatesskapris
4 skivor färsk tonfisk á 150 g st
1 citron

Dressing

1 1/2 msk rödvinsvinäger
knappt 1/2 pressad citron
3 msk olivolja, drygt
flingsalt och nymalen svartpeppar

Koka potatisen och äggen. Låt äggen koka så länge så att de är hyfsat hårda men ändå med den där perfekta lilla lösa kärnan i mitten.

koka bönorna helt kort i lättsaltat vatten, de ska ha tuggmotstånd och stuns kvar!

Vispa ihop dressingen, smaka av med salt och peppar.

Låt oliver och kapris rinna av.

Skölj och slunga salladen och lägg upp på ett stort fat, skiva löken tunt och strö över salladen.
Halvera tomaterna och rädisorna, i kvartar om de är större.

Grilla snabbt tonfisken på grill eller grillpanna i olivolja och bara flingsalt och några drag med svartpepparkvarnen över! Låt tonfisken ha kvar en rå kärna

Skala och halvera äggen.


Fördela potatis, bönor, tomater, rädisor snyggt över sallads- och lökbädden!

Ringla över lite dressing och ha resten bredvid.

Skiva tonfisken i snygga skivor och toppa salladen med dem och ägghalvorna. Strö sist över oliver och kapris.

Klyfta citronen och lägg runtom på salladsfatet!

Servera pronto så du får den perfekta ljumna temperaturen!



























Jag serverade med bröd och smör till! Jag gör alltid detta till sallader!















En lyxig lunch kräver nåt gott till kaffet eller hur?



Denna dag hade vi dessa,














Glutenfria kolabakelser

300 g mandelmjöl
4 dl florsocker
100 g skållad hackad mandel
6 äggvitor

smör & mandelmjöl till formen

Glasyr

4 dl grädde
1 msk ljus sirap
1 dl strösocker

On the top
vispad grädde
 1 tsk kakao
 1 1/2 tsk neskaffe
hallon, färska och gelé


Sätt ugnen på 175 grader, smörj en form (min är 30 x 30 cm) och bröa den med mandelmjöl.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum.

Blanda florsocker, mandelmjöl och finhackad mandel väl och vänd ihop det sen med äggviteskummet.

Häll smeten i formen, grädda ca 20 minuter, ha koll, ugnar är så olika!

Blanda ingredienserna till glasyren och koka till en tjock kräm, bred på den varma kakan. 

Låt svalna och skär sen i rutor.

Vid servering bred på ganska hårt vispad grädde. Pudra över en blandning av neskaffe och kakao.

Garnera med hallonen av båda slag både på bakelserna och lite runtom på fatet!













Avnjut med starka espressos!


Detta var en lunch från en rolig dag i augusti! Då vi hade fotografering här hemma, kommer i magasin nästa sommar! Häng med mig här på lilla bloggen och på kortversionen på Insta!













Bild från samma dag med drömmigaste buketten, bilden gör den inte rättvisa för det är hur många blommor som helst i den! Och kolla mina ben! Jag kan snurra min underkropp som en barbie, helt fantastiskt!

Den här lunchen är ju lite somrig men jag tycker att vi ska hänga kvar i sommarn ett tag till, bada så mycket vi kan, vara barbenta och frysa in hösten vänta lite med strumpor och sånt så jag ska nog laga denna somriga meny till familjen i helgen fast imorrn som middag! Obligatorisk familjemiddag hos oss på söndagar för att samla ihop oss lite när veckorna går i hundratio knyck!

Och nu kom solen här med, denna vecka har varit galen på en del plan och min jobbvecka avslutades lite dramatiskt igår. När jag till slut landade in hos min systers familj på födelsedagsmiddag så kändes det som om jag åt ikapp för hela veckan, en galet god grillmiddag extra allt och sen sockriga munkar till dessert. Det är Kalles favvo och eftersom det var hans födelsedag så var det hans dessertval och det landade perfekt som bomull i magen.

Nu ska jag energiboosta hela helgen har bland annat bastu och bad bokat med kära vänner jag har galet mycket catch-up med! Fotbollsmatcher såklart att heja på, min bästa vara-i-nuet-grej att göra!


Önskar er alla en fin helg!


                                                                         Kram Jenny


9 kommentarer:

  1. I novemberdag första gången jag vågade testa färsk tonfisk, när vi var i Kap Verde. Så gott! Har lyckats med en tonfisk middag sedan dess. Vi som gärna kör salladsmiddagar ska nog testa denna en dag.
    Kul foto på dig!!
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  2. Den salladen har jag aldrig provat ute. Men nu får jag testa den själv istället. Så tack för receptet.
    Ha en skön lördag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Jag kan tänka mig att du fick till den perfekta tonfisksalladen. Kram och ah en skön söndag!

    SvaraRadera
  4. Älskar färsk tonfisk, både i sallad och som den är.
    Har däremot lite svårt för tonfisk på burk sedan jag för 40 år sedan kom över en förgiftad burk och var svårt sjuk under en längre tid. Dagen efter jag ätit min och redan var sjuk, varnades det för dem i tidningen. För sent. Sådant är svårt att komma över.
    Kakorna ser så goda ut också.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Tonfisk är gott och salladen ser sååå fräsch ut! Fin bild på dig också...
    Kakorna skulle sitta fint till mitt morgonkaffe nu också :)
    Höstkram från Titti

    SvaraRadera
  6. Ljuvligt inlägg som alltid! Blir alltid på gott humör när jag kikar in hos dig fina du!
    Ser fram emot att se ert hem i fint magasin igen! =)
    Kram och trevlig helg så småningom!
    /Maria

    SvaraRadera
  7. Underbart inlägg, hungrig blev jag kram

    SvaraRadera
  8. Mmmm, vilken lunch!!! Och tummen upp på tonfisk ( på burk)... 😂👍
    Önskar Dig, Barbie en härlig söndag!!!
    Kraaam Kate

    SvaraRadera
  9. Hi Selina



    i am Montoya Jazhel from the philiphines ,i was in a big problem in my marital life so i read your testimony on how Dr Ikhide help you get your husband back and i said i will give it a try and i contacted the Dr Ikhide to help me and he promised to help me get my problem solved. now am so happy with my life because all my problems are over. Thanks to the great Dr Ikhide for the help and Thanks to you Selina.

    You can reach him with this email:- dr.ikhide@gmail.com and i promise he will not disappoint you.



    I AM SO HAPPY…… remember here is his email:- dr.ikhide@gmail.com or whatsapp :- +2349058825081








































    Kumusta Selina



    ako si Montoya Jazhel mula sa pilipinas, ako ay nasa malaking problema sa aking buhay sa pag-aasawa kaya nabasa ko ang iyong patotoo sa kung paano tulungan si Dr Ikhide na maibalik ang iyong asawa at sinabi kong susubukan ko ito at makipag-ugnay sa Dr Ikhide upang matulungan ako at nangako siyang tulungan ako na malulutas ang aking problema. ngayon masaya ako sa aking buhay dahil ang lahat ng aking mga problema ay tapos na. Salamat sa mahusay na Dr Ikhide para sa tulong at Salamat sa iyo Selina.

    Maabot mo siya sa email na ito: - dr.ikhide@gmail.com at ipinapangako ko na hindi ka niya bibiguin.



    AKO KAYA NAKAKITA …… tandaan dito ay ang kanyang email: - dr.ikhide@gmail.com or whatsapp :- +2349058825081

    SvaraRadera