lördag 20 augusti 2016

Med smak av lavendel




I den närmaste butiken jag har där jag shoppar massvis av gåbortspresenter och andra presenter men mer sällan något till mig själv, slank det iallafall med en burk med blått blommigt strössel som var bara till mig. Svår att motstå liksom Himmel & Hav...... 








En stor burk var det, men den är helt slut nu för att den var alldeles underbar! Flera blå sorters blommor var det i strösslet men smakmässigt så kändes det mycket lavendel!








Jag fick idén till den här desserten;








Lavendelmaränger med lakrits- & lavendelkladdkaka och glass med saltrostad mandel & lavendel








Jag fick med lavendel i allt!


Vi börjar med marängerna!













Lavendelmaränger

4 äggvitor
2 dl strösocker
2 3/4 dl florsocker
3/4 dl lavendel/blåblommigt strössel (plus lite extra till dekoration)

Vispa äggvitorna till ett hårt skum, tillsätt strösocker lite i taget, under fortsatt vispning så att det blir en blank marängsmet. Sikta ned florsockret och blanda.
Innan du blandar i blomströsslet så kan du behöva mortla det om det är lite större bitar i, annars blir det sen stopp i spritsen!

Spritsa ut små maränger  på bakplåtspappersklädda plåtar, strössla på lite blomströssel, grädda i 100 grader i ca 1 timma!

Detta blir massvis av maränger, om du bara vill göratill just den här desserten så halvera receptet!
Men annars jättegoda som en liten godsak till kaffet!







och så kladdisen!


Lakrits-& lavendelkladdkaka

200 g smör
8 msk kakao
6 dl socker
3 dl vetemjöl
4 ägg
3 tsk vaniljsocker
3 msk lakritspulver
2 stora nypor lavendel/blåblommigt strössel

Smält smöret i en stor kastrull, blanda sen i alla andra ingredienser rakt ned i kastrullen och rör noggrant och försiktigt.

Stjälp upp smeten i en smord och bröad form ca 30x30 cm.

Grädda i 175 grader, börja kolla efter 15 minuter så att du får en perfekt kladdighet, tänk på att den stelnar ytterligare utanför ugnen!








Jag tog en genväg till hemmagjord glass och pimpade färdig!


Jag köpte 3 liter av min favoritvaniljglass, rostade 100 g hackad mandel med flingsalt, sen vispade jag glassen med den saltrostade mandeln och 1 dl av mitt blåblommiga strössel, tillbaka ned i burkarna och in i frysen!








Dessa mängder av dessert gjorde jag när vi var 13 personer hos oss, en del var barn men i desserter spelar det ju mindre roll eller hur!!

Det hade räckt till flera! Och då backade vi ändå om....








Jag skar kladdkakan i rutor och la en glasskula på, 2 maränger plus halverade jordgubbar och några blåbär!








Gör man hela satsen maränger så blir det som sagt många, men de håller sig jättelänge, jag förvarar alltid maränger i papperspåsar som jag försluter med klädnypor! Jag har gjort flera desserter där de ingår också som kommer här på bloggen sen!







Finns att köpa i nätbutik också här 

Min blå Himmel och hav är slut och ersatt av en ljuvlig röd som heter kärleksblandning!


Godmorgon!
Längesen sist, har dragit igång att jobba första veckan som inte direkt blev en mjukstart utan rejält med riv och klös på många plan! Framförallt andra plan än jobbplan kanske, det var underbart att komma tillbaka till kollegorna! 

Idag hoppas jag att få ha alla mina tre prinsessor med mig på en liten tur, J är bortrest. Så då blir det tjejhelg här, igår så var alla tre med på iden, sen började Sessan vackla. Tonåringars planer som vänder i vindens hastighet.... Så vi får se helt enkelt....


Önskar er en underbar helg!


                                                                            Kram Jenny






16 kommentarer:

  1. Underbart & sååå vackra Foton ♡ ...
    /Kram finaste!

    SvaraRadera
  2. Så otroligt gott allt ser ut och en spännande kombo med lakrits och lavendel. Ha en fin dag, kram!

    SvaraRadera
  3. Himmel och hav...ja det kan ju bara bli bra! Och gott! underbara bilder och jag måste nog ha en sån burk...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Så gott det ser ut. Härligt med lavendel. Hoppas alla barnen följde med på din tur. Vackra foton du bjuder på . Ha en fin kväll. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  5. Men wow vilka bilder och vilken sagolikt god dessert, lavendel ljuvligt i både doft och smak. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  6. Wow så fint med lavendel!! Pra tips :--)

    http://lauraheinikki.fi

    SvaraRadera
  7. Men du är väl en ängel. Har precis funderat på vad jag ska göra med lavendeln jag har i skåpet😊 Jag ska göra skorpor och din kladdkaka tror jag minsann😊
    Ha det gott
    Kram milla

    SvaraRadera
  8. Lavendel är ju underbart! Ljuvliba bilder och allt ser sååå gott ut!;)
    Här är länken vännen!!
    http://www.ellos.se/ellos-home/poster-sierra-50x70-cm/544656?N=1z13r17Z1z141ll&Ns=RankValue3|1&Nao=11&selArt=921717&pr=0C1B2S3T

    Kramar!

    SvaraRadera
  9. Så mycket gott och dina bilder är ljuvliga! Jag brukar ha lite lavendel i min äppelpaj... det är faktiskt jättegott!

    Skön söndag till dig! KRAM Anna

    SvaraRadera
  10. Lavendel har jag aldrig använt i bakverk eller mat!
    Kul med nya tips, allt ser sååå gottt ut!
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  11. Jag bara ÄLSKAR lavendel :) jag har en etrisk olja jag stryker på min mage varje kväll man sover GRYMT bra på lavendel ska jag säga. Bra tips btw!

    Idag har jag billiga sovrumstips på bloggen:)

    Ha en kanonvecka!

    LOVE Maria

    SvaraRadera
  12. Så gott vännen!
    och ljuvligt fint
    Önskar dig en jättefin vecka
    kramar!!!

    SvaraRadera
  13. Oj vilka fina bilder - det gröna glasfatet gör bilden! Ja det som är på är inte dumt det heller. Ska testa att smaksätta glassen själv, på ditt vis. Så inspirerande!

    SvaraRadera
  14. Men så gott! Jag älskar lavendel. Kram.

    SvaraRadera
  15. Wow!
    Så gott!
    Du är ju helt grym på det där! Står fast vid att jag tycker du ska ge ut en bok:)

    Hoppas att du har en fin helg!

    Kram Sofi

    SvaraRadera
  16. Håller med Sofi, du måste ge ut en bok !!
    Kram fina du !
    Pia

    SvaraRadera