lördag 14 maj 2016

Körsbärsblom och en Caprese extra allt



Förra helgen slog körsbärsträden ut i full blom, så den här veckan så hade jag helst varit hemma och bara tittat på dem eftersom dessa underbara träd blommar så vansinnigt kort.

Men så funkar det ju inte riktigt, medans flickorna räknar hur få dagar det är kvar av terminen så önskar jag att det gick att lägga på flera dagar på den så att jag hinner allt till skolavslutningen på min skola. Men det är bara att tuffa på!


















Förra helgen var ju underbar, det var shorts och bad i havet, födelsedagskalas utomhus, första turen med båten, spontangrillning med grannarna. Högsommar i maj och sen att det var långhelg också extra allt liksom








Den här förrätten slängde jag ihop till i lördagskväll när vi hade grannarna över på middag.

En utökad Caprese, supersnabb och enkel, om man satsar på goda lyxiga råvaror så blir det supergott, en äkta krämig buffelmozarella från delikatessdisken till denna sallad och ingen inplastad från vanliga kyldisken!





Caprese extra allt.

5 stora väl mogna men ändå fasta tomater
4 stora bollar buffelmozarella
3 grillade paprikor (från burk i marinad)
150 g Bresaola
2 nävar blandade salladsblad och basilikablad

Vinägrett
3 msk olivolja
1 1/2 msk mangobalsamvinäger
fllingsalt
nymald svartpeppar
chiliflakes 

Skiva tomater och mozarella och varva på ett stort fat, lycka är att hitta sån mozarella som är så krämig att den flyter ut lite! Strimla paprikafileerna och fördela ovanpå, sedan Bresaolan. Strö över sallads- och basilikabladen.
Rör ihop vinägretten, smaka av med chiliflakesen så du får lagom sting, men det passar med lite styrka till den här salladen. Ringla över salladen.

Dessa mängder gjorde jag till oss och grannfamiljen, 4 vuxna, 5 barn.






Det här var förra helgens bilder! Vad gör ni denna lördag? Jag har huset för mig själv, Pärlan har tidig morgonmatch på andra sidan stan och J är med och hejar på. Småbrudarna pep just iväg för att åka till Grönan med en kompisfamilj, själv har jag en gedigen to do list... But first coffee!



                                                                                          Kram Jenny

10 kommentarer:

  1. Vårterminen går verkligen i ett rasande tempo. För egen del, som lärare, skulle jag gärna lägga på några ytterligare veckor för att hinna med allt, men eleverna och mina barn ser fram emot lovet såklart :) Kram.

    SvaraRadera
  2. Vi hade också sommarväder förra helgen och under veckan, men idag visar termometern 12 grader, brr. Kram och hoppas du få en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Så fina somriga bilder, och nu blev det
    så kallt. Mina quiltar kommer från Jeanne
    d'Arc living, köpte dom i fjol sommar
    Kramar och fin pingst/AM

    SvaraRadera
  4. Härliga försommardagar, speciellt välkommet när det är långhelg!
    En caprese är ju gott och en med extra allt är ju ännu godare:) Fast någon mozzarella i lösvikt i delikatessdisk hittar vi inte i vår lilla stad, ostaffären en v lite bättre sort fast fortfarande i plastpåse:) Vi provade burrata när vi var i Stockholm, jisses så god den var!

    Ha en fin helg,
    kram på dej

    SvaraRadera
  5. Åh så fräscht och gott! Bra råvaror är det bästa också. Här är det också alldeles vitt i träden. Så vackert ute nu.

    Trevlig helg och Kram! Anna

    SvaraRadera
  6. Visst vill man stanna tiden när det är så fint väder och det blommar så vackert. Så gott det ser ut. Tack för tipset till förrätten. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. Så galet vackert med körsbärsblommen.. Önskar just den här tiden på våren gick lite saktare, så man hann njuta av allt lite mer, lite längre.
    Wow, den tallriken hade jag mer än gärna blivit bjuden på!!
    Söndagskram från Kate

    SvaraRadera
  8. Mmmm så gott. Så underbart vackra träd. Kram Anette

    SvaraRadera
  9. Det där såg så gott ut. Hoppas att denna helgen varit bra, nu är det ju lite kallare men våren kanske varar lite längre övertygar jag mig.
    kramar!

    SvaraRadera
  10. Så vackert ni bor med utsikt över vattnet! Körsbärsblomningen och dina söta tjejer gör det ju ännu finare!
    Förrätten ser jättegod ut, jag älskar mozzarella!
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera