söndag 11 oktober 2015

Frukostdags




Söndag! Och det finns förhoppningsvis tid att laga och äta lång och lyxig frukost.






På helgerna äter vi alltid amerikanska pannkakor till frukost, antingen på lördagen eller söndagen.
Och det är alltid J som gör dem! Han gör alltid klassiska naturella om inte jag har någon ny idé! Som igår, vi hade massvis av färska fikon hemma så jag tänkte bananpannkaka med fikonsirap.











Fikon är en av mina absoluta favoriter så att nu när det varit superbra pris på dem så stoppar jag fikon i det mesta!









Familjetid efter en hektisk vecka!






Jag älskar att ha sirap och en liten klick bregott med havssalt på mina pannkakor.





Sessan vill ha sina pudrade i florsocker.





Fikonsirap gör du jätteenkelt genom att låta skivade fikon puttra i sirap tills de faller sönder, helst lönnsirap. Men det går med vanlig också.
















En underbar kombo med bananer i pannkakorna och fikon i sirapen! Kommer att göra igen och igen. Bananpannkakorna, gjorde jag så att jag la i bananskivor på pannkakorna när de låg i pannan och sedan vände. Jättegott istället för att mosa dem. Klassiskt recept på amerikanska pannkakor, plussa på bananer!




Det här var vår frukost igår! Idag blir det inga pannkakor här, men det blir danskt rågbröd med hjärtformad salami på och lite löskokta ägg med kaviar!

Önskar er en underbar solig söndag, jag ska fortsätta att pyssla här hemma som jag gjorde igår, tvätta sommartextilier och packa undan, flytta in saker från trädgården, ta bort lite somriga detaljer härinne.  Laga en god söndagsmiddag! Bästa sättet att tanka energi inför en ny fullproppad vecka. Och så fotboll förstås som varje helg för en fotbollsmamma.


Vad ska ni göra?



                                                                     Kram Jenny

15 kommentarer:

  1. Men åh, så sugna vi blev på pannkakor nu då... dom där amerikanska är verkligen extra goda när det är frukost som gäller - det är faktiskt bara till frukost vi äter pannkakor:) Bananpannkakor är för evigt förknippat med Thailand och Bali för vår del så när vi gör det så blir vi alltid lika nostalgiska och njuter lite extra av minnena.

    Här blir det en liten söndagsutflykt, inget som tillhör vanligheterna så det uppskattas alltid lite extra då. Sen ska vi så klart planera in veckans middagar och laga mat, en skön söndag med andra ord:)

    Ha en fin dag, kära du,
    kramar

    SvaraRadera
  2. Blir alltid så imponerad över din kreativitet i köket eftersom jag själv är helt handikappad! Låter som en spännande kombo med banan och fikon.

    Här håller jag på och fixar lite inne, ska snart gå ut och plocka in lite mera växter i garaget och lite annat trädgårdsfix. Här är det mulet än så länge, men det ser ut att kunna spricka upp snart.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Vi har lite slapprsöndag efter en lyckad överraskningsfest igår...

    Så gott det låter med fiksonsirap och här hemma är det också lördag eller söndag som blir en längre frukost stund

    Kram och fin söndag
    Sandra

    SvaraRadera
  4. Vi har lite slapprsöndag efter en lyckad överraskningsfest igår...

    Så gott det låter med fiksonsirap och här hemma är det också lördag eller söndag som blir en längre frukost stund

    Kram och fin söndag
    Sandra

    SvaraRadera
  5. Åh vad det såg mumsigt ut! Jag ska precis ställa mig och brassa plättar. Var på Ullared igår och köpte nytt järn och det måste vi ju förstås prova på en gång :-)

    Önskar dig en underbar söndag! Karm

    SvaraRadera
  6. Bananpannkakor låter så gott och det var roligt med hjärtformad salami. Det har jag inte sett förut! Härligt med helgfrukost som får ta lite tid att fixa och äta.
    Kramar, Ann

    SvaraRadera
  7. Vilka lyxiga frukostar ni har då, så gott det ser ut. önskar dig en fortsatt fin söndag. Kram Anette

    SvaraRadera
  8. Vilken härligt lyxig frukost. :-) Här blev en banan till frukost på cykeln på väg mot stallet. :-) För här har det varit hästhoppningstävling, och jag var funktionär i kiosken, så där gick vår söndag, men dottern fick fin belöning, då hon kom 2a i sin klass 70 cm. Kramizz och ha en skön söndagkväll/Laila

    SvaraRadera
  9. Mysigt med lite extra långa, lyxiga frukostar!
    Hoppas att du har haft en härlig söndag!

    SvaraRadera
  10. Ett av det bästa med helgerna, lååånga och goda lyxfrukostar. Fikonsirap lät och såg fantastiskt gott ut och speciellt till ljuvligt goda pannkakor, mums. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  11. Frukosten är det bästa målet på dagen. Lyxiga helgfrukostar med dignande bord och alla samlade är underbart. Härligt frukostbord du bjöd på!

    Kramar Anna

    SvaraRadera
  12. Här blir det ofta amerikanska pannkisar med på helgen kram Diana

    SvaraRadera
  13. Vilken lyxig frukost, ser riktigt gott ut :)
    Kram Pia

    SvaraRadera
  14. MUMS...himmel så gott! Detta får jag testa till helgen...knorrar i magen redan :)
    Kram till dig,
    Titti

    SvaraRadera
  15. Så otroligt gott det ser ut...
    Så härligt att äta långa o goda familjefrukostar... finns väl inget bättre o mysigare..
    Hoppas allt är bra med dig.
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera