onsdag 29 augusti 2012

Middag till hungriga flickor

Hej! Sitter och tar en latte (koffeinfri såhär dags) efter jobb och fotbollslogistik! Tänkte ge er receptet på ett av mina favoritbröd, som jag bakade till middagen igår. Det är ett kalljäst bröd så man snor ihop degen på morgonen och låter det jäsa under dagen och sedan bakar man ut det när man kommer hem så har man ett nybakat bröd till soppan med minimal tidsåtgång!





                                        Brytbröd

1 bröd

25 g jäst
5 dl kallt vatten
2 1/2 msk olivolja
1 tsk strösocker
Ca 13 dl vetemjöl
2 tsk salt

Garnering:
Flingsalt, vallmofrö, sesamfrö

1. Lös upp jästen i det kalla vattnet
2. Tillsätt övriga ingredienser
3. Helst ska degen arbetas i maskin (jag snor alltid ihop den för hand). Annars knåda länge och väl så länge du orkar och helst lite till! ( Ja jag gillar att knåda!)
4. Tillsätt salt mot slutet.
5. Täck degen noga och låt den jäsa på valfri plats i ca två timmar. (men funkar som sagt jättebra att jäsa en hel dag eller natt!)
6. Vänd upp degen på ett mjölat bakbord.
7. Dela degen i 16-17 lika stora bitar.
8. Forma samtliga bitar till släta och fina bollar.
9. Placera bollarna tätt tillsammans till ett runt bröd på en bakplåtspappersklädd plåt.
10. Pensla brödet med vatten och strö över frön och flingsalt. Grädda brödet i ugnens mitt i ca 25 minuter i 220 grader.
11.Låt brödet svalna på galler utan bakduk.

Receptet kommer från ett gammalt ummer av Lantliv.
Igår fick flickorna en nudelsoppa med kyckling till, det är en familjefavorit. Har ni provar Renée Voltaires lantbuljong citrongräs och chili? Använder den vanliga lantbuljongen jättemycket, men den här är också jättegod! För mig har de blivit oumbärliga i köket.


Igår fick kycklingen och nudlarna samsas med sockerärtor och röd paprika som var det som fanns hemma. Kycklingen snabbmarinrad i röd curry och olivolja.


Hungriga fotbollstjejer igår, Pärlan och en liten vän till henne.

Lite soppa blev kvar så ikväll blir det restmiddag, alla får varsin rätt typ... Jag har nu under bloggandet dragit i mig ytterligare en latte så att jag har grundat lite kan man säga...


                         Ha en fin onsdagskväll // Kram Jenny

3 kommentarer:

  1. Åh, det där brödet måste jag prova! Verkar ju superenkelt och supergott, helt enkelt!

    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
  2. Nä, den buljongen har jag inte provat, ska genast se till att inhandla den. Fina bröd! Kram

    SvaraRadera
  3. Bara så gott ser ditt bröd ut .Tack för receptet det ska jag testa.Kram Rita ♥

    SvaraRadera