måndag 6 augusti 2012

Soligt från igår



Sitter just nu vid bänken i köket och tittar ut på en väldig gråhet, jag hoppas att det är tillfälligt för jag är inte färdig med sommaren! En underbart solig helg fick iallafall avsluta min semester, tvätten har fladdrat i vinden. Finns det något ljuvligare än att sova i lakan som torkat i sol och vind? Vi har precis satt upp den här finfina torkvindan från Bruka. Vi hade en sån torkvinda i vår förra trädgård och jag har verkligen saknat den och att kunna hänga ut tvätten. Vi lämnade kvar den där till familjen som köpte huset av oss. Så fick vi en ny i present, kommer verkligen att försöka torka framför allt lakan ute in i det längsta på hösten. Det är verkligen inte samma sak med tumlade...


En av helgens middagar från en ljummen altan... En favvo sedan många år. Oxfilé i jättetunna skivor  (skär den lätt tinad) lätt halstrade i olja och sen ringlar man över en blandning av japansk soya och Yuzusaft (som man hittar i asiatiska livsmedelsbutiker)  Så strör man över rostade sesamfrön och serverar med ris. Från början var detta en förrätt som vår vän P bjöd oss på, man serverar oxfilén rå med het olja och Yuzusaft och sesamfrön fast utan ris då såklart! Jag föråt mig nästan på den här rätten ett tag, det är sååå gott. Rena smaker, få ingredienser.


Till detta gjorde jag en sallad på hyvlad gurka, strimlad sugarsnaps, blomkål, endiveblad och strimlad thaibasilika. Det passade jättebra, endivesalladen som blev över grillade vi middagen efter tillsammans med andra grönsaker till kött. Oväntat gott! Vasen på bordet är ett loppisfynd, 50 pix från Danmark då såklart!! Det är ett under att vi fick plats i bilen själva på resan hem, mannen är makalös på att stuva grejer!

Nu blir det middagsfix, nudelsoppa med kyckling och en massa sallad som jag är beroende av just nu!
Även att det är varmt ute så orkar jag nog inte torka bort allt regn från altanen så det kanske blir en innemiddag ikväll....

                         Ha en fortsatt underbar måndagskväll!
                         
                                            Kram // Jenny

2 kommentarer:

  1. Hittade din blogg på Julias vita drömmar. Ser fram emot att läsa mer, tycker du har det jättefint och skriver en bra blandning mellan inredning och matlagning :-)

    SvaraRadera