söndag 3 juni 2012

Vart tog sommaren vägen?



God kväll kära ni!
Den här bilden är från i fredags, tagen ca 30 minuter efter att jag planterat ännu mera Mårbacka i mina blomlådor. Då kom världens hagelskur, jag trodde att de skulle dö på kuppen men de verkar okej. Vattna behöver man ju inte iallafall så som det har regnat denna helgen.
Ifall jag behöver vattna någon gång i sommar så ropade jag in denna underbara gamla skönhet på SOMMAR-auktionen som jag var på i lördags..




Denna fyndade jag hem, de brukar bli jättedyra, så jag har missat ett antal förut... Den här höll jag på att missa för att jag stod och pratade med en annan auktionsbesökare, en annan stammis på dessa tillställningarna! Men nu blev denna min!! "Jag har prövat den" sa en annan besökare på auktionen "Den häller snett" Ja visst men jag ville ju ha den för att den var så fiiiin! Inte för att den vattnar bra! Det var så kallt, jag var där med min vän M och småtjejerna. Vi hade underställ, vinterjackor, regnkappor, mössa, vantar ja allt. Vi frös nästan ihjäl ändå.. Vi turades om att värma oss i bilen och att bevaka våra intressen. Tjejerna tillbringade halva dan i bilen, med stort tålamod de vet att dessa auktioner är viktiga i vår familj och de hade en rejält tilltagen picknickkorg som sällskap.



Dessa burkar var mitt andra fynd, de är jättestora och kommer nog att få tjänsgöra som vaser en hel del tror jag. Vi höll inte ut hela dagen, annars så stod det 4 vita stolar och ropade på mig med helt perfekt patina. Men jag fick lämna dessa åt ett annat öde, jag hoppas på nästa auktion och bättre väder för det är en perfekt sommardag för mig med hela min familj på en filt på en sommarauktion med picknickkorgen fylld och strålande solsken. Jag är väldigt nöjd med dessa skatter jag fick med mig hem till fyndpris!


Vi har avslutat helgen med en pasta som jag funnit receptet till på bloggen: http://heltenkelthosmig.blogspot.com En blogg som jag följer som har de vackraste bilderna.



                      Salviakyckling med pasta och svamp

4 pers

4 kycklingbröst
10 g salviablad
salt & svartpeppar från kvarn
2 msk olivolja
25 g pancetta
100 g rensad svamp
50 g smör
2 vitlöksklyftor
500 g pasta
50 g parmesanost till servering

Skär snitt i kycklingfiléerna och lägg i salviablad, salta och peppra och bryn i olivolja. Stek färdigt i 175 grader i ugnen tills innertemperaturen är 60 grader. Skär pancettan i tunna skivor och stek i torr stekpanna och låt sedan rinna av på hushållspapper. Stek svampen i 2 msk smör, salta & peppra. Smält resten av smöret med pressade vitlöksklyftor. Koka pastan och vänd den i vitlökssmöret. Skär kycklingbröstet i bitar, blanda dem med pancetta, svamp och pasta. Salta och peppra, servera med parmesan.

Riktigt gott var det och jag är annars sällan sugen på pasta. Dessutom godkänt av alla tre flickorna vilket är ovanligt. De har lite olika smak och tycke oftast.

Ha en underbar slutkläm på söndagskvällen så tar vi tag i den nya veckan imorgon!

Kram  // Jenny




                  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar