fredag 15 juni 2012

CUPCAKES!

Ikväll så ska min mamma & pappa passa flickorna när jag och maken ska äta middag på stan med mina två äldsta barndomsvänner med män! Jag förbereder nu fredagsmys till dem, det blir efter lasagnen förutom de obligatoriska popcornen även cupcakes!


Jag hade i frysen sen loppisen och har nu bara gjort ny frosting. Jag använder mig alltid av ett grundrecept från lantliv som jag kombinerar med Leilas klassiska frosting.








                                     Cupcakes.

ca 14 stycken

200 g smör
3 1/2 dl strösocker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 dl vispgrädde

1. Sätt ugnen på 200 grader. Rör socker och smör poröst. Tillsätt  äggen ett i taget, rör mellan varje.
2. Blanda de torra ingredienserna och sikta ner dessa i äggsmeten. Tillsätt grädde och blanda noga.
3: Fördela smeten i stadiga muffinsformar och sätt dessa i en muffinsplåt, grädda i ugnens mitt 1 15-20 minuter. Ta ut muffinsen när de fått fin färg, känn med sticka så att de är klara.


               Cream cheese frosting.

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk pressasd citronsaft
100 g philadelfiaost
några droppar valfri karamellfärg

strössel eller blommor till garnering


På tal om cupcakes så har jag aldrig varit i New York, men har en planerad resa dit om ett år då vi har 10årig bröllopsdag! På min måstelista då så står ett besök på Magnolia Bakery där Carrie i Sex and the city satt och mumsade Cupcake utanför, efter att det hade visats så ökade trycket på bageriet enormt!



Nu finns Magnolia Bakerys recept med svenska mått och ingredienser i en ny bok. Den finns med på min önskelista såklart!




Nu så ska jag dyka in i garderoben, jag som mest kliver runt i gummistövlar här ute i byn ska trippa på högklackat inne i stan för andra kvällen i rad faktiskt. Inte helt vanligt när det gäller mig! 

Ha en underbar fredagseftermiddag- & kväll!
       
                                        Kram Jenny
                 


                





1 kommentar:

  1. Åh det låter härligt med klackiskor, hoppas ni hade en toppen trevlig kväll för idag är det ju gummistövlar på igen. Hoppas sommaren kommer snart annars Jenny får vi flytta ner till södern. Kram

    SvaraRadera