onsdag 13 juni 2012

Kikärtssallad & Jordgubbssylt



Godkväll! Makens och min middag ikväll var en supersnabb kikärtssallad som jag inte prövat att göra innan! Den var jättegod och kändes lätt och fräsch, vilket är bra när man äter middag så sent som vi gör! Passade perfekt till en grillad köttbit. Vi fick inte ihop livet med en middag för fem idag, så att flickorna åt Carbonara tidigare.


                              Kikärtssallad
2 burkar kikärter à 400 g
1 rödlök
2 bladselleristjälkar
1 dl hackad bladpersilja
2 msk kapris

Dressing
1 1/2 msk nypressad citronsaft
1-2 pressade vitlöksklyftor
2 tsk dijonsenap, gärna med dragon
3 msk olivolja
flingsalt
nymalen peppar

1. Börja med att vispa ihop ingredienserna till dressingen.
2. Skölj kikärterna i kallt vatten och låt dem rinna av noga. Skala och skiva löken tunt. Strimla sellerin.
3. Blanda alla ingredienser till salladen. Häll på dressing och låt marinera en stund innan servering.

Receptet var till fyra, men det blir för lite när man ska ha det som enda tillbehör till kött, vi fick knappt en portion över nu när vi var två!

Jag har kokat snabbaste jordgubbssylten nu precis, som vi ska ha på brunchen på söndag!





                         Snabb jordgubbssylt

2 l hallon, jordgubbar eller blåbär (eller blanda)
330 g syltsocker

1. Rensa bären. Blanda bär och socker i en gryta. Koka upp bären under omrörning. Koka ca 2 minuter och skumma.
2. Låt sylten stå i 15 minuter innan den öses upp på steriliserade burkar. Sätt på lock.

Jag tog bara jordgubbar, förra året så smaksatte jag sylten med lime och vaniljstång men tycker nog att denna var godare. Jag älskar rena smaker. Det blev två stora burkar!

Nu en massa fix innan sängen! Har massvis att göra, dagens båda recept kommer från gamla nummer av lantliv. Att jag älskar deras recept har ni nog förstått, sedan jag köpte första numret av det magasinet så har jag inte missat ett endaste litet nummer. Har också kvar alla nummer från ett antal år... Det är därför jag alltid måste leta efter snygga gamla träbackar på loppisar, att ha dem i!


                       Kram //Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar