torsdag 21 juni 2012

Queen of the kitchen

Den här skönheten har flyttat in i vårt kök! En gemensam present till mig och maken mitt i mellan våra födelsedagar! jag ville ha den för att den är så otroligt snygg, men idag så har jag premiäranvänt den! Och den var sååå bra också! Jag vill aldrig vispa med en vanlig elvisp igen! Först blev det en marängcrisptårta tills imorgon, sen blev det lite majonnäs nu på kvällskvisten!






                                

                                 Crisptårta

4 äggvitor
2 1/4 dl socker
3-4 droppar ättika
3-5 dl ricekrispies

Vispa äggvitor, socker och ättika till ett hårt skum. Blanda i ricekrispies. Rita upp en mall på bakplåtspapper och bred ut smeten. (2 rundlar) Om smeten är för lös blanda i mera Krispies. Grädda i 80 minuter i 125 grader, stäng av och låt stå i ugnen över natten.

Kräm

4 äggulor
1 dl socker
1 dl grädde
1 msk mjöl
125 g smör
1 tsk vaniljsocker

Blanda allt utom smör och vaniljsocker i en kastrull, låt sjuda, rör hela tiden till smeten blir tjock. Tag av kastrullen från värmen och rör i smör och vaniljsocker.

Bred ut krämen mellan bottnarna, garnera med vispad grädde och bär!

            Nu stupar jag i säng, just det först hänga tvätt...
                       Kram // Jenny


2 kommentarer:

  1. Åh lyckost! Jag har önskat mig en sån i åratal, gla midsommar kram

    SvaraRadera
  2. Ja jag har också suktat ett antal år... Det är inget man direkt köper till sig själv! Glad midsommar till er! Kram

    SvaraRadera