fredag 8 juni 2012

Picknickmackor & Kycklingschnitzlar

Godkväll på er, idag har vi haft skolavslutning på skolan här i byn. Strålande solsken hela dagen, underbart alla flickorna i nya sommarklänningar (nåja ärvd av Sessan till Ärtan). Direkt efter kyrkan till picknicken så bytte Pärlan raskt om till shorts och tshirt. Klänningar är inte hennes grej.

Jag skulle göra så mycket igår kväll, baka marängcrisptårta som skulle ha dekorerats med jordgubbar och avnjutits typ nu, lockat håret på Sessan och tusen andra saker istället sitter jag fast på ett jobbmöte. Hela. Kvällen. Det blev bra ändå med rakt hår och jordgubbstårta på söndag istället!

När jag kom hem så kastade jag ihop lite picknickmackor, vi har idag nämligen avverkat tre picknickar på 4 timmar, inte dåligt. Det här är mina favvomackor på picknick speciellt sardinmackan! (Mack-recepten kommer från ett gammalt nummer av Lantliv sommarmat från 2009)




                Sardinsmörgås med krasse.

8 trekantsmackor

2 burkar sardiner i tomatsås
smör
8 skivor rågbröd (jag tar gärna kavring)
2 tunt skivade tomater
1 tunt skivad rödlök
2 tsk dillfrön
2 askar krasse

1. Mosa sardinerna, smöra brödskivorna, lägg mosad sardin på 4 av dem.
2. Toppa med tomat, rödlök och en nypa dillfrön. Lägg smörade brödskivor på toppen.
3. Klipp krassen. Skär smörgåsarna i trekanter och jämna till kanterna. Bred ett tunt lager med smör på kanterna och doppa i rikligt med krasse.

(Om man ska få riktigt snygga kanter med krassen så går det åt mer än 2 askar tycker jag)



              Laxmoussemacka med rucola.

8 trekantsmackor

150 g varmrökt lax
Ca 1 1/2 dl creme fraiche
1/2 citron (finrivet skal och saft)
Nymalen svartpeppar
1 dl pumpafrön
1 näve rucola
1 knippe rädisor
smör
8 skivor vitt bröd

1. Mixa laxen med creme fraiche till en ganska fast mousse. Smaka av med citronskal och saft och rikligt med svartpeppar. Diska och torka ur mixern. Kör pumpafrön i mixern några sekunder så att de blir grovt hackade och lägg dem på en tallrik.
2. Skölj rucolan och skaka den torr. Skär rädisorna i tunna skivor.
3. Toppa 4 av brödskivorna med laxmousse, rucola och rädisa och lägg på en smörad brödskiva.
4. Skär smörgåsarna i trekanter och jämna till kanterna. Bred ett tunt lager med smör på kanterna och doppa dem i rikligt med pumpafrön.

Detta avnjöts under ganska stressade former, (det blir så när man har speedpicknickar) tillsammans med en sallad på machesallad, avocado, jordgubbar, mandel, fetaost och med en passionsfruktsdressing. Pannkakor till kräsna två yngsta.


Kvällens middag blev kycklingsnitzlar (Liselott Forslins recept) I receptet står det att man helst ska ta majskycklingfilé och skära horisontellt i 2-3 skivor och banka mellan smörpapper. Jag väljer ofta en genväg och köper tunnskivad kycklingfilé.



                Kycklingschnitslar med citronsmörsky.

Tunnskivad kycklingfilé (till vår familj tar jag en stor förpackning)
lite olivolja
flingsalt
nymalen svartpeppar
1 citron
basilikablad till dekoration

Citronsmörsky

1 scharlottenlök
2 msk olivolja
2 dl vitt vin
2 dl kycklingbuljong
1 ekologisk citron, saft & skal
2 msk smör
salt och nymalen svartpeppar

Skyn: finhacka löken och fräs den mjuk i olivoljan, den får inte ta färg. Häll i vin, kycklingbuljong, citronsaft och -skal och låt det koka ner utan lock till 2/3. Vispa i smöret i klickar och smaka av det med salt, peppar och socker. Håll varmt.

Pensla kycklingen med lite olja och grilla hastigt på het grill eller i en grillpanna, ca 2 minuter på varje sida. Salta och peppra. Dela citronen i halvor, grilla och bjud till kycklingen.

Jag brukar alltid servera med klyftpotatis, tomater (Ugnsbakade med ringlad honung eller små goda naturella) och smörfräst bladspenat.

Om det blir sky över så brukar jag göra en pasta till barnen av den med strimlad kyckling i en gräddsås som smaksätts med skyn. De älskar den, gräddig och mild.

Nu loppis-fix sen till sängen, underbart med helg! Godnatt!

       //Kram Jenny

2 kommentarer:

  1. Vad är det för gott, marängcrisptårta? Låter mums.
    Jag hoppas vi hinner förbi idag på er loppis vi har släktträffar och annat.
    Det klarnar upp nu så jag hoppas solen tittar frm.
    Gå in på Gardentalk och kolla, jag har fått ett härligt erbjudande från Linda som har garden glory, trädgårdsslangarna du vet.
    Kram bloggkompis!

    SvaraRadera
  2. Hej Caroline! Den är jättegod den tårtan, ska lägga upp det receptet snart!

    Då kommer du att ha snyggaste slangen här i byn då! Ska tipsa vidare om det! Kram Jenny

    SvaraRadera