tisdag 19 juni 2012

Guldkant på vardagen

Hej! Lycka är att kunna komma hem från jobbet en timma tidigare än vanligt och att då i brevlådan finna ett nytt nummer av lantliv, att det dessutom sedan finns utrymme för att avnjuta den på altanen innan kvällens logistik drar igång det är bara så lyxigt. Unnade mig en rejäl fika dessutom! Tjocka skivor av frukostbrödet från söndagens brunch med brieost och hemkokta jordgubbssylten.




Bara framsidan av magasinet med den marinblå frottétunikan från Spirit of Maya väcker habegär, den skulle sitta fint på mig när jag dricker kaffe efter morgondoppet! På tal om det så är det nog dags att börja morgonbada nu, jag som brukar fantisera om att bli vinterbadare är inte ens igång med morgondopp i midsommarveckan! Imorgon då...

Här kommer receptet på brödet!

                      God morgon-bröd
1 limpa

3 dl dinkelgryn
3 dl grahamsmjöl
3 dl vetemjöl
2 tsk salt
3 tsk bakpulver
5 dl lättfil
1 dl strimlade aprikoser
1/2 dl russin
Solrosfrön på toppen (ev)

1. Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser och rör med filmjölk och torkad frukt till en kladdig deg.
2. Smörj en avlång form och grädda brödet mitt i ugnen i ca 45 minuter. Testa med en sticka i den tjockaste delen, stickan ska vara kladdfri.
3. Låt brödet svalna i formen innan du stjälper upp det.

Ny brödfavvo för mig som inte tål jäst! Vädret har klarnat upp och är jättesoligt men det blåser hur mycket som helst parasollet svajjar och örterna som jag planterade ute på grillbordet igår blåser nästan bort.



Ytterligare en loppislåda som blivit vitmålad och hittat en plats hos oss!

Idag plockade jag massvis av hundkex på min morgonpromenad, jag älskar dem. Är man beroende av att ha en massa blommor överallt så är detta mesta möjliga budget! Och snart har de blommat över så passa på nu!




Nu ska jag kasta ihop någon middag innan jag och småtjejerna drar på simskola. Det blir kyckling med sånt som finns hemma, planen är nån sallad. En barnvänlig pastasallad till flickorna och en liten vän till Pärlan och en utan pasta till mig och maken, kanske med rött ris igen...

           Måste rusa   Kram// Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar