måndag 25 juni 2012

Lätt grillmiddag & inspiration till matplatsen



Igår så var det sol, regn, sol, regn, sol, regn och så iallafall som avslutning sol! Så att vi till slut kunde torka av utemöblerna och ta ut kuddarna. Min bloggvän Caroline tipsade för några dagar sedan på sin fina trädgårdsblogg http://gardentalk.se  om att sy kuddar av sån där tunn fin vaxduk. Det hade ju passat riktigt fint denna försommar! Men jag har inte gett upp hoppet om en solig sommar!

Igår åt vi snabbaste middagen;

                     Lammkorv med grillad sparris & paprikaröra
4 personer

4 lammkorvar
2 dl lättcrème fraiche
2 dl ajvar relish
2 buntar grön sparris à 250 g (Jag tar mera sparris)
4 msk strimlad bladpersilja (Älskar persilja så jag tar mer!)
Rivet skal av en halv citron
ca 30 g parmesan
olivolja
flingsalt, svartpeppar

1.Blanda ihop lättcrème fraiche, ajvar och 1/2 tsk salt.
2. Skär några snitt i varje korv, skär bort den nedre torra delen av sparrisen och pensla med olivolja.
3. Grilla korven ca 10 minuter, grilla sparrisen 4-7 minuter.
4.Blanda sparrisen med strimlad persilja, citronskal, 1 tsk flingsalt och 1 kryddmått svartpeppar. Hyvla parmesan över sparrisen. Servera gärna med ett grillat bröd.

Receptet kommer från Ica.



Kräsna små flickor åt bröd till korven och grönsaksstavar med dip. En god dip är att blanda lite av Voltaires lantbuljongpulver med gräddfil.

Det är på sommaren som man ju gör de flesta loppisfynden och min största jakt i sommar är nya stolar till matplatsen där det nu står vita sjuanstolar, ett inte helt genomtänkt blocketköp medans vi byggde huset... Jag försökte fotografera vår matplats idag men den totala bristen på ljus gjorde att bilderna blev sådär...

Men jag har hittat fina inspirationsbilder på www.skonahem.se Jag vill ha udda stolar till matplatsen!







Jag vet precis hur jag tänker mig att det ska bli, dock vet jag ju att när man är på jakt efter något speciellt så brukar det vänta på sig! Har varit på jakt efter ett linneskåp till tvättstugan i 2 år! Fortfarande inte hittat något som är rätt, men jag älskar verkligen dessa skattjakter!

                       Måste rusa  Kram //Jenny

1 kommentar:

  1. Hej Jenny,
    Nu hittade jag hit =)
    Mysig blogg. Jag är också på jakt efter nya stolar, gärna udda. Men jag hinner aldrig gå på loppis...
    Kram Jannike

    SvaraRadera