onsdag 30 maj 2012

Soppmiddag och loppisförberedelser



Här kommer en lite dimmig bild från flickornas lekstuga, jag håller på och ställer iordning loppis där!
Så ni som gillar att leta runt på loppisar, välkomna hem till mig Lördag 9 juni då är det loppis i lekstugan och småtjejerna har ett litet café bredvid!



Här kommer receptet på kvällens middag! Jättegod soppa tycker även jag som inte är någon soppfantast! Jag har gjort om receptet (som kommer från Med Mera) lite för att få mera tugg i soppan, helt mixade soppor är inte min cup of tea.


Bön- och jordärtkockssoppa med solrosskott och -frön

4 port

400 g delade jordärtskockor
200 g tärnade potatisar
20 cm strimlad purjolök (Funkar lika bra med gul lök, om man saknar purjo)
1 msk olivolja
5 dl hönsbuljong (Jag tar alltid Renee Voltaires lantbuljong)
400 g kokta stora vita bönor
2 dl mjölk
2.5 dl grädde
1 tsk salt
svartpeppar
2 dl solrosskott
1/2 dl rostade solrosfrön

1. Lägg jordärtsskockor, potatis & purjolök i en kastrull med lite olivolja. Fräs hastigt.
2. Tillsätt hönsbuljongen och koka sakta tills skockor och potatis är mjuka och går att mosa, ca 10 minuter.
3. Tillsätt bönorna. Mixa soppan.
4.Tillsätt mjölk och grädde, smaka av med salt & peppar.
5. Servera soppan med solrosskott och rostade solrosfrön.

Det är godast att själv blötlägga och koka de vita bönorna isället för att ta sådana på burk även om det funkar som snabbare variant. Jag brukar mixa soppan innan jag lägger i bönorna och sen mixa "slarvigt" igen med bönorna i så ger det lite "tuggigare känsla" Sedan kokar jag alltid extra potatis lite al dente och lägger i i bitar innan servering och har jättemycket mera solroskott än receptet anger då jag älskar grönt i soppor!





                 Lättaste, snabbaste knäckebrödet!

Blanda 2 dl majsmjöl, 1 dl solroskärnor, 1 dl sesamfrön, 1/2 dl krossade linfrön, 1 tsk salt, 1/2 dl rapsolja & 2 dl kokande vatten.

Bred ut tunt på två plåtar, strö på flingsalt och grädda i 150 grader i timma tills de blir gyllenbruna!

Detta är nästan mer som snacks, jättegott till soppa med vispat riktigt smör... Ratat av flickorna, en liten vän till Sessan tyckte dock att det var jättegott! Receptet har jag fått av en vän som i sin tur fått det av en vän som hade en vän med bageri eller nåt sånt...





Idag åt vi också dessert, en helt vanlig onsdag, vi behövde det idag!

Supersnabba kladdiga chokladmuffins, rör ihop smeten i kastrullen med det smälta smöret!

              Kladdiga chokladmuffins

2 ägg
3 dl socker
100 g smält smör
1 1/2 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
4 msk kakao

Blanda, fördela i folieformar, 225 grader i 8 minuter, inte en sekund längre!

Nu kan jag välja mellan att röja upp här i kaoset eller lägga mig och somna direkt känner jag. Jag velar: Jag älskar att komma upp till ett städat kök på morgonen, undanplockade leksaker. Sessan har strösslat sina sysaker över hela huset, men jag behöver så väl sova. Jag gör en liten kompromiss, småstädar lite i 10 minuter och sen dyker jag i säng  

            Godnatt //kram Jenny

4 kommentarer:

  1. Hej Jenny!
    Här sitter vi i Karlstad och pratar gamla minnen. Med gott detektivarbete hittar vi din blogg. Jättekul att läsa, titta på fina bilder och njuta av alla goda recept.
    /// Kram Anna och Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att ni gjorde det! Nu blir jag nostalgisk och saknar er jättemycket! Anna vi ses ju snart och Jessica du måste höra av dig om du har lite tid över om du är här!

      Kram Jenny

      Radera
  2. Fin lekstuga! Älskar loppisar!
    Den där soppan skulle smaka riktigt bra en ruggig dag som denna!

    Ska samla ihop lite mer info om kaffet och skriva om det.
    Har druckit det nu i några dagar och vill nog inte byta till vanligt kaffe igen :)
    Kommer fler kvällar med presentation och provning.
    Men du kanske inte bor i närheten av Sthlm?!

    Kram Tess

    SvaraRadera
  3. Hej Tess!

    Jag bor i Nacka, så jag skulle gärna ta mig till en sådan presentation och provning. Jag är tokig i kaffe och kan man förena lite nytta med det så!

    Kram Jenny

    SvaraRadera