lördag 26 maj 2012

Sommar!

Många turer har det blivit för mig till vårt närmaste centrum idag för att införskaffa blommor till alla krukor och lådor. Jag tycks aldrig lära mig hur mycket det går åt! En bit på väg är jag iallafall efter dagen! Ljusrosa tobaksblommor hade jag nog aldrig köpt om jag inte fått lära mig idag att rådjuren inte gillar att äta dem. Jag tycker att de ser läskigt ömtåliga ut.



Samma sak med neljikor, valda utifrån sin smak som jag inte heller tror tilltalar rådisarna. Men jag säger som Carrie Bradshaw i sex and the city om nejlikor "I think they are making a comeback!" Vi hade visserligen lite olika utgångsläge angående våra nejlikor men ändå...



Idag på eftermiddagen så fikade vi på en fransk hallonkaka, vi var bara fyra för Ärtan var med min vän M på Skansen. M är egentligen Sessans gudmor men hon gör gudmorsgrejer med alla tre. Det är fantastiskt och jag känner att jag skulle göra något med min guddotter...
Iallafall vi fyra som var kvar här hemma åt upp en hel kaka... Jag äter för mycket kakor, jag är dock inte beredd att avstå... Denna går på ett nafs att baka!




                                 Fransk hallonkaka.

1 klick smör (för att smörja formen)
2 ägg
2 dl socker
2 1/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
200 g frysta hallon
ca 100 g kylskåpskallt smör


Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en pajform med fasta kanter. Vispa socker & ägg poröst. Rör ner vetemjöl och bakpulver i smeten. Bred ut smeten i formen. Fördela hallonen jämt över kakan. Hyvla över smör och grädda mitt i ugnen i ca 35 minuter.



Uppe på altanen så har jag planterat Mårbacka i de nu målade loppislådorna från loppisen i smedjan. De var riktiga fynd! Förresten smet jag förbi en loppis idag med men där fanns inget att hämta... Man glömmer lätt när man har haft någrade lyckade loppisjakter i rad att på varje bra loppis så går det mååånga dåliga. Det har varit loppis här i byn också men jag prioriterade bort den till förmån för den här. Snart ska jag ha loppis själv för det finns gränser för hur mycket grejer jag kan släpa hem, jag kan ibland ha svårt att skiljas från det som har flyttat in här...




Ikväll har vi grillat, första riktiga grillningen när vi satt ute och åt. Prövade en ny marinad till nötkött ( Rödlöksmarinad:1 skalad finhackad rödlök, 1/2 dl rapsolja, 2 dl gott rödvin, 1 kruka fint hackad basilika,1 tsk salt, 1 krm svartpeppar)

I skålen på bilden en nektarin och melonsalsa; Tärnade bitar av 2 nektariner, 1/2 Galiamelon, 1/2 röd chilifrukt. Blanda i en skål och tillsätt 1/2 dl finhackad slätbladig persilja, honung & rödvinsvinäger 1 1/2 msk av vardera, 2 msk olivolja salt och svartpeppar.

Jag dubblade, då var det lagom till tre vuxna!

Dags att sova Kram // Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar