måndag 10 december 2018

Att ta sig lite tid

Recept på denna butterkaka med saffran hittar du här







att landa i nuet är något jag kan vara galet dålig på..... Jag är ständigt steget före och fixar och trixar, planerar, förbereder och curlar. 

De två senaste åren har jag varit superdålig på att göra juliga saker, jag har liksom rationaliserat bort det för att vi inte har firat hemma och så. I år bestämde jag mig för att unna mig att njuta lite av december månad. Så vi har fullt av hyacinter, amaryllisar, enar. Mängder av ljus överallt, paketkalender till girlsen, har bakat peppisar, kokat kola, och på jobbet mera arbete med vår julmarknad. 














Och i lördags så hade vi middag för tre vänfamiljer och bjöd på kalkon med klassiska tillbehör!



Den här lilla salladen gjorde jag som förrätt! Den är julig och blir en fräsch pigg starter till en tyngre middag som ju kalkon är med sina tillbehör som gräddsås och hasselbackspotatis!
















Julig förättssallad.

3 granatäpplen
400 g torkade fikon
7 apelsiner
2 stora påsar (à 200 gram) ruccola
1 påse machésallad
500 gram röda vindruvor
Valnötter ca 200 g
Lufttorkad Lomoskinka ca 4-5 skivor/person

Dressing
1/2 dl olivolja
1/2 dl vitvinsvinäger
saften av 1 apelsin
flingsalt + svartpeppar från kvarn

Rosta valnötterna i en liten skvätt olivolja och flingsalt, lägg upp på hushållspapper och klappa bort överflödig olja med papper. 
Blanda dressingen, smaka av med salt och peppar.
Peta ut kärnorna ur granatäpplena och ta bort alla hinnor.
Skala och filéa apelsinerna i lagom munsbitar.
Halvera vindruvorna.
Skär bort de små skaften från de torkade fikonen och skär varje fikon i 3-4 delar.
Innan servering så gnid in dressingen i ruccolan och fördela sen på portionstallrikar.
Börja med machéblad i botten sen ruccola, fördela sedan apelsinbitar, granatäpplekärnor och vindruvshalvor över.
Toppa sen med lomon och sist nötter som du krossar lätt i handen och strösslar över!

Byt ut valnötter till mandlar som saltrostats på samma sätt om du har nötallergiker i ditt sällskap! Det gjorde jag och serverade som vegetarisk utan Lomo med mera frukt och nötter!














Dessa mängder gjorde jag i lördags, då var vi 15 som åt varsin förrättstallrik! Gillar att det är lite tugg och krisp i den!

Kan också tänka mig detta som en lunch i drygt dubbel mängd med ett gott bröd med smakrik ost på!





















Godsaker till kaffet efter ostbrickan! Barnsligt goda chokladbollar hittar du här och blommig smörkola med havssalt här















Första jobbdagen fixad den här veckan, har bundit kransar med eleverna till vår julmarknad och att få leka florist är ju aldrig fel eller hur?!

Nu blir det middag här, leftovers från kalkonen!


Önskar er alla en fin julvecka utan julstress!



                                                                                    Kram Jenny



16 kommentarer:

  1. Så gott och tilltalande allt lät och såg ut! Här blir det kalkon på julafton och i dag hittade jag äntligen en i rätt storlek.

    Ha en fin vecka du med!

    SvaraRadera
  2. Mums vilken god sallad. Tack för receptet, det sparar jag. Och kalkon låter hur gott som helst, har aldrig provat att göra egen.
    Fin kväll till dig
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Oj, så mycket gott, har aldrig testat att göra kalkon, får nog göra ett försök. Måste nog ta tag i bullbaket snart, fast jag gillar att baka så det är bara att komma igång.
    Ha en bra vecka!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  4. Så god sallad du gjorde till förrätt den kommer jag att göra vid något tillfälle.
    Ha en bra tisdag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  5. Åååå kalkon är ju såååå gott!!
    Det har vi som tradition att äta på juldagen i familjen. Å precis som du säger med hasselbacks, gräddsås, gele och icke att förglömma brysselkål :) Alltså, såååå gott! Min höjdpunkt under julen, för jag är inget större fan av julmaten om jag ska vara ärlig.
    Å salladen... mmmmmm, vill man ha vegetarisk kan man ju bara utesluta skinkan, sånt gillar jag - flexibla recept :)
    Ta hand om dig!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Enligt tradition äter vi kalkon dagen före julafton. Synd bara att man ofta tokstressar hela december så man får nästan tvinga sig att stanna av och koncentrera sig på att njuta en stund också. Ha en fin dag! Kram!

    SvaraRadera
  7. Ser verkligen gott och fräsch ut! Kalkon är inte så dumt...
    Så mycket du har hunnit med, oj oj! Jag ligger efter med allt men det får bli som det blir :) Jul blir det i alla fall hoppas jag...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  8. Allt ser så gott ut och vackert! Kram!

    SvaraRadera
  9. Jäkelen vilken fart det är på dig. Mysigt med middag med vännerna och kola bak och allt det där juliga till. I år blir det inget julbak hos oss och ingen glöggfest heller. Det blev en överraskningsfest för mannen istället och det är ju inte illa det heller

    Kram kajsa

    SvaraRadera
  10. Kikar in för att önska dig en skön helg.
    Och tack för alla goda recept och bilder du alltid bjuder på.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  11. Massor av gott. Jag gör typ ingenting, känner mig bara sjuk och trött. Det får bli köpt och trist. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  12. Vad mycket gott du bjuder på!
    Här är egentligen ingen julstress, tar det piano. Skönt!
    Trevlig adventskväll!

    SvaraRadera
  13. God Jul! Nadolig Llawen från Lena i Wales!

    SvaraRadera
  14. Jag vill använda denna gyllene möjlighet för att tacka chef Dr Wealthy för att bota min (DIABETES VIRUS) med sin örtmedicin. Jag har lidit av DIABETES Virus i 5 år nu, och sedan dess använde jag läkemedel som håller mig till idag, men en dag när jag surfar på Internet träffade jag ett inlägg om en dam som botades för DIABETES av Chief Dr Rika så jag bestämde mig för att försöka se om han kunde rädda mitt liv. Lyckligtvis för mig blev jag botad av honom. Jag kan inte sluta tacka honom för vad han har gjort för mig om du har liknande problem kan du kontakta honom via e-post: wealthylovespell@gmail.com

    Chief Dr Wealthy har botemedel mot alla typer av sjukdomslag, ring eller Whats App +2348105150446.

    SvaraRadera
  15. Mitt namn är Michael Janice, jag bor från Lund, Sverige, (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)
    Jag är skild med en son och min sons namn är Felix han är 12 år gammal nu, jag hade en dålig upplevelse i mitt tidigare förhållande, det är en mycket lång historia men jag kommer att skära det kort för dig att förstå det ibland måste vi göra ett personligt beslut för att få det som tillhör dig.
    Min fru skilde mig att gifta mig med en annan man som bor i samma stad. Jag bad om ursäkt för henne och jag bad henne att återvända till mig och till vår son, hon vägrar att komma tillbaka till mig. ,
    För några dagar sedan läste jag en artikel om relation blogg postat av Maria Anderson från Sverige, hon delade en livsförhållande upplevelse på en blogg och hon skriver ut e-postadressen till Dr.OdeDuwa kärlek stava caster som kan återställa tillbaka brutet kärlek äktenskap och ta med Tillbaka ex kärlekspartner inom 3 dagar.
    Jag trodde aldrig på magi, tills min son sa att jag skulle hellre ge det ett försök att få sin mamma hemma.
    Jag skickar mailmeddelande till den postadress som finns på bloggen för att kontakta Dr.Odeuduwa Love Spell Caster. Jag förklarade för honom allt som hänt mellan mig och min ex fru.
    Jag fick ett svarmeddelande att han kan hjälpa mig att ta tillbaka henne hem att älska och lita på mig som mer än någonsin, jag gav det ett försök och jag var glad att följa alla instruktioner från Dr.Odeuduwa Love Spell Caster. Bara några dagar efter att jag fick ett telefonsamtal från min ex fru Laura, ursäktade hon mig, Laura Creturned hemma, hon grät och ber om ursäkt till vår son Felix för att lämna honom så länge.
    Det fungerar som magi verkligen för att det är så fantastiskt hur kärleks stavning fungerar så effektivt inom tre dagar stavningsbön.
    Jag rekommenderade starkt någon som läser detta vittnesbörd som går igenom relationsproblemet att söka efter hjälp för att återställa sant kärlek och lita på kärleksförhållande. Oavsett hur länge din partner lämnade dig kan de fortfarande återvända till dig.
    Det fungerar för mig och så många andra har sagt bra kommentarer om den här stora mannen Dr.ODUDUWA (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera