onsdag 4 april 2018

Banankladdkaka med jordnötter
















Sugen att baka? Trots att påsken som väl måste vara årets sötaste storhelg är över!























Denna kom till för att vi hade skafferiet fullt av gamla bruna bananer och jag hade tänkt baka den med kokos men hade ingen däremot lite jordnötter på botten av en påse! Jag hade ens inga ägg hemma, på påskafton!! Hade jag inga ägg! Det är en av de sakerna jag älskar med påsken, den är vilsam och kravlös. Jag lånade ägg av en nära grannvän, vi delade på deras så att det skulle räcka till både denna och desserten som hon skulle göra!



Här kommer min!



Banankladdkaka med jordnötter & banan- & matchaglass


200 g smör + en klick till formen
2 dl jordnötter
4 ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 mogna bananer
1 nypa flingsalt
2 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao

Sätt ugnen på 200 grader, smält smöret och mortla jordnötterna grovt och slarvigt.
Smörj en form med avtagbara kanter och täck sen botten med jordnötter.
Vispa äggen med strösocker och vaniljsocker pösigt.
Mosa bananerna. Tillsätt bananer och smält smör i smeten rör varsamt tills det blir en jämn smet, blanda mjölet med kakaon och blanda med smeten. Häll över smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 15 minuter, ha koll med sticka, denna ska vara riktigt kladdig inuti när du tar ut den!















Jag hade många gamla bananer så jag pimpade till en smaksatt glass med två också!



Banan- & matchaglass

1 liter vaniljglass
2 mogna bananer
matchapulver efter smak

Stjälp över glassen i en bunke och låt den tina något, mosa bananerna, vispa sen glassen och bananerna med elvisp tills det är blandat och krämigt i konsistensen. Tillsätt matchapulver efter tycke och smak, för smak och färg på glassen! Tillbaka med glassen i glassbyttan och in i frysen igen till servering!



Vi åt denna som dessert på påskafton, då den var helt nygjord och fortfarande nygjord och ljummen. Blev gott som dessert efter middagen med glassen som smälte.

Vi tog sen med det som var kvar när vi åkte och åt till kaffet efter maten två dagar senare, fortfarande god men en helt annan typ av kaka, kompakt och mer chokladig än bananig om ni förstår! Men i den formen perfekt som en liten slice till en pigg espresso efter maten!















Godmorgon,

Delar av familjen är påsklovslediga i Hometown, maken susade vidare härifrån på jobbresa i gryningen och äldsta tränar fotboll på varmare breddgrader hela lovet. Men jag och två yngsta är kvar här ett par dagar till.

Fortfarande ingen vår i sikte, just idag är det kanske bra för mig som ska ta ikapp en massa jobbdokumentation så jag är på banan efter lovet! Ska unna mig en lång hundpromenad i min gamla barndomsskog också, men först frukost med Pappa och girlsen!




                                                                                           Kram Jenny

15 kommentarer:

  1. Den kladdkakan kan jag tänka mig. Vi har ofta gamla prickiga bananer som kastas på jobbet, dt är ju synd när man kan baka gott på dem. Ha det bäst och njut av påsklovet. Det gör jag. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Mums, så gott! Banan och jordnötter är en fin kombo. Kram!

    SvaraRadera
  3. Banan och jordnötter är ju så himla gott.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  4. Idag är det vår i södraste Skåne! Men gudarna ska veta att det satt jäkligt långt inne det här året!
    Men den där kladdkakan alltså - det är faktiskt inte okej att lägga upp sådana här godbitar när jag försöker avsockra mig själv efter denna påskledighet. Fy vad du frestas! :-)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Men alltså åh vad det där lät gott! :D

    SvaraRadera
  6. Perfekt att baka av trötta bananer. Kakan ser gudomligt god ut. Ha en mysig och fin helg. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  7. Efter influensan är jag extra sugen på allt gott! Detta ska bakas i helgen :) Tackar för receptet och skönt att man inte tunnar ur för mycket ha ha...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  8. Wow, du fresterska där! Ser så gott ut!
    Jag vet inte vad matchapulver är.
    Hoppas ni får vår snart!

    SvaraRadera
  9. Så god den ser ut, perfekt när man har fula bananer. Har varit dålig på att baka på ett tag, får nog sätta igång.
    Ha en underbar dag!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  10. Hur god ser inte den kakan ut, mumsfilibaba

    SvaraRadera
  11. Mums... banan är ju så gott i kakor...
    Gillar också påsken för att den är så kravlös!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  12. Vilken vacker kaka med blommor... säkerligen gott också!!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  13. Så gott ! önskar dig en bra start på veckan.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  14. Mums! Det där ser riktigt gott ut.
    Vårkramar Bosse

    SvaraRadera
  15. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera