söndag 5 augusti 2018

Lite nyheter på partybuffén!
















Jag har lagat mat till ett party och detta var två av nyheterna bland mina mingelrätter!






Honungsdressad sallad i portionsglas med halloumi, grönt äpple och rostat bovete.

10 portionsglas

4 halloumiostar (à 200 g)
2 gröna äpplen
1 citron, saften
1 stor påse blandade röda & gröna salladsblad ( 200 g)

Dressing

1 dl olivolja
2 msk honung
2 msk mangobalsamico
1 nypa flingsalt

Alla ingredienser till dressingen vispas ihop noga och smakas av med ev mer salt eller sött. Går att förbereda dagen innan och förvara i kylskåp.

Rostat bovete

1 1/2 dl bovete
1 1/2 msk olivolja
1/2 tsk honung
3/4 tsk salt
1 krm citronpeppar

Rör noga runt bovetet med olivoljan och tillsätt sedan övriga ingredienser och blanda väl, bred ut på bakplåtspappersklädd plåt och rosta i 150 graders varmluft ca 35 minuter. 

Skär halloumin först i skivor sedan i stavar, stek dem i olja så att de får fin färg. Skär äpplena i tunna klyftor och häll över pressad citron så att de inte blir bruna.

Blanda äppelklyftorna med dressingen.

Fördela sallad i glasen stick i halloumistavar 3-4 i varje glas plus äppelklyftor dränkta i dressing, ringla lite extra dressing men det ska inte bli för mycket eftersom det är en liten rätt som ska kunna ätas på stående fot!

Toppa med rostat bovete! Bovetet håller sig en dryg vecka i tät burk och är jättegod att ha som topping på sallader särskilt caprese!






















Såklart kan du göra salladen på ett stort fat också och ha som förrätt eller en lätt lunch med bröd till!














Persikokyckling med salvia & lomo på pinne

ca 20 st

3  kycklingfiléer skurna i munsbitar

Marinad;
3 persikor (jag har gjort både på "donuts-persikor och blandat vanliga och donuts)
4 msk olivolja
1 krm cayenne
3/4 tsk starkt paprikapulver
1 stor nypa flingsalt

Låt kycklingen marineras i minst 2 timmar. Det blir mycket marinad du kan öka mängden kyckling utan att öka mängden marinad!

20 salviablad
20 skivor Lomo
3 persikor, gärna donutvarianten då den blir perfekt i klyftsorlek för en munsbit!
20 tandpetare eller fina cocktailpinnar (Jag brukar ha i bambu från Leilas Generalstore)

Stek kycklingbitarna, mot slutet av stekningen lägg på ett salviablad på varje bit, låt svalna till ljummet montera på pinne med en vikt skiva lomo och överst en persikoklyfta!












Såhär såg min partybuffé ut i sin helhet;



Sommarfest.

Till drinken,

*Sesamkex med getost och jordgubbe dippad i tryffelhonung


Buffè

Hallongazpacho (recept här)
Fröknäcke med blåklint & vallmo, färskost med wasabi
Mini Bookmakertoast (recept här)
Honungsdressad sallad med halloumi, grönt äpple & rostat bovete
Minibröd med västerbottenost & kapris
Surf & Turf på pinne (recept här)
Potatispizza med Gruyere & rosmarin (Systrarna Eisenman)
Salma- & sjögräscheviche i cosmopolitanblad (recept här)
Persikokyckling med salvia & Lomo på pinne
Örtmarinerad manchego med mango 


Små söta efteråt

Seasalt chocolate whoopie
Jordgubbsmousse med krossad lakritsklubba
Blommig smörkola med havssalt (recept här)
chilichokladdoppad ananas med kokos












Örtmarinerad manchego, superenkel snitt! Marinera munsbitsvänliga manchegobitar i en skvätt olivolja och en näve finhackade örter tex basilika och persilja. Montera på coktailpinnar med en bit fäsk mango, klart!
















Jag älskar att använda choklad med chilismak i desserter och här blev det ananasbitar doppade i den och strösslade med kokos! Hittade miniglasspinnar på Panduro som var perfekta till dessa!







Mini Bookmaker!







Hallongazpacho





Hej!

Vilken sommar! Inte många inlägg här hos mig, men varje gång jag tar mig tiden att göra ett litet inlägg så är det alltför kul för att jag skulle avsluta lilla bloggen!

Jag har lagat en partybuffé till en sommarfest! Det händer att jag gör det ibland till mina vänner även att jag inte gör det i den utsträckning som tidigare och när jag gör det så börjar jag som vanligt fundera över vad jag egentligen vill! Jag älskar mitt jobb och jag älskar mitt "hobbyjobb" så det allra bästa vore väl en kombo av båda!

Nu ska jag ta tag i den här söndagen! Röja upp i ett sommarlovsstökigt hem och sen blir det faktiskt till att fixa lite snittar idag med!



                                                                          Kram Jenny


                                                                              

15 kommentarer:

  1. Oj så mycket gott och roligt. Alltid kul med lite nytt. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Mums så mycket gott.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Men jisses så mycket gott! Det där fick du väl stående ovationer för! Du är verkligen grym på det där.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Wow, så mycket gott du gjort! Kram och ha en fin måndag!

    SvaraRadera
  5. Ojoj, så mycket gott, dessa recept tål att testas... tack för tipsen.
    Ha det bra!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  6. Så mycket gott. Tänk vad spännande. En kombo kanske hade varit något :) Kram.

    SvaraRadera
  7. Fina recept... to die for! Älskar verkligen din blogg när du bjuder på så mycket gott och läckra bilder!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  8. Wow... så gott det ser ut, och vilket jobb Du lägger ner för Dina vänner!!! Neeej, sluta inte att blogga, för vi vill njuta av dina recept och inspirerande foton!!!
    Önskar Dig & familjen en härlig fredag, kraaam Kate

    SvaraRadera
  9. Du är så inspirerande och glad att man bara dras med. Stort tack för dina tips!

    SvaraRadera
  10. Alltså såååå mycket gott och fräscht!! Du och dina recept är ju mathimlen! :)
    Önskar jag vore lika duktig som du i köket!

    KRAM!
    Adela

    SvaraRadera
  11. Sommarparty och mingelfest, med alla dessa läckerheter. Såg ju väldigt läckert ut!
    Gillade när man gör portionsglas, så enkelt och så snyggt!
    Vår tänkta sommarfest, blev det inget av och snöpet försvann sommarvärmen i et nafs. Tur det blir en sommar nästa år igen
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  12. Ja och jag tjatar om din kokbok ha ha...när kommer den?? Ännu en hög med goda recept och vackra bilder. Skönt, behöver inte tänka på vad jag ska göra på lördag, tack :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  13. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera
  14. Så mycket gott du gjort. Jag har en liknande känsla med min blogg. Inte lika ofta inne men älskar det när jag bloggar,
    . Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  15. Ingen kan anklaga dig för att slänga in ett "hastkakablogginlägg" precis.
    Du är en fresterska av stort mått. Pax för en glass och en hallongazpacho.
    Kram Bosse

    SvaraRadera