fredag 29 juni 2018

Nytt & fräscht till tacos!








Om det varit mycket grillmiddagar nu i den underbara sommaren så kanske det är läge att ha lite fredagsmys med tacos ikväll som variation och idag när högsommarvädret blåst bort. Jag gjorde lite nya tillbehör till våra sist vi åt tacos!





















Ananas & persikosalsa.

Knappt en halv färsk ananas
2 persikor
1 grön chili
1/2 röd chili
1 salladslök + 1 som dekoration
1 färsk gul knipplök
12 körsbärstomater, gula och orangea
1 liten burk ananas, 140 gram (1/2 dl av spadet ska användas)
1 lime, saften
flingsalt & nymalen svartpeppar

Ta bort kärnor och hinnor från chilin. Ta undan 1/2 dl av ananasspadet och en av salladslökarna! 
Hacka chili och lök fint, ananas (färsk och från burk), persika, tomater i små tärningar. Skär gärna ihop allt på skärbrädan!













Vänd sedan ihop allt i en skål med limesaft och ananasspad, smaka av med salt och peppar. Toppa med en finhackad salladslök!



























Snabbpicklad färsk knipplök.

3 dl vatten
1 1/4 dl ättika
1 dl råsocker
1 dl strösocker
1 färsk gul knipplök
1 färsk röd knipplök

Blanda vatten, ättika och socker i en glasburk eller skål, rör tills sockret löst sig. Skiva löken tunt och lägg i lagen, låt stå kallt en timma, klart!
























Melon & gurksallad med mynta.

1 ask små snackgurkor, 250 gram
1/4 vattenmelon
1 kruka mynta
1 lime, saften
1 liten bunt gräslök

Skär gurkorna och melonen i stavar och varva snyggt på ett fat. Toppa med myntablad och finhackad gräslök. Pressa över lime!






















Servera till dina vanliga tacostillbehör! Leftovers blir en fräsch lunchsallad dan därpå!












Detta är inte så mycket styrka i, jag kan inte äta stark mat! Däremot en massa frukt i eftersom jag däremot älskar frukt i mat! I ananas- och persikosalsan har jag tagit både färs och burkananas för att få både krispighet från den färska och saften och mjukheten från burken!



Jag har inte varit inne på bloggen ens en gång sen sist i maj inser jag.....  Galet tempo på mitt liv har det varit men i kameran fanns iallafall detta bevis på att jag lagat lite nya recept i köket även om det sen tog lång tid att få in det här! När jag tittade in idag så var det ju ungefär en miljard meddelande om förändringar och kommentarer och dylikt, oteknisk som jag är så vet jag inte riktigt hur jag ska tolka allt.....


Jag har gått på min sommarsemester, tagit lite tid att landa i ledighet men nu så!

J är med minsta på cup hela långhelgen,  och här blir det inga tacos just ikväll, har lovat Pärlan och Sessan utemiddag!





                                                                   Kram Jenny

14 kommentarer:

  1. Ser superfräscht ut! kram Ebba

    SvaraRadera
  2. Massor av gott som vanligt. Och jag suger åt mig recepten.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  3. Så mycket gott! Älskar verkligen dina recept! Bara den där gurksalladen, mums!

    Nu är vi lediga! Härligt med sommarlov :-)

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  4. Så mycket gott du lagar, måste testa allt. I morgon blir det nog grillat, för vädret verkar hålla i sig.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  5. Ser läskande och gott ut i värmen, värme t o m i Wales.
    Ha en skön semester!

    SvaraRadera
  6. Låter gott och fräscht. Önskar dig en trevlig semester. Kram.

    SvaraRadera
  7. Ser supergott ut och ja jag vet, den där tiden...KUL att hitta ett nytt inlägg hos dig och ha en skön semester nu :)
    VARM kram från Titti (snart flyter jag bort i värmen!!!)

    SvaraRadera
  8. Men hallå...!
    Lite samma här, inläggen duggar inte tätt, om man säger så..!
    Men vad gör de... Njut av Din ledighet istället!!
    Jag tänkte göra en köttfärspaj idag och då ska jag svänga ihop Din salsa. Men först en cykeltur till affären för det ekar tomt i kylskåpet..!
    Tack för fina tips på recept!!
    Kraaam Kate

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde Din salsa på "mitt sätt" för till någon affär kom jag aldrig... Har länkat till Dig och Din fina blogg!!
      Kraaam Kate

      Radera
  9. Gud så gott allt ser ut. Måste testa nu under semstern Kram Helena

    SvaraRadera
  10. Kul med lite andra smaker till tacosen. Lite nytt och fräscht. Tacos kan man ju egentligen förändra i all oändlighet, men gör det sällan.
    Njut av sommar och semester.
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  11. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera