fredag 3 juli 2020

Recept till en partybuffé











Äldsta har tagit studenten, Pärlan.

Efter en konstig, orolig och intensiv vårtermin så kom till slut en kavalkad av studentmottagningar i byn. Vår var sist ut och alla hade en galen tur med vädret, eftersom allt har varit utomhus.

Och vi fick ta igen lite av det sociala hänget som vi varit så galet svältfödda på!












PÄRLANS STUDENTBUFFÈ

*BloodyMaryshots (recept längre ner i inlägget)

*Strawberry fields salad med grillat surdegsbröd (recept längre ner)
*Ajvarmarinerad kyckling med nektarin (recept här)
*Teriyakimarinerad rostbiff (recept från Lantliv)
*Caprese med mango, chilidressing & rostat bovete (recept här)
 (recept rostat bovete här)
*Biffspett med ramslöksdipp (recept längre ner i inlägget)
*Kycklingsallad i blad (recept Anna & Fanny Bergenström)
*Salami med gul tomat & grillad nektarin)

Veg alternativ till biffspett och kyckling med nektarin

*Brie med tryffelhonung, ruccola & torkad jordgubbe (recept längre 
 ner i inlägget)
*Peanutbutter whoopies (Leila Lindholm)
*Jordgubbsmousse med krossad lakritskaramell (Systrarna Eisenmann)
*Chilichokladdoppade jordgubbar (här)
*Blommig smörkola med havssalt (Recept här)









BloodyMaryshots

drygt 30 små nubbeglas

12 dl tomatjuice
4 dl morotsjuice
3 grillade inlagda paprikafiléer från burk
2 vitlöksklyftor, pressade
Tabasco
Worchestersås

Selleri

Mixa paprikafiléerna och vitlöken med en skvätt tomatjuice, fyll på med resten av juicen och smaksätt med några droppar tabasco och en skvätt worchestersås.

Detta är en perfekt bufférätt att förbereda i god tid innan, du kan göra den 2 dagar innan och förvara i kylen, var försiktig med tabascon för den kommer fram mer i smak när denna står till sig! Blir godare om den står lite!

Mät dina glas hur höga dina selleristavar ska vara! Dessa kan du också skära dagen innan och förvara kallt under kallt fuktigt hushållspapper! 

Ha glasen utställda på en fin bricka så är det minimalt med jobb med denna dagen för festen!


















Strawberry fields salad med grillat surdegsbröd.

drygt 40 portionsglas (jag använde små återvunna sillburkar i glas)

2 stora påsar à 250 g mixad sallad ta späda sorter som maché och babyspenat
1 knippa färsk rödlök
ca 3 liter jordgubbar
1 stor rulle (1000 g) getost (det blir lite över)
flingsalt & svartpeppar från kvarn

Surdegsbaguette skuren lite på snedden i skivor och stekta i smör antal skivor efter hur många glas du vill göra, dessa går att förbereda och förvara i tätsluten plastpåse. Ibland om man har tur och ont om tid så kan man hitta färdiga såna här i matbutiken! Jag hittade nu sist på Coops bageri. 

Vinägrett

1 1/2 dl olivolja
3 msk balsamvinäger
2 tsk honung
1 nypa salt

Vispa ihop vinägretten. Kan du göra 2-3 dagar innan, gör alla vinegrätter, såser etc till buffén och märk upp och förvara. Det gör jag alltid så jag har det klart!
Skala och skiva rödlöken tunt, krama skivorna med rena händer så de blir mjuka.
Rensa jordgubbar och halvera eller kvarta beroende på storlek.
Blanda gröna blad, kramad lök och jordgubbar försiktigt i en stor bunke. Hit kan du förbereda samma morgon som buffén. Lägg över kallt fuktigt hushållspapper och förvara svalt.

Innan servering så salta och peppra salladen lägg upp i portionsglas, smula på getost, skeda över vinegrätt och stick ner en skiva bröd på sidan. Stick i en portionsgaffel i varje glas! Jag använde till dessa gamla ärvda tårtgafflar i silver. 

Till denna sallad fann jag inspiration i en "Min smak- intervju" i Elle mat & vin, gjort en del ändringar.










Caprese med mango, chilidressing  & rostat bovete.













Biffspett med ramslöksdipp


Lövbiff räkna med att du får ut ca 4 spett från en biff

Marinad till 8 små lövbiffar (500 g)

6 msk raps- eller majsolja
4 1/2 msk tamarisoja
2 rivna vitlöksklyftor
2 1/2 msk honung
1 1/2 tsk starkt paprikapulver

Blanda marinaden och lägg i biffarna hela, låt marinera minst 2 timmar, gärna längre.

Ramslökspipp.

Går att förbereda innan, håller flera dagar i kylen.

ca 30 ramslöksblad (ta med skaften på ca hälften av dem)
5 msk creme fraiche
5 msk majonnäs 
salt
ev en liten skvätt pressad citron

Mixa bladen med creme fraiche och majjo, smaksätt med salt och ev lite citronsaft.

Innan servering stek lövbiffen snabbt i grillpanna, låt vila en stund, skär i strimlor och trä på spett. 

Fyll glas till ca 1/4 med dipp, lägg spetten snyggt över, dekorera med ramslöksblommor om du hittar!

Till min stora buffé gjorde jag spett på drygt 2500 g lövbiff och dipp på över 100 ramslöksblad och en hel burk majjo och nästan 10 dl creme fraiche! 

Det blev ca 60 st!

Dessa är supergoda kalla med, vilket är ett måste för mingelrätter!











Det är min vän Linda som inspirerat mig till ramslöksdippen och jag fick en hel korg ramslök av henne plus att jag fick veta stället! Så jag kunde plocka all ramslök till dippen själv!


När det inte är säsong för ramslök så funkar denna att göra på salladslök.


















Teriyakimarinerad rostbiff.











Kycklingsallad i blad. 













Jag gjorde en ny liten enkel sak till denna buffé,


Salami med grillad nektarin och gul tomat!

Förbered på morgonen genom att lägga små gula sköljda tomater i glas, klyfta också nektariner och förvara under fuktigt kallt hushållspapper.

Sedan unnan servering stek på nektarinklyftorna snabbt i grillpanna så de blir lite lagom mjuka, placera i glaset tillsammans med en snyggt vikt salamiskiva (Jag använde Magnifico) I med en liten gaffel, klart!












Ytterligare en nyskapad liten snitt är denna som jag gjorde som en övergång  mellan maten och det söta!

Brie med tryffelhonung, ruccola och torkad jordgubbe!

Klistra fast ruccola och torkad jordgubbe på brien med tryffelhonung i en lagom tugga!

Går att förbereda några timmar innan!









Peanutbutterwhoopies!










Jag ökade temperaturen på smörkolan för att få en hårdare och segare kola!













Jag gör alltid min partymat som grab and go i separata små glas, skålar, formar och fat! Och nu i dessa tider så är det ju ännu bättre!


Inte många inlägg från mig är fortfarande inte insatt i min nya kamera!!!

I detta inlägg så är det lite Iphonebilder, några från mig, några från min svåger och någon bild från min kära vän Kajsa!

Hoppas att någon finner lite inspiration till festen här! Partymat till många är absolut roligaste matkreationerna tycker jag!



                                                                   Kram Jenny

8 kommentarer:

  1. Oj Oj så mycket gott och läckert. Du är en mästare på att fixa till sånt här. Älskar dina bilder på mat. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) Förlorade kärleksformer
      3) Stoppa skilsmässa
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. OMG😍 Så mycket gott! Ska du snart starta catering? Jag är en kund meddetsamma!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  3. Jamen du är tokig! Hur mycket gott kan du hinna göra till en fest! Jag vet ju helt klart var jag ska leta inspiration och recept till nästa fest!

    Ha en fin sommar!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Som vanligt visar du så mycket godsaker så att det börjar vattna sig i munnen.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  5. Sååå mycket gott! Härliga bilder från en härlig dag!
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  6. Wow wow wow wow...jisses gott. gott, gott. Tror jag tappade lite ord och slickar mig runt munnen. Nu skulle man vilja ställa till med party.
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  7. INVITATION FROM THE ILLUMINATI ORGANISATION 666

    This is an open invitation to everyone who is interested in becoming part of the world's biggest conglomerate and reach the peak of your career. As we begin this year's recruitment program and our annual feast of harvest is almost at hand, so we decide to introduce you to the "New World Order".

    At this point, we're assuring anyone who is ready and faithful to become a member of this great organization, that once he/she becomes a full member of the Illuminati brotherhood then will automatically become rich, powerful and be famous in life and achieve all their heart desires and also receive a monthly salary of $500,000 USD. We are ready to change your life, we can make your dreams come true.

    The great Illuminati district offers you a life time opportunity of making your heart desires come true. I believe everyone on this planet "Earth" knows about the ILLUMINATI, but for those that don't know much about this Organization, I'll brief you about it. The Illuminati is a secret society that bless man kind and fulfill his/her dreams of becoming a millionaire, billionaire and also promote their various business. At this moment, I believe you've know more about this organization and there's no reason to be afraid of anything.

    I'm not here to mess with you or play games with you because as it stands now there are lot's of people out there who Impersonate us, claiming to be members of the ILLUMINATI. So the Brotherhood then comes to a conclusion of Globalizing this organization in order to help those who are actually ready to become part of this Great Family and those that were misleaded by Impostors. Now i believe this is your opportunity to join our prestigious Organization and make yourself and your family proud.


    If you're interested in joining this Great Organization or for more info. then contact our Grand Lodge at Pennslyvania, USA via WhatsApp: "+1 (325) 261-7127" or our official Email: [illuminati666grandlodge@gmail.com]

    Signed: GRANDMASTER

    SvaraRadera