onsdag 5 augusti 2020

Semestermaten

Godmorgon,

Nån mer som suger allt ur sista semesterveckan?

Här kommer lite mat som passar alldeles perfekt för en semesterdag på hemmaplan!











Först en liten lunch!



 





Burrata med jordgubbar, gröna tomater & saltrostad mandel.

                                 2 personer.

                               2 burrataostar
                               2 gröna tomater
                               1 1/2 liter jordgubbar
                              1/2 kruka basilika
                              2 nävar machésallad
                             50 g hackad mandel som du torrostat i stekpanna med en rejäl nypa flingsalt
                             Krämig balsamico med hallonsmak
                            Chiliflakes 
                            Svartpeppar från kvarn












                         Skölj, snoppa och halvera jordgubbarna, klyfta tomaterna.
                        Lägg en näve machésallad per tallrik. Fördela jordgubbshalvor, 
                        tomatklyftor och basilikablad över. Placera en Burrata mitt på varje sallad.
                       Toppa med saltrostat mandelhack, några drag med svartpepparkvarn, några
                       chiliflakes och ringla över krämig hallonbalsamico. Dekorera med jordgubbe 
                       och basilikablad!







Kolla små ovala faten! Ett av sommarens loppisfynd!













Och så kaka till fikat såklart!









                         Amerikanska blåbärsrutor med pinjenötter.

                        En liten långpanna ca 30x40 cm

                      4 stora ägg
                      4 dl strösocker
                     1 tsk vaniljsocker
                     4 dl vetemjöl
                     1 tsk bakpulver
                    1 nypa salt
                    3 1/2 dl amerikanska blåbär (eller de bär du har tillgång till)
                   50 g pinjenötter
                  110 g kallt smör










                        Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker länge och pösigt 
                        med elvisp. Blanda mjölet med saltet och bakpulvret och vänd försiktigt ned i       
                       äggsmeten. Lägg bakplåtspapper i botten av formen. Bred ut smeten och strö över 
                       blåbären och pinjenötterna och hyvla sist över smöret. Grädda mitt i ugnen 20-25
                       minuter, ha koll och känn med sticka! Dekorera med flera blåbär och kanske lite 
                       blommor!









                                 
                             
                          Och så lite middag på det!








                            Tagliata.

                            4 personer

                           1000 g Ryggbiff
                           150 g ruccola
                          Drygt 500 g tomater i olika färger och storlek
                          ca 150 g pamesan
                          3 schalottenlökar
                         2 vitlöksklyftor
                         skal från drygt 1/2 citron
                        1 msk vitvinsvinäger
                        1 1/2 dl olivolja
                        knappt 1 röd chilifrukt
                        1/2 dl vatten
                       1 liten bunt färsk rosmarin
                      1 liten bunt färsk timjan
                      Salt, svartpeppar från kvarn, råsocker










                     Finhacka schalottenlök, vitlök, chili och örter, riv citronskal. Blanda med vinäger,
                     olivolja och vatten. Smaka av med salt, svartpeppar och råsocker.
                     Skölj, slunga och torka ruccolan och lägg upp på ett stort fat, dela tomaterna i
                     mindre bitar och fördela fint över ruccolan hyvla över hälften av parmesanen.

                     Salta och peppra biffen och stek i smör, låt den vara lite rosa i mitten, varmhåll.
                     Låt köttet vila en liten stund, skär sedan i skivor och fördela över tomater,
                     skeda över dressingen och hyvla över mer parmesan!









                      Hungrig fotbollsflicka kompletterar med pasta efter träningen!
                      

                     Mitt första inlägg med bara bilder tagna med mobilen! 
                     Enkelt och jag har absolut inte tagit tag i nya kameran!
                     Men nu ska jag ta tag i den här dagen, lite fix och mycket chill!

                  


                                                                                    Kram Jenny

13 kommentarer:

  1. Massor av gott och härliga inspirerande bilder. Var tvungen att googla på burrato Ha Ha! Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) Förlorade kärleksformer
      3) Stoppa skilsmässa
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Säger som Pia ovan... Burrato?!😎
    Alltså, hur mycket gott...Det vattnas i munnen på en som är hungrig här.
    Japp, nu suger vi ur det sista semesterdagarna! 💦🎵🌻
    Kraaam Kate

    SvaraRadera
  3. Vad trevligt att ha dig tillbaka i Blogglandia!
    Härlig mat och fina bilder som vanligt! Du kan konsten att inspirera!

    SvaraRadera
  4. Massor av gott som vanligt! Ja vad vore livet utan mat?? Inte mycket :)
    Härliga och inspirerande bilder...
    Ha en fortsatt skön sommar!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Många goda recept som alltid när du gör ett inlägg.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  6. Din mat och dina bilder... så gott och vackert! Den Burrata med jordgubbar, gröna tomater & saltrostad mandel😍 Ja, imorgon kör vi igång!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  7. mmm, ser verkligen gott ut! Tack för inspiration!
    Gunilla

    SvaraRadera
  8. Men jisses... vilken underbar lunch, människa! =) Du kan du! Både laga fin och säkerligen sjukt god mat och så kan du fota det så galet snyggt också!
    Men Jenny... NÄR kommer boken ut!?? ;) =) Ser fram emot att ha en vacker bok med blå tygrygg liggandes på köksbordet, med titeln "MITT GODASTE FINASTE" och så en klurig under rubrik på det ;) :)
    Kram på dig!
    /Maria

    SvaraRadera
  9. Som vanligt lockar du med goda smaker och vackra bilder. Sitter faktiskt och blir lite småhungrig. Har du testat den Thailändska biffsalladen jag skrev om? Om inte så testa, supergod!
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  10. Så mycket gott, vilken underbar lunch ser otroligt gott ut och vilka fina uppläggningsfat... man blir verkligen inspirerad.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  11. INSTEAD OF GETTING A LOAN,, I GOT SOMETHING NEW
    Get $5,500 USD every day, for six months!

    See how it works

    Do you know you can hack into any ATM machine with a hacked ATM card??
    Make up you mind before applying, straight deal...

    Order for a blank ATM card now and get millions within a week!: contact us
    via email address::{Universalcardshackers@gmail.com}

    We have specially programmed ATM cards that can be use to hack ATM
    machines, the ATM cards can be used to withdraw at the ATM or swipe, at
    stores and POS. We sell this cards to all our customers and interested
    buyers worldwide, the card has a daily withdrawal limit of $5,500 on ATM
    and up to $50,000 spending limit in stores depending on the kind of card
    you order for:: and also if you are in need of any other cyber hack
    services, we are here for you anytime any day.

    Here is our price lists for the ATM CARDS:

    Cards that withdraw $5,500 per day costs $200 USD
    Cards that withdraw $10,000 per day costs $850 USD
    Cards that withdraw $35,000 per day costs $2,200 USD
    Cards that withdraw $50,000 per day costs $5,500 USD
    Cards that withdraw $100,000 per day costs $8,500 USD

    make up your mind before applying, straight deal!!!

    The price include shipping fees and charges, order now: contact us via
    email address:::::: {Universalcardshackers@gmail.com}
    Whatsapp:::::+31687835881
    ®

    SvaraRadera
  12. INVITATION FROM THE ILLUMINATI ORGANISATION 666

    This is an open invitation to everyone who is interested in becoming part of the world's biggest conglomerate and reach the peak of your career. As we begin this year's recruitment program and our annual feast of harvest is almost at hand, so we decide to introduce you to the "New World Order".

    At this point, we're assuring anyone who is ready and faithful to become a member of this great organization, that once he/she becomes a full member of the Illuminati brotherhood then will automatically become rich, powerful and be famous in life and achieve all their heart desires and also receive a monthly salary of $500,000 USD. We are ready to change your life, we can make your dreams come true.

    The great Illuminati district offers you a life time opportunity of making your heart desires come true. I believe everyone on this planet "Earth" knows about the ILLUMINATI, but for those that don't know much about this Organization, I'll brief you about it. The Illuminati is a secret society that bless man kind and fulfill his/her dreams of becoming a millionaire, billionaire and also promote their various business. At this moment, I believe you've know more about this organization and there's no reason to be afraid of anything.

    I'm not here to mess with you or play games with you because as it stands now there are lot's of people out there who Impersonate us, claiming to be members of the ILLUMINATI. So the Brotherhood then comes to a conclusion of Globalizing this organization in order to help those who are actually ready to become part of this Great Family and those that were misleaded by Impostors. Now i believe this is your opportunity to join our prestigious Organization and make yourself and your family proud.


    If you're interested in joining this Great Organization or for more info. then contact our Grand Lodge at Pennslyvania, USA via WhatsApp: "+1 (325) 261-7127" or our official Email: [illuminati666grandlodge@gmail.com]

    Signed: GRANDMASTER

    SvaraRadera