måndag 16 mars 2020

Kakan från gårdagens Insta!







Seg choklad- och lakritskaka.

1 form knappt 20 x40 cm

3 stora ägg
4 1/2 dl strösocker
150 g smör
2 1/4 dl vetemjöl
5 msk kakao
2 msk lakritspulver
2 1/2 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver

smör & ströbröd till formen

Choklad- & lakritskolaglasyr

2 dl vispgrädde
1 dl srtösocker
1  1/2 msk sirap
2 msk kakao
knappt 2 msk lakritspulver

on the top

flingsalt


Sätt ugnen på 150 grader. Smöra och bröa formen.
Vispa ägg och socker superfluffigt och smält under tiden smöret på svag värme. Blanda alla torra ingredienser noga.
Rör ned smälta smöret i smeten och sedan de torra ingredienserna försiktigt.

Bred ut smeten i formen.

Grädda i ca 30 minuter, men ha koll!! Det finns inget tristare än en kaka som inte är seg och kladdig när den ska vara det!

Blanda alla ingredienser till glasyren, koka till en tjock kolakräm.

Bred krämen på kakan, strö på flingsalt.

Låt svalna och skär i rutor!

















Om jag nu får säga det själv så är jag galet nöjd med denna!

I vår familj så är tre av fem gottegrisar och vi tre har slukat denna hela ganska stora på 24 timmar sharp!

Och jag är så inte vän med nya kameran. Supersvårt att byta inte bara med tekniken utan avståndsbedömning, typ allt! Hate it! Men ett riktigt superlyxproblem!

Och hörrni! Klockan är över sex och det är ljuuuuust ute, rosa himmel över havet! Jag ska gå och bada, övertala maken till att bada med mig! Är det nån gång immunförsvaret ska stärkas med ett isigt bad så är det nu!


                                                                   Kram Jenny

11 kommentarer:

  1. Måste ju bara smaka helt underbart. Att vinterbada har jag ju gjort efter bastun så länge vattnet inte frusit i poolen vill säga. Men att rulla sig i snö går ju bara inte längre. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) Förlorade kärleksformer
      3) Stoppa skilsmässa
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Men så gott �� Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Låter underbar god denna kaka.
    Tack för receptet.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  4. Visste inte att det fanns något som kallades lakritspulver. Måste leta reda på det när jag är i Sverige,när det nu kommer att bli.
    Kakan låter så god!
    Sköt om dej!

    SvaraRadera
  5. Så god den ser ut, måste testa denna...
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  6. Ser galet god ut!
    Kalla bad känns inte som något jag kommer ge mig på, är rätt nöjd varje måndag att jag kommer snabbt ner i 29 grader. Här preppar jag mig med en färsk bit ingefära varje dag

    kram kajsa

    SvaraRadera
  7. Smarrigt! Behövs något gott när hela Sverige ligger i koma.

    KRAMAR Anna

    SvaraRadera
  8. Ser attans smarrigt ut!! Behövs lite gott denna söndag i mars...
    Vårkram från Titti

    SvaraRadera
  9. INVITATION FROM THE ILLUMINATI ORGANISATION 666

    This is an open invitation to everyone who is interested in becoming part of the world's biggest conglomerate and reach the peak of your career. As we begin this year's recruitment program and our annual feast of harvest is almost at hand, so we decide to introduce you to the "New World Order".

    At this point, we're assuring anyone who is ready and faithful to become a member of this great organization, that once he/she becomes a full member of the Illuminati brotherhood then will automatically become rich, powerful and be famous in life and achieve all their heart desires and also receive a monthly salary of $500,000 USD. We are ready to change your life, we can make your dreams come true.

    The great Illuminati district offers you a life time opportunity of making your heart desires come true. I believe everyone on this planet "Earth" knows about the ILLUMINATI, but for those that don't know much about this Organization, I'll brief you about it. The Illuminati is a secret society that bless man kind and fulfill his/her dreams of becoming a millionaire, billionaire and also promote their various business. At this moment, I believe you've know more about this organization and there's no reason to be afraid of anything.

    I'm not here to mess with you or play games with you because as it stands now there are lot's of people out there who Impersonate us, claiming to be members of the ILLUMINATI. So the Brotherhood then comes to a conclusion of Globalizing this organization in order to help those who are actually ready to become part of this Great Family and those that were misleaded by Impostors. Now i believe this is your opportunity to join our prestigious Organization and make yourself and your family proud.


    If you're interested in joining this Great Organization or for more info. then contact our Grand Lodge at Pennslyvania, USA via WhatsApp: "+1 (325) 261-7127" or our official Email: [illuminati666grandlodge@gmail.com]

    Signed: GRANDMASTER

    SvaraRadera