söndag 4 mars 2018

Älsklingslimpan








Detta har varit mitt älsklingsbröd sen jag var liten.















Min mormor brukade baka detta brödet och jag kallar det fortfarande för "mormors små bruna limpor" som jag alltid har gjort. 


Min mormor fyller 95 i år och hon bakar inte längre matbröd men fortfarande sockerkaka!


Mamma däremot fyller min och min systers frysar med hembakat bröd när hon kommer på besök till oss och då vill jag helst ha detta!














På jullovet när vi var i Hometown hos mina föräldrar så blev detta även Pärlans favvobröd, så att nu har jag också börjat baka det.



Det är superlätt att baka och har ingen jästid utanför ugnen så det funkar faktiskt att slänga ihop även när livet går i hundratio knyck!















På mammas lilla handskrivna knappt läsliga lapp med receptet så heter inte brödet "mormors lilla bruna limpa" utan,





Små hälsobröd i formar.

3 st

1 1/4 kg mjöl (1/3 var av råg, vete och grahamsmjöl, eller ta vad du har)
1 liter kall degvätska, hälften vatten, hälften mjölk
25 g jäst
1 msk honung

Lös jästen i en skvätt av degvätskan och rör sen ihop allt, häll degen direkt i smorda formar. Ställ formarna i mitten på ugnen i 100 grader i 40 minuter, höj värmen till 250 grader och grädda i 40 minuter. Pensla med vatten när du tar ut bröden och låt sen svalna i formarna under bakduk.





Mamma hittade det här receptet i  magasinet Vi föräldrar på 70-talet!




















Absolut godaste pålägget på dessa för att det ska bli mina favoritmackor är leverpastej och gurka!























Och i kombo med kokt ägg, fast så blir det ju bara på helgerna. På vardagarna intar jag min frukost på språng.















Tjocka lager av långlagrad herrgårdsost och engelsk sur apelsinmarmelad är också supergott på...






















Hej Söndag!
Vi har precis ätit en förstärkt jättefrukost extra allt och sen vinkat av mamma och pappa som först var hundvakt när vi tillbringade några iskalla sportlovsdagar i London och sen har varit långhelgen här med oss.

Pärlan fyllde 17 i London! Overkligt!! Min bebis liksom!


Tyvärr ligger hon däckad i influensan nu.. började bli dålig på planet på väg hem sen verkade det inte bli något och sen pang jättesjuk. Hoppas resten av familjen klarar sig. 


Idag ska jag unna mig inte en utan 2 PW´s i vinterkrispet, däremellan hemmafix, kanske lite jobb, massvis av goda leftovers av helgens godsaker, helst hinna en film eller serie och sen då förhoppningsvis fulltankad av energi för nya jobbveckan!


Vad gör ni idag vänner?




                                                                              Kram Jenny

13 kommentarer:

  1. Så gott med hembakat bröd, tack för receptet. Vackra bilder, som vanligt!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej hej. Så gott brödet ser ut! Vi har precis kommit hem från en härlig helg hos min syster m familj
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Nybakat bröd är ju bara så gott! I dag gör vi ingenting vilket passar mig perfekt :D

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
  4. Det ser både frestande och nyttigt ut. Härligt med saker som lever vidare genom generationerna. Mysigt att läsa att hon lever och fortfarande är aktiv.
    Influensa borde vara förbjudet att få.
    Önskar dig en fin vecka.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  5. Jag bakar aldrig, men jo, matbröd bakar jag ibland och ditt matbröd påminner om ett bröd jag brukar baka som är jättegott !!...har också honung i även filmjölk och det behöver inte jäsa eftersom jag har bikarbonat och bakpulver i ;)).........och det är supergott har faktiskt nyligen bakat en sats ;)
    Ha en fin kväll !
    Bia

    SvaraRadera
  6. Så gott det ser ut, bakar ett liknande och det bästa är att det är enkelt och lätt att göra. Skall testa detta, tack för receptet.
    Ha en bra vecka!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  7. Bröder ser så gott ut, speciellt med leverpastej och gurka.

    SvaraRadera
  8. Hej! Tack för ditt fina pepp om min slalomåkning! ;) =)
    Så god limpan ser ut och vad roligt att få veta var receptet hittades! Vad härligt att ha sin mormor kvar i livet och att hon dessutom orkar baka sockerkakor!
    Krya på dottern och hoppas ni andra klarar er!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  9. Bästa med hembakat bröd och jag älskar en macka med ett tjockt lager smör, ost och gurka, mums. Här ligger vi också däckade i feber, hua så trist. Hoppas dottern kryar på sig snabbt och att ni slipper det. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  10. Så smarrigt, detta bröd ska jag baka. Tack för receptet.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  11. Verkar lätt att göra. Sådana bröd gillar jag. Kul när man haft receptet i många år. Hoppas dottern snart frisknar till. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  12. The content of your blog is exactly what I needed, I like your blog, I sincerely hope that your blog a rapid increase in traffic density, which help promote your blog and we hope that your blog is being updated.
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera