lördag 23 september 2017

Det rätta crunchet med en smulchock på köpet







Jag ville baka några kex som inte har söt smak, som är mättande, som har jättemycket crunch och krisp och tugg i sig!













Jag fick till det där med ingen sötma, mättnaden ,tugget och crispet, men med en ENORM smulchock på köpet så jag kanske inte borde lägga ut det här receptet....






























Ja ni ser ju smulberget, visserligen från en fyraårings tallrik men ändå! Samma lillkille som grät över portabelloburgaren i förra inlägget tuggade i sig dessa till mellis en annan dag i ... Dessa fick dock högre betyg av honom.












Jag serverade kexen med en chokladkräm att bre på,












Långlagrad stark Herrgårdsost, ni vet med såna där goda saltkorn i, toppad med rostade hasselnötter.












och söt mogen kiwi i bitar som smakbrytare.










Allt tog tvärslut och de som åt kexen röstade på att receptet skulle ut trots smulchock, så här kommer det;



Rågkex med rostad crunch.

1/2 dl bovete
1/2 dl rågkross
2 msk oskalade sesamfrön
1 nypa flingsalt
100 g smör, smält
2 dl grovt rågmjöl
1 tsk bakpulver
1/2 dl mjölk, 3%

Lägg bovete och rågkross i varsin skål i blöt över natten 8-10 timmar. Skölj i kallt vatten och låt rinna av ordentligt.
Torrosta sen i stekpanna tillsammans med sesamfröna och flingsalt.
Blanda det rostade med rågmjölet och bakpulvret.
Blanda det smälta smöret med mjölken och häll det över de torra ingredienserna, arbeta snabbt ihop till en deg. Låt vila i kylskåpet ca 30 minuter.
Rulla små bollar, av degen, lägg på bakplåtspappersklädd plåt, platta ut. Jag fick ut drygt 20 kex.
Grädda i 200 grader ca 10 minuter, ha koll!


Chokladcreme.

150 g cream cheese
1 1/2 msk kakao
1 nypa flingsalt
2 msk bregott havssalt
2 msk råsocker

Blanda allt, vispa med elvisp!


Servera kexen med stark ost i bitar toppad med rostade grovhackade hasselnötter, kiwi i bitar, chokladcremen och rykande heta cappuchinos!








Men som sagt, receptet är inte perfekt! De är goda men galet smuliga!


















Tufft hundliv i en matbloggares hem! Godsaker som fotograferas i perfekt höjd....


Godmorgon lördag, nån mer än jag som behöver oförsvarbara mängder kaffe idag? Ligger i sängen med första nu. Ska unna mig lite tid att bara dra runt här hemma idag och vårda mitt hem, jag får en bättre balans i själen när det är ompysslat och välskött här hemma. Och sista veckorna så har det inte blivit nån tid till det, verkligen. Kanske lite höstblommor till trappen kan komma hit, måste ändå iväg för lite presentshopping till morgondagens mottagning med trädgårdsbuffé som vi ska på. Och så blir det fotboll såklart!

Den här veckan har jag lyckats med att klämma in två spontana roligheter för mig själv inne i stan efter jobbet! En middag med grannfrun, som inte ska vara grannfru längre men som har blivit en av mina bästa vänner. Och sen lyckades jag vinna biljetter till förhandsöppningen av Leilas nya inredningsbutik som jag också helt spontant fick med en annan kär vän på och kombinerade med bubbel och en massa godsaker. 

Jag hittade mattan med stort M där, det blev en födelsedagspresent till mig själv, den står och väntar klar för J att hämta! 

Jag rekommenderar starkt ett besök där om man har vägarna förbi Moodgallerian, det är som att kliva in i hennes bok, ljuvliga mattor, kuddar och bäddtextilier och en hel del grejer finns det bara en av! Till exempel mattan som blev min! 

Men nu måste jag dra på mig träningstajtsen och ge mig ut med min fyrbenta älskling, bra för en kvinna med lite dålig karaktär på den fronten att ha en vovve!


En   L O V E L Y   helg till alla!                                       


                                                                                         Kram Jenny













19 kommentarer:

  1. Kexen låter jättegoda, inte så farligt med lite smul :) Ha en skön lördag, kram!

    SvaraRadera
  2. Vilken trevlig blogg du har Jenny. :) Full av trevliga bloggsmulor.
    På hemmaplan gör det inget om det ska bestigas smulberg. Pinsammare på bortaplan. Nu på hösten är det extra viktigt/uppskattat med spontana roligheter. Hoppas din granne inte ska flytta för långt bort. Hade jag varit en svansbärare i din familj hade jag passat på när du vänder ryggen till. :) Självklart skulle receptet in på bloggen. När vi blir samlade som familj igen till jullovet ska jag visa våra döttrar din blogg. Tror de skulle bli inspirerade och att jag skulle få nytta av det. ;)
    Jag ligger ett steg före dig. Vi har redan hunnit med en Latte och fika på ett fik vid torget i vår lilla stad som ändrat karaktär. Nästan alla turister är borta.
    Helgkram Bosse

    SvaraRadera
  3. Tack för receptet, lite smulor är ingen fara:). Älskar ost och kex men äter det alldeles för sällan.
    Kul med ny matta.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Ser gott ut !...synd bara att jag aldrig bakar !
    Mulet idag men ljummet ute ;)...kanske blir det en promenad.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ojoj, vad gott det lpter med smulkexen.
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Mmmm, kexen låter goda och chokladcremen till låter smarrig!
    Det där med att få en dag att bara pyssla runt hemma är LIVSVIKTIGT för mig ibland.
    Det njuter jag av!
    Ha en fin kväll!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  7. Smulor inga problem, så jag får absolut testa dina kex. :-) Ha en riktigt skön kväll. Kramizz Laila

    SvaraRadera
  8. Smulor inga problem, så jag får absolut testa dina kex. :-) Ha en riktigt skön kväll. Kramizz Laila

    SvaraRadera
  9. Kexen låter verkligen galet goda!

    SvaraRadera
  10. Ser gott ut och misstänker att det smakar väldigt gott också. Smulor vad är det, bara det är gott...
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  11. Ser väldigt gott ut trots smulorna. Tycker också det är bra med en hund som tvingar utvek på promenader. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  12. Det ser verkligen farligt gott ut! med en fyrbent vän kommer man alltid ut vilket är en klar fördel :D

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
  13. Mums säger jag bara. Det där lät så gott och såg lika gott ut.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  14. Mästarnas mästare på mat och bak... och att sedan fota det ursnyggt...det måste vara du!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  15. Ser jättegott ut. Fina bilder också. Ha en fin kväll. Kram Annika

    SvaraRadera
  16. Så festligt och gott! När ska du ge ut din egen mat o bakbok?

    KRAMAR Anna

    SvaraRadera
  17. Har du testat att göra fröknäcke...saligt goda enligt min smak. Kolla gärna in till mig för recept om du vill

    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  18. Så goda de verkar. Gör inte så mycket att de smular tänker jag.
    Balans är viktigt! Kram

    SvaraRadera
  19. Jag litar på lillkillens omdöme! Ser gott ut!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera