söndag 15 oktober 2017

Äppelpaj inspirerad av älskat bakverk







Dessa små äppelpajer är inspirerade av en kaka som jag älskar, en riktig gammal konditoriklassiker, Mirliton som jag började älska för att min mormor gör det.





















Så detta receptet är tillägnat dig mormor, du som också lärt mig att inte lämna något åt slumpen, att noggrannhet är en dygd, slarv en synd och att jag och min syster alltid ska dra nytta av varandra!












Minipajer med biskvibotten & mirlitoncreme.

                                                   5 stycken i klassiska creme brulee-formar


2 stora svenska äpplen
2 äggvitor
400 g mandelmassa

Mirlitoncreme

300 g smör
3 3/4 dl socker
1/2 dl vetemjöl
4 små ägg

Skala kärna ur och skär äpplena i tunna klyftor.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum, riv mandelmassan och blanda med vitorna till en smet.  Klä bruleeformarna med biskvismeten och täck sedan med ett lager äppelklyftor som ligger omlott.

Smält smöret till cremen, blanda ner socker och mjöl och sedan äggen ett i sänder. Rör till en slät massa och häll sedan över äppelklyftorna i formarna, det blir creme över.

Grädda i 175 grader ca 20 minuter.











Dessa skapelser är mäktiga och söta desserter, i denna storlek efter en middag lagom att dela med någon du gillar, en form två skedar.












Jag hade glass till, vaniljglass pimpad med mirlitoncreme, om du vill testa vispa 1 1/2 liter vaniljglass med 1 1/2 dl creme med elvisp, sen tillbaka i glassburken och in i frysen igen! 










Hallå där,
Längesen sist, ingen tid för bloggen i mitt liv riktigt. Mycket jobb och livet i övrigt går i 110, men när jag väl har tid så är det ljuvligt att dyka in i att laga, baka och skriva recept och fotografera!

Mitt Instagram med samma namn är också en kortversion av bloggen!



Det har varit en helg extra allt som lider mot sitt slut, i fredags en kär vänfamilj på middag, i lördags visste jag att jag skulle få en present och bli hämtad på morgonen, dresscode citychic! Det blev Vaxholmsbåten till stan, promenad på Djurgården och en lyxig brunch på Diplomat. En hel massa catch-up på det, underbart. Mys med leftovers från fredagsmiddagen och tanken var seriemaraton, somnade i avsnitt två... Upp tidigt fotbollscup med minsta och sen har det hör och häpna kommit till ett recept till här i köket! Skulle vilja ha en dag till och bara hålla på med hemmafix....

Men imorgon är det måndag och en ny Todo-list som sträcker sig härifrån till evigheten!

Startar veckan imorgon med roligheter middag med två fantastiska vänner som jag har fått bara genom att vi bott i tre hus på rad på vår lilla gatstump!

Men nu ska jag suga allt ur helgen först!


Tack för att ni tittar in hos mig!




                                                                     Kram Jenny





18 kommentarer:

  1. Åh underbart att höra från dig och dina recept.
    Jag känner igen det där med att allt går alldeles för fort. Så fort att det blev lite slirigt på livets väg den här veckan och jag måste röra mig saktare och ta det lugnare.
    Men om du orkar och vill under månaden, så vill jag gärna utmana dig med ett dopp och 100 spänn till cancerfonden <3

    https://tittilina.blogspot.se/2017/10/att-utmana-sig-sjalv-och-andra.html

    SvaraRadera
  2. Oj oj så gott !!
    Jag som älskar mandelmassa...det där skulle man pröva på ;))
    Hoppas du får en fin ny vecka !
    Kram bia

    SvaraRadera
  3. Men åh så gott det ser ut. Det skulle jag vilja prova att göra själv, kul med något nytt.
    Helgen är som alltid, alldeles för kort.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Så himla gott, det här ska jag prova.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  5. Underbart gott. Jag älskar paj. Kram.

    SvaraRadera
  6. Så gott det låter. Ja mycket har man på sin to do list. Men måndag redan och det är bara att hänga på. Ha en fin start på veckan. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. Låter och ser hur goda ut som helst!

    SvaraRadera
  8. Det där var något för mig. :) På hösten blir det extra många äppelkaka/paj.
    Mysiga ord om din kära mormor. Sådant är jag svag för. <3
    Hoppas gatstumpgänget får extra trevligt ikväll.
    Fick en nostalgisk känsla när du skrev Vaxholmsbåten. Hemliga minnen. ;) Kommer kanske i nästa kåseribok. Annars kan jag "gömma" det i en fiktiv roman. Man får inte vara dum ...
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  9. Vilka ljuvliga pajer och med glass till, mums. Ha en fin vecka, kram!

    SvaraRadera
  10. Mirliton var nytt för oss, låter spännande!

    Hoppas helgen fick en bra avslutning,
    kram på dej

    SvaraRadera
  11. Pajerna ser helt ljuvliga ut och jag förstår att de bara smälter i munnen. Svar: Byxorna är supergamla från Met, men kommer fram i dagens ljus lite då och då. Ha en härlig vecka finaste. kramisar Tina

    SvaraRadera
  12. Höstiga äppelpajer sitter alltid fint...
    Ja jösses så dagar och veckor går, julen är kommen till vissa affärer och jag har inte ens fått in mina pelargoner!!
    Kraaaam från Titti

    SvaraRadera
  13. Ser smarrigt ut!
    Rejält regn i Spanien idag, dessutom åska, riktigt oväder.
    Önskar dej en fin dag!

    SvaraRadera
  14. Vilket fint inlägg, med recept tillägnat mormor!
    Alltså... Jenny, du måste ju bara göra en bakbok! Seriöst! Du är ju en mästare på det du gör!
    Tack för fina ord hos mig om kärlek och vårt drömhus. De värmer
    Kram och ha en fin helg!
    /Maria

    SvaraRadera
  15. Så ljuvligt goda de ser ut och som vanligt så är bilderna lika tilltalande!

    SvaraRadera
  16. Så vackra! Slängde ihop en äppelpaj förra helgen. Alltid gott!

    KRAMAR Anna

    SvaraRadera
  17. Mums, fresterska där och tack för senast kram

    SvaraRadera
  18. Wow, vilket bakverk! Låter makalöst gott! Fastnade för det din mormor lärt dig, läste det flera ggr. Goda råd sagda med kärlek.

    Kram

    SvaraRadera