lördag 9 september 2017

For liquoricelovers.








I den här desserten har jag maxat lakrits på alla sätt och i många former. Man får kämpa lite med att få till kakan då formen är "bröad" med mortlad turkisk peppar, det karamelliserar sig så det blir galet gott om jag får säga det själv men också en väldigt svårhanterad och ömtålig liten skapelse.











Allt är lakrits i denna, jag har pimpat vaniljglassen med lakrits marinerat jordgubbarna i lakrits.....




























Vi åt denna dessert efter en vegetarisk middag, recept till mina portabelloburgare med grillad paprika, five pepper dressing och sötpotatischips hittar du här.


Jag la till bakade potatisar denna gång så att alla kunde välja. 










Jag som älskar tomatjuice tycker att en Virgin Mary är perfekt som fördrink en tidig familjemiddag en måndag som detta var! Den passar dessutom att fortsätta med till burgaren för den som önskar det!












De skönaste sommarkvällarna har varit nu i augusti och september tycker jag, ljumma för utehäng.









Enklaste snackset innan när du har middagsbjudning för många en vardag efter jobbet, vräk upp en massa lantchips på ett vackert fat sen små skålar med hackad rödlök, gräddfil och caviar! Testade vegetarisk tångcaviar, supergod!













Minsta gossen i min systers flock vill dock helst ha vanliga hamburgare och inga som är gjorda av en svamp!












Kladdkaka med turkisk pepparkaramell.

100 g extrasaltat smör + en klick till formen
2 ägg
10 turkisk peppar-karameller
3 Kickskolor, seasalt à 19 gram
2 1/2 dl strösocker
4 msk kakao
1 1/2 dl vetemjöl
2 tsk lakritsrotspulver


Sätt ugnen på 175 grader, mortla karamellerna. Smörj en form med avtagbar kant och bröa med karamellsmulet, spara smulet som blir överflödigt! Smält smöret, rör sen ned ägg, socker, kakao, lakritsrotspulver, mjöl.
Häll över i formen, klipp kolorna i bitar och rör ned dem sist, häll över i formen.
Grädda i mitten av ugnen, ha koll på tiden! Kladdkakor blir så olika i olika ugnar, jag tog ut min efter 18 minuter.
Låt svalna, kakan är ömtålig så ta en vass kniv och skär längs kanterna och dra sen under kakan med kniven så den lossnar, tippa försiktigt över från kakbottensformen till ett fint fat.











Den här kolan är en favorit hos mig i bakning och desserter.



Lakritspimpad köpeglass.

1 1/2 liter vaniljglass av din favoritsort
50 g hackad mandel
15 turkisk peppar-karameller
2 kickskolor seasalt á 19 g
en nypa flingsalt

Torrosta mandeln med flingsaltet, mortla karamellerna slarvigt, klipp kolan i bitar. Häll över glassen i en bunke och blanda med övriga ingredienser, vispa med elvisp och häll tillbaka i glassburken, in i frysen igen!


Servera kakan med en glasskula och jordgubbsskivor som du marinerat helt kort i en pressad citronskvätt och ja såklart mortlad turkisk peppar!









Godmorgon lördag,
Varför vaknar man tidigt när man verkligen behöver sova? I och för sig går jag upp vid 05 på vardagar så att vakna efter 07 idag innebär ju kanske sovmorgon för mig då.
Njuter av ett knäpptyst hus, kaffe och att unna mig lite bloggtid med mina foton och recept. Idag ska jag lyxa mig med att vara hemma hela dan och bara pyssla runt och småfixa och dricka kaffe. Det var så länge sen jag hade en sådan dag att jag inte ens minns det.... och även om jag trivs bäst i ett riktigt högt tempo så vill jag ha tid att pyssla här hemma så att det är som jag vill ha det! Började tvätta sommartextilier igår efter jobbet, även om jag vill kunna sitta ute länge till så behöver det inte finnas kuddar och filtar och dynor till varje utesittarställe vid varje dörr som det gör på sommaren.
Det är dags att släppa taget om sommaren och helhjärtat ta in hösten, jag vet det men jag kör barbent lite till och så fort J vaknar så blir det morgondopp, de där riktigt iskalla är ändå bäst.
Jag ska inte ens laga mat idag, lunchen blir leftovers från fredagsburgarna och ikväll blir det middag hos en kär vänfamilj, hela helgen toppad med fotbollsmatcher för Pärlan och Ärtan, vad ska ni göra?



                                                                                                  Kram Jenny

20 kommentarer:

  1. Vilken underbar dessert! Den måste jag testa. :-)

    SvaraRadera
  2. Som vanligt är dina bilder så vackra och så rofyllda! En lisa för själen. Den desserten skulle jag gärna testa för här är lakrits är en favorit hos oss.

    På vardagar går jag upp 05:30 men i dag sov jag till klockan 10 vilket verkligen inte hör till vanligheterna men veckan har varit så intensiv...

    Trevlig lördag!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Men åh så gott, lakrits är ju bara "för" gott... tackar för receptet, får prova någon gång!
    Allt gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  4. Älskar lakrits! Såg ju supergott ut det där! (Fast jag kan inte baka ;))

    SvaraRadera
  5. En efterrätt i min smak. Ha en bra helg.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  6. Åh, vilken dröm för lakritsälskaren! Blå kick har jag inte smakat, måste göra det nästa gång jag är i Finland. Önskar dig och familjen en underbar helg, kram!

    SvaraRadera
  7. Den där efterrätten. <3 Jag älskar lakrits. Ju starkare desto godare. Isländsk är supergod. När vi är i Helsingborg går vi ofta direkt till lakritsbutiken. Men tomatdrinken får du allt behålla för dig själv. :)
    Han ser lite förtvivlad ut den stackaren. Systersonen. Svamphamburgare suger såklart. :) Men jag hade gärna testat det.
    Lördagskram Bosse

    SvaraRadera
  8. Ååå, så gott med lakris!! :) Jag kan tänka mig att den blev supergod. Kram

    SvaraRadera
  9. Vov, jag älskar lakrits i alla former, måste testa denna kaka. Allt ser så gott ut och vilka fina bilder, ser verkligen lockande ut.
    Ha en bra vecka!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  10. Lät som en god efterrätt.. ..men stackare, syns ju hur långt som helst hur sur å besviken han var över hamburgaren...haha.:-) kramizz

    SvaraRadera
  11. Lät som en god efterrätt.. ..men stackare, syns ju hur långt som helst hur sur å besviken han var över hamburgaren...haha.:-) kramizz

    SvaraRadera
  12. Mmmm, lakrits är min favorit också! Ser underbart gott ut, jag får helt enkelt prova ditt recept snarast!
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  13. Jag som ääääälskar lakrits.... Mums så mycket gott men bästa bilden... på din något besvikna systerson, såå söt och som jag känner igen den där minen från när killarna var små. Ha en härlig start på veckan. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  14. Mums ! älskar lakrits, övriga sötsaker (godis) är jag inte så förtjust i, men lakrits är gott !
    Ha en bra och mysig vecka !
    Kram bia

    SvaraRadera
  15. Åhhhh, nej den killen gillar verkligen inte svampburgare - det syns lång väg :) :) Däremot gillade vi det när vi provade, en glad överraskning!
    Och lakritsälskare är vi absolut så den där kakan låter fantastiskt god tycker vi!

    Önskar dej en fin vecka,
    kramar

    SvaraRadera
  16. Gillar verkligen lakrits så denna kaka måste testas! Detta ska jag laga till helgen, ser supergott ut - enkelt och gott :) Härliga bilder också...
    Kram till dig från Titti

    SvaraRadera
  17. Vilken fest för en laktitsälskare som jag!!!!!

    SvaraRadera
  18. Vilken fest! Så mycket gott! Härligast var nog den lilla killen som föredrar Mac Donald's hamburgare =)

    KRAMAR Anna

    SvaraRadera
  19. Så mycket gott och härligt!!:)
    Sur över hamburgare hade jag med varit som inte tål svamp...;)
    Massa kram!
    Adela

    SvaraRadera
  20. Låter som en efterrätt helt i min smak. Kram.

    SvaraRadera