fredag 11 november 2016

Kärlek, choklad & saltstänkta hav

är undertiteln på Sofia Rydemalms underbara chokladbok Chikolat.

Jag hade turen att vinna den hos bästa tävlingsbloggen Finaste Mattan.








Min fina kökshanduk från chamois kommer från Pink Boulevard



Jag älskar boken, framförallt de inspirerande personliga texterna som varvas med de underbara chokladrecepten.






Mitt första recept att testa är en liten ljuvlig skapelse till chokladmousse. 






Jag vabbar här hemma och utgick från det jag hade hemma..... så blev det den! 






Den är superenkel, snabb och jättegod!

Lätt och fräsch och kan göras helt utan grädde, så man känner sig inte tung efteråt.


6 äggvitor vispas till ett hårt skum med en knivspets salt.

200 g mörk choklad smälts försiktigt i mikro, rör ned 2 msk grädde alt 1 äggula, alt 1 msk olivolja i chokladen. (Jag tog en äggula)

Vänd försiktigt ned i den hårda äggvitan.

Häll upp i glas eller i serveringsform, ställ i kylen minst 30 minuter.

Servera med färska hallon,riven choklad, hackade nötter eller ät den bara precis som den är.










Jag använde choklad med chili, för det var det jag hade hemma. Det blev jättegott och det kommer jag att använda igen, tips om du som jag älskar kombon chili & choklad.







Jag kanderade grovt hackade pecannötter i råsocker och toppade med det. 

Mitt tips är att överdriva mängden topping lite, så att nöttugget räcker hela moussen igenom!

Färska fikon passade också jättebra till.










Chicolat kommer att bli gåbortspresent till en eller annan av mina vänner tror jag, jag har sett att den finns i delikatessbutiken där jag brukar handla.



Hello friends, hur har veckan varit? Vi kom hem från höstlov i London sent i söndagskväll, sen två fullproppade jobbdagar som jag direkt susade vidare till tennishallen ifrån där Sessan och Ärtan spelar KM i veckan. Sen blev det feber och onda halsar och vab och snökaos resten av veckan.....

Men idag är det fredag, bästa starten har jag på fredagar då det är pilateslektion som startar kl: 06. Helt lovely, runt knuten bara har jag och grannfruarna världens bästa lärare i ett vackert lusthus. Så lyxigt!

                              Önskar er en fab fredag & en underbar helg!



                                                                                     Kram Jenny

12 kommentarer:

  1. Så roligt när man vinner eller hur? Gott och snyggt på samma gång. Kraaam pia

    SvaraRadera
  2. Grattis till vinsten! Moussen ser ju både lätt att göra och god ut. Tack för tips på bra bok att ge bort som present, det är ju snart dags för julklappsinköp!
    Trevlig helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  3. Vilken trevlig vinst. Låter supergott. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Men du....Grattis till vinsten. Mums. Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Men gud så gott och vilka underbara bilder kram

    SvaraRadera
  6. Härliga bilder... och mumsiga!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  7. Wooow vilken bok och såklart bästa bakning/matlagning/godis från dig! :)

    Kramar
    Adela

    SvaraRadera
  8. Wooow vilken bok och såklart bästa bakning/matlagning/godis från dig! :)

    Kramar
    Adela

    SvaraRadera
  9. Vilken dröm, en chokladbok! Älskar choklad!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  10. Att gå in på din blogg när man är sötsugen är ju rent livsfarligt :-). Ser riktigt smarrigt ut och stort grattis till vinsten!
    Ha en fin lördag.
    KRAM

    SvaraRadera