tisdag 28 juli 2015

Blå sommar

Godmorgon, det har blivit en del blåbär på sistone,






jag skulle önska att jag kunde säga att vi hade plockat och packat in en massa i frysen till vinterns alla frukostsmoothisar. Det har vi inte mer använt allt direkt sådär och egentligen är de ju godast färska!






Min "vanliga" smoothie är på frysta jordgubbar och havredryck. Här har jag använt det som bas också och sen proppat i en massa blåbär och mera havredryck. Toppat med hela bär för jag gillar att ha smoothies lite "tuggiga".









 
 
Jättegott i frukostpannkakorna. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Eller att blanda i havrefrasen







Dekorera kakan





På vår senaste båttur så landade vi också i en blåbärsskog, mera blåbärsfrukostar alltså!





Lite andra av mina blåbärsrecept, klicka här för att hitta blåbärscupcakes med hallon- & svartpepparfrosting. Här för bluberrybuns med mandel & creamcheese och här för mandelkakor att till blåbär och vaniljglass med saltrostad mandel och kolasås.







Precis som i förra inlägget så har jag dukat ute med vimplarna igen, och precis som förra gången in med hela rasket igen! Jag hade ganska mycket vind i håret och vimplarna redan när jag dukade. Men vi hann iallafall med cocktails innan middagen ute innan våra middagsgäster fick hjälpas åt att bära in dukningen till matsalsbordet istället....





Till sist så vill jag tipsa om något som kan vara den bästa patydippen ever! Jag gjorde den första gången när jag hade tjejmiddag i början på sommaren och nu som repris i söndagskväll när vi hade middag.

Det kommer från Elle mat & vin och är superenkelt, superbudget och har ytterst få ingredienser!

Man skivar bara vanlig gul lök tunt, fräser den på svag värme i olivolja i 30 minuter mot slutet saltar man, låter det kallna och blandar sedan med creamcheese! Serverar med naturella lantchips! Vansinnigt god är den! (Jag har tagit 3 lökar till två askar creamcheese)

Eftersom löken är skivad är det bra att ha en liten kniv i dippen som gästerna kan peta på dippen med!





Vad gör ni idag?

Jag är i min lilla hometown på blixtvisit. Min syster och jag ska tillbringa dagen med vår mormor och sen rundar vi av med familjemiddag hos min bror, innan det bär av hemåt igen.

                                            

                                                                                 Kram Jenny


21 kommentarer:

  1. Åh,så gottit & otroligt vackra Foton ♡ ...
    /Kram fina!

    SvaraRadera
  2. Så gott med blåbär och i år har det ju verkligen varit i överflöd. Nåt positivt med vädret i alla fall!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Godaste som finns, men jag gillar inte att plocka alls. Måste nog ta mig ut i morgon i alla fall. Dina fina bilder inspirerade mig. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  4. Det blir mycket blåbär i år, så nu kan vi frossa! Dippen ska jag prova, låter smarrigt. Detta eländiga svenska väder som gör att man inte kan sitta ute, det blir nog en lång höst nu....känns som den redan börjat. Usch!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  5. Vi får hur mycket blåbär som helst i trädgården och det är jag glad för. Dippen låter vansinnigt god. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  6. Blåbär är jättegott, ni har varit duktiga
    på och plocka. Och dina dukningar känns
    igen, typiskt sommarväder. Fast iår har det
    allt varit svårt och sitta ute. Synd med er vackra
    utsikt.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  7. Vi fick blåbär av svärfar som varit i skogen och plockat, så nu har vi imassor i frysen när vintern kommer!! Dina smothisar ser sååå goda ut, slurp <3
    Ha en fortsatt finfin sommar! Kraaaam P

    SvaraRadera
  8. Du är så himla duktig och fixar, jag blir alldeles imponerad :).
    KRAM

    SvaraRadera
  9. Blåbär är ju så gott och jag saknar verkligen riktiga blåbär, då man bara får buskblåbär här. Kram!

    SvaraRadera
  10. Mmmm den där lökröran låter ju gott och enkelt, den måste jag prova och jag bara älskar blåbär. Det bästa bäret.....Kram Anette

    SvaraRadera
  11. Mmmm den där lökröran låter ju gott och enkelt, den måste jag prova och jag bara älskar blåbär. Det bästa bäret.....Kram Anette

    SvaraRadera
  12. Men herreguuuud vännen, när kommer boken???? Receptboken med alla vackra bilder på både mat/bakverk men även på ditt superfina piff! Jag väntar och väntar... ;) :) Du är galet duktig på det där, du vet det va!!???
    Kram och ha en underbar helg!
    /Maria

    SvaraRadera
  13. Precis ätit men blev genast lite småhungrig och sugen på blåbär efter ha sett alla dina fina fotografier. Tänker ofta när jag hälsa på här att du är duktig på ta inspirerande bilder. Fin helg till dig!/Kram

    SvaraRadera
  14. Oh, blåbärsskogen!!! Vad härligt!
    Här i Wales har vi inga vilda blåbär och inte allemansrätt heller för den delen, så ja ghar varit tvungen att köpa. Längtar till svensk blåsbärsskog!
    Bra mattips! Tack!

    SvaraRadera
  15. Så vackert du bor och med vind i håret! Underbart!
    Här har det blivit en hel del kantareller. Vill gärna ut och plocka blåbär också. Det är ju så gott!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  16. så mycket gott på dina bilder... och på fredag tänkte jag köra vimplar ute, vi får hoppas på bättre lycka då!

    SvaraRadera
  17. Åh, så hungrig jag blev nu. Så gott det ser och tack för receptet på dippen, den måste jag prova. Ha en fin dag. Kram Annika

    SvaraRadera
  18. Så mycket gott man kan göra med bär, underbara bilder som vanligt :)
    Kram Pia

    SvaraRadera
  19. Mmm, dippen låter spännande! Lite knasig men spännande.

    Vilka fina bilder du tar. Vill åka på semester igen, när jag ser allt fint och vackert.

    Kram kram

    SvaraRadera