torsdag 9 juli 2015

Blå sommartextilier

Godmorgon, just vaknat eller ja för ett tag sen då för det tar ju ett tag att göra ett inlägg! Här har hela familjen börjat sova oförsvarbart länge på mornarna..... Fast nu är vi igång allesammans!









Förra veckan så var vi på Stora Möbelvaruhuset och bunkrade en massa mjuka saker.














Täcken och kuddar och lakan i blåvitt randigt till sommarens äventyr till havs.





Mjuka grå filtar till långa sommarkvällar.





Och ser ni! Jag har också äntligen lyckats lägga vantarna på lilla runda bastmattan från HM home. Den som har varit typ slut i webshopen redan innan den kommit in, plötsligt fanns den när jag gett upp och slentrianmässigt kollade in under midsommarhelgen! Älskar den! Jag har ju annars knappast några mattor alls härhemma!










Och på tal om att fynda textilier så vill jag också ha en Nettobutik i mina hoods!!

Jag fick två sådana här fina blåvita kviltar av min mamma i sommarpresent, för i min lilla Hometown finns en butik. De ligger i korgar i vardagsrummet och väntar på de där långa sommarnätterna på altanen som tvekar lite.

Nog för att de är snygga där men jag vill ha värme nu! En av dem följde iallafall med oss till Skansen i förrgår och gjorde vårt allsångsmarathon lite mjukare, bra platser kräver många timmar där! Men vi har det som en liten sommartradition flickorna och jag, en gång varje sommar. Ganska mysigt ändå att sitta där med picknickkorgen.




Andra mjuka sommarsaker som hittat hit är fyra små blå kuddar med grovt virkad framsida, fynd från HM home för bara några tior styck, också tänkta att ha ute men jag låter alltid det vara svävande sommartid ute och inne, sakerna ska passa både och.





Och egentligen att skriva somrigt om det blåa, här är det blå toner hela året ju. Min älsklingsfärg. Och igår gjorde vi en utflykt till Outleten  i regnet, egentligen för nya träningsskor, mina är så slitna så det ser råttätna ut. Så fyndade jag mer blåvitt mjukt och fint. Och ja det blev träningsskor också!






Dagens lunchtips är en helt vanlig grekisk sallad som jag plussar på grillad paprika och även grillar hälften av tomaterna som ska vara i salladen, alltså hälften av tomaterna grillade i ugnen tills de skrumpnar ihop och hälften av tomaterna behålls naturella. All paprikan grillas däremot! Förra sommaren så var det ceasarsalladen som fick sällskap av grillad paprika här och i år den grekiska!





Det grillade lyfter smakerna och det lite varma ljumna gör salladen mera matig att äta! Ny sommarfavvo här som vi redan lunchat på två gånger!










Iste är en annan favorit här, bara att dricka varma dagar och ibland att lyxa och dricka till lunchen.





Klicka här så får ni se hur jag gör mitt iste och även tips på en annan lätt och snabbfixad sommarlunch!




Avslutar med en bild från förra helgens fantastiska sommarvärme, då vi var ute i skärgården och premiärsov i våra nya blåvitrandiga täcken.


Ska idag fortsätta att putsa fönster, ser fram emot en dag av hemmafix i lugn och ro.

Och vi ska äta en riktig sommarhusmansklassiker här idag, grillade isterband med dillstuvade färkspotatisar.


                                                 Ha en fin dag!                   Kram Jenny





20 kommentarer:

  1. Gud i himmelen, vad ni bor vackert!!! Ert sovrum är ju helt fantastiskt.. och vardagsrummet, med de sofforna, kuddarna... åh, jag blir alldeles matt :).

    Ha nu en fin dag!
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Underbart & såååå fint du/ni har det ♡ ....
    Ha det riktigt gott!

    /Kram fina du

    SvaraRadera
  3. Så fint med blått och vitt! Hade det för några år sedan och nu blir jag sugen igen. I år går det mesta hos mig i rosa, vitt beige och grått. Det är kul att ändra lite färg ibland!
    Fina bilder!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  4. Ååå ni har det så underbart vackert så hälften vore nog..
    de där randiga sofforna åååå.. viiiiiill haaaa....
    Å så mycket snyggt du fyndat..textilier kan man ju aldrig få nog av.
    Din salald lät himmelskt god. grillade tomater är ju så så gott!
    Ha en toppendag!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  5. Blått och vitt är så fint, du har gjort jättefina
    fynd. Och mattan, en sån skulle jag gärna
    ha också.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  6. Jag fyndade också på HM sen dagen efter fick jag mail att hälften av mina kap var slut..
    Härligt med det blåa...

    Ha en fin dag
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  7. Måste få komma och se live en dag. . ;-) Du har så fint!
    Kram N

    SvaraRadera
  8. Alltid så roligt att titta in till dig. Så härliga, fräscha tips både kring inredning och mat!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Vilken fin matta- värd att vänta på! Kram Stina

    SvaraRadera
  10. Underbart med blå textilier på sommaren. Känns så rätt på något vis.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  11. Det är som att kika i en inredningstidning när man tittar in hos dig. Så himla sommarfräscht och mysigt. Bra tips det där med paprikan. jag åt just en grekisk sallad fast utan grillat då. Fniss! Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  12. Ditt vackra hem... jag dör en smula!! Underbara textilier och det behöver inte kosta skjortan. Blåvitt är alltid så snyggt o fräscht.

    Sista bilden är en riktig sommarlovsbild!

    Glad sommar och KRAM Anna

    SvaraRadera
  13. Så fint! Blått känns verkligen sommar, så fräscht. Kram Anette

    SvaraRadera
  14. Så mycket fint du köpt. Och ja, nu vill vi ha värmen åter. Kram.

    SvaraRadera
  15. Underbart, blått är underbart och jag har precis målat blåa naglar.... ;)

    Tack rara för att du kikar in och för dina fina ord!

    Ha en fortsatt fin sommar!

    xo

    SvaraRadera
  16. Ps. upprepning på underbart ser jag...! Du förstår vad jag menar...att det är jättefint helt enkelt! Love it.

    SvaraRadera
  17. Tycker också om vitt och blått på sommaren. Men någonting så vackert du bor. Helt underbart! Vilken plats att bara vara i. Kram

    SvaraRadera
  18. Men åh så snyggt!!! Gillar verkligen blått! Ni har supermysigt hemma!!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  19. AWW vilka söta foton och är inte Svensk sommar bara GUDOMLIG förstår inte de som flyr utomlands på semestern NU haha :)


    Idag bjuder jag på tips för lyckad trädgårdsfest på bloggen :)

    ha en solig ny sommarvecka.

    LOVE Maria Inredning - it's Swedish for decor

    SvaraRadera