onsdag 25 juli 2012

Miang Kam



Den här förrätten åt jag första gången nån gång på nittiotalet i någons studentlya, läänge sedan med andra ord! Men det är en rätt som jag kan bli jättesugen på fortfarade och vi har ätit den hur många gånger som helst på tjejmiddagar, middagar för kollegor, med jättemånga gäster, som fredagsmys på tu man hand...


Jag har inget nedskrivet recept längre, men så här gör jag det nu!

I olika små skålar:  Lime skuren i små bitar
                      Rostad kokos
                     Grovhackade jordnötter
                     Finhackad scalottenlök
                     Grovriven ingefära
                     Finhackad chilifrukt
                     Skalade räkor
                    Japansk soya
                    Sweet chilisås

Ibland som nu ikväll drygar jag ut med paprika i små bitar, ikväll åt vi massvis och ingen mera rätt!
Av allt detta plockar man ihop och lägger i ett salladsblad (jag brukar alltid ta huvudsallad) viker ihop till ett paket som ska bli lagom stort till en tugga. Det är lätt att man gör för stora paket! Har man tur så får man den perfekta tuggan, kombinationen av salt, sött, surt, starkt. Jag älskar verkligen detta!


Nu blir det film och popcorn och mint-te.

                                           Kram Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar