söndag 4 augusti 2019

Galet sugen på klassisk gräddtårta








Det har jag varit sen midsommarafton då vi blev bjudna på en vansinnigt god gräddtårta med jordgubbar såklart och så ger det sån mersmak! 

Det var ju länge sen! Juli swishade förbi och vi är i augusti, jag har inte direkt ägnat mig åt bakning men nu i veckan när vi var i Hometown så bakade jag en klassisk gräddtårta, kommer att bli ny gräddtårtefavvo hos oss även om gräddtårta är något som bakas väldigt sällan!














Jag använde receptet till den kakan som brukar kallas Lyxig sockerkaka eller Vaniljfylld sockerkaka jag har en kopierad sida på den i min receptpärm där heter den Bittes sommarkaka. Kärt barn har många namn, iallafall så är den perfekt som tårtbotten och den tunna vaniljfyllningen som hör till blir ett perfekt första lager!

Till lager två så gjorde jag en klassisk francipankräm istället för vanilj som det brukar vara för att jag gillar crunchet och smaken från mandeln i francipanen!


Gräddtårta med jordgubbar.

Tårtbotten

3ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kokande vatten

Fyllning ( den som "tillhör" receptet från kakan!)

125 g smör
4 msk vaniljsocker
1 dl mjölk

Francipankräm

50 g skållad finhackad mandel
1 ägg
1/2 dl srösocker
2 msk vetemjöl
2 dl mjölk
1 1/2 msk smör

On the top

5 dl vispgrädde
2 liter jordgubbar

Sätt ugnen på 180 grader och smöra och mjöla (med vetemjöl) en rund form med avtagbar kant, vispa ägg och socker pösigt. Blanda bakpulvret med mjöl och vänd sedan försiktigt i äggblandningen, rör sist i det kokande vattnet. Häll över i formen och grädda på nedersta falsen i ca 40 minuter, ha koll!

Ta ut och låt svalna, fixa krämerna under tiden!

Koka ihop smör, mjölk och vaniljsocker till en slät fin kräm (den är ganska lös)

Francipankrämen;
Vispa samman ägg, socker och vetemjöl i en skål. Koka upp mjölken och höll den kokande mjölken över äggblandningen, lite i taget, vispa under tiden. Häll tillbaka blandningen i kastrullen och sjud under vispning tills krämen tjocknat. Ta den från värmen och rör ner smör och mandel, låt svalna.

Dela sockerkakan i tre delar, bred vaniljkrämen på understa lagret och francipankrämen på nästa! Vispa grädden ganska hårt och spackla tårtan noga och slätt med all grädden, det blir ett ganska tjockt lager! Halvera jordgubbarna och packa tätt över hela tårtan! Plus en tät rad runt om, på dem runt lät jag det gröna vara kvar!

 Det ska vara massvis av jordgubbar på en tårta! Ett barndomsminne är att det alltid var så jäkla glest med jordgubbarna på tårtorna jämt! Det överkompenserar jag som vuxen! Har också en skål med en liter extra bredvid tårtan!












Godmorgon söndag, egentligen borde jag sova nu... vaknade alldeles för tidigt efter typ ingen sömn alls! Först en galet trevlig middag med kräftor hos grannarna, sen Sessan och Pärlan på egna äventyr och jag måste alltid veta att de är på plats där de ska vara innan jag kan sova! Sen kombo med partymusik som dunkar, brukar jag lätt att sova till i vanliga fall men  kombon hönsmamma/partymusik var inte bra inatt! Men det blev ett inlägg på bloggen eftersom jag varit själv uppe ett tag nu! Stora mängder av starkt kaffe ett par hinkar till och ett kyligt morgondopp på det och sen är jag strax på banan, massvis av fix här hemma blir det idag har dragit igång så mycket att det ser ut som en tornado! Bra fixarväder dock, vi promenerade hem i en ljuvlig ljummen sommarnatt och nu en grå lite kall morgon, hoppas sommarvädret kommer tillbaka jag är långtifrån klar med sommaren!




                                                                         Kram Jenny

11 kommentarer:

  1. Vilken härlig tårta! Samma här... jag är inte på långa vägar klar med sommaren än. Det känns så snöpligt på något sätt att vi redan är inne i augusti. Kramar till dig och ha en fortsatt fin sommar :-). Kram //Tina

    SvaraRadera
  2. Vilken tårta! Nej jag är inte heller klar med sommaren. Tre dagar semestr kvar innan cirkusen är igång igen. Nu njuter vi... Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  3. Mums vilken god tårta du gjort.
    Ha en fin måndag.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  4. Vilken tårta! En riktig sommartårta! Än är inte sommaren slut! Sommarlovet slutar den 19 augusti. Då startar hösttermin, en nystart. Känns alltid kul!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  5. Vilken sommartårta! Mums! Det skulle sitta fint med en bit till fm kaffet nu :)
    Jag älskar augusti/september så detta är min bästa tid, turisterna har åkt hem och lugnet lägger sig, äntligen...
    Varm kram från Titti

    SvaraRadera
  6. Wow, vilken härlig tårta och typisk svensk. Vi har inget liknande här i UK, så när jag bakar tårta ser de fundersamma ut, men alla brukar tycka om den.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  7. Så somrig tårta!!
    Idag känns sommaren långt ifrån, höstvädret har dragit in över Skåne. Idag blir det fixar söndag inomhus
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  8. Oj, vilken härlig tårta. Den måste jag nog testa vid nästa födelsedagskalas!

    Det känns verkligen inte som att jag hängt med den här sommaren eftersom vi haft så mycket pyssel. Helt plötsligt känns den över.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Åh, det där kallar jag svensk sommartårta när den är som allra bäst!
    Kram och hoppas du får en fin ny vecka nu!
    /Maria

    SvaraRadera
  10. Hi Selina



    i am Montoya Jazhel from the philiphines ,i was in a big problem in my marital life so i read your testimony on how Dr Ikhide help you get your husband back and i said i will give it a try and i contacted the Dr Ikhide to help me and he promised to help me get my problem solved. now am so happy with my life because all my problems are over. Thanks to the great Dr Ikhide for the help and Thanks to you Selina.

    You can reach him with this email:- dr.ikhide@gmail.com and i promise he will not disappoint you.



    I AM SO HAPPY…… remember here is his email:- dr.ikhide@gmail.com or whatsapp :- +2349058825081








































    Kumusta Selina



    ako si Montoya Jazhel mula sa pilipinas, ako ay nasa malaking problema sa aking buhay sa pag-aasawa kaya nabasa ko ang iyong patotoo sa kung paano tulungan si Dr Ikhide na maibalik ang iyong asawa at sinabi kong susubukan ko ito at makipag-ugnay sa Dr Ikhide upang matulungan ako at nangako siyang tulungan ako na malulutas ang aking problema. ngayon masaya ako sa aking buhay dahil ang lahat ng aking mga problema ay tapos na. Salamat sa mahusay na Dr Ikhide para sa tulong at Salamat sa iyo Selina.

    Maabot mo siya sa email na ito: - dr.ikhide@gmail.com at ipinapangako ko na hindi ka niya bibiguin.



    AKO KAYA NAKAKITA …… tandaan dito ay ang kanyang email: - dr.ikhide@gmail.com or whatsapp :- +2349058825081

    SvaraRadera