onsdag 3 juli 2019

Att sätta saltkant på vardagen








Det gör jag nog alltid eftersom jag älskar salt och salta smaker! Så jag är glad över att jag har blivit en av Falksalts ambassadörer! 











Detta vackra rosa himalayasalt är en ny favvo för mig som egentligen använder flingsalt till typ allt, men nu ska jag testa en massa andra sorter!























Har också hunnit testa detta grovkorniga salt med stora saltflingor som löser sig långsamt, gjorde en rub till kycklingfilé av den med citron. Mycket saltsmak och mycket citronsmak som bryter mot varandra och som jag älskar! Denna rub innehöll bara en sak till, persilja! Så mina alla favoritsmaker alla kategorier!























Jag har börjat tänka en del på att inte släpa hem så mycket mat som sen en del blir gammalt och får slängas och så vidare...

Här har jag utgått från ett spetskålshuvud och en påse Granny Smith-äpplen till tre sidesallader, två kommer här och den tredje blir till kvällens middag!

Jag älskar spetskål och har gärna det som bas i sallader då jag inte är så förtjust i pasta och bulgur och såna saker.















Klar coleslaw 


3 portionsskålar


100 gram strimlad spetskål

1 Granny Smith-äpple
2 granatäpplen
Saft av 1/2 citron

dressing

1/2 msk olivolja
1/2 msk vitvinsvinäger
1/2 msk flytande honung

On the top 


Falksalt Himalayasalt


Skär Granny Smith äpplet i tändsticksstora stavar och pressa citronen över dem (Jag satte sen in mina i frysen så de skulle bli isiga och krispiga, hade fått det tipset av en vän i helgen att det var supergott till ostron, så jag ville prova eftersom detta skulle vara en siderätt till skaldjur) För att få en effekt av den isig- och krispigheten måste man äta direkt!! Blanda dressingen och gnugga in i spetskålen. Kärna ur granatäpplena och blanda kärnorna med kålen, sen äppelstavarna. Toppa med rosa himalayasalt efter smak!


Servera i portionsskålar som starter eller side till naturella skaldjur plus ett gott bröd och olivolja att doppa i!


























Rub till kycklingfiléer (5 st) skal av drygt 1/2 stor citron, 1/2 paket (a 30 g) frusen persilja, 1 rejäl nypa grovkornigt salt (inte det som är till kvarn!) Dela filéerna i halvor och gnugga in ruben i dem. Låt stå en stund, stek sen i grillpanna tillsammans med citronhalvorna till en snygg yta, lägg över i traktörpanna och låt puttra klart i en soyasky på vatten och japansk ljus soja (två delar vatten, en del soja fyll på vid behov)











Honungsdressad spetskålssallad till kyckling eller fläskkött

200 g strimlad spetskål
2 Granny Smith-äpplen
2 nektariner
lite pressad citron till äpplena

Dressing

1 msk olivolja
1 msk vitvinsvinäger
1 msk flytande honung
1/2 paket frusen persilja (15 g)

On the top 

Valnötter

Blanda dressingen och gnugga in i kålen. Skär äpple i tändsticksstavar och pressa lite citron över, skär nektarinerna i stavar. Vänd ihop frukten med kålen.


Jag har lagt till persilja i dressingen här för att ta upp persiljan från kycklingruben! Ta med valnötterna separat om du ska ha detta i picknickkorgen!

Servera kycklingen till kålsalladen och klyftor av vattenmelon och ett gott bröd, jag bakade Anna Bergenströms "Ett fantastiskt bröd" som verkligen gör skäl för sitt namn, receptet hittar du här














Hej alla fina, 
Jättekul att ha blivit ambassadör för Falksalt! Nu ska det skapas och exprimenteras i köket med alla fina salter!

Helt galet att vi är i Juli månad nu, det var liksom torktumlespeed fram till semestern! I helgen som var, så var vi på Aroscupen i Västerås. Bästa möjliga inramningen på en fotbollscup med våra fantastiska tjejer, jättehärligt gäng med fotbollsföräldrar, lyxigt boende på Steam, medelhavsvärme, massvis av god mat, till och med lite shopping. I Västerås finns ju Pärlan till butik Tullhuset! Shoppade bland annat en lampa, väldigt nöjd med det då jag varje vinter slås av att jag tycker vår belysning är sååå usel. Maken och jag helt oense på det planet men nu är vi en lampa plus iallafall till vintern!



                                                    Kram Jenny




10 kommentarer:

  1. Som jag sagt tidigare.. När kommer din kokbok Jenny? Vad coolt att vara ambassadör. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Men... så mycket gott!! Föredrar kål jag med framför pasta och ris, så ska absolut testa det här!!
    Vad roligt med ambassadörs jobb!! De kommer bli supernöjd med Dig!!
    Njut av dagen, kraaam Kate

    SvaraRadera
  3. Så roligt, grattis! Salt är så gott :) Kram vännen!

    SvaraRadera
  4. 1000-tack för fina recept! Även jag är en saltis och nyfiken på det rosa saltet. Spännande, grattis Falk som har fått Jenny till ambassadör. Lycka Till!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  5. Ännu ett härligt recept! Tack :) Jag är "saltoman" också, mat utan salt smakar inte mycket... det där citronsaltet ska jag testa!
    ha en fortsatt fin vecka.
    Kram Titti

    SvaraRadera
  6. Så gott det ser ut. Så kul att få bli testare på falksalt. Grattis till dig. Du som är så duktig på mat klarar det galant.
    Ha en härlig dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. Jag märker att jag saltar en hel del också.
    Allmänt sett saltas mat mycket mer i Sverige än i övriga länder jag vistas i. Som reseledare vet jag att många svenskar klagar på att maten i stora delar av Europa, bl a UK och Spanien, inte är tillräckligt saltad. Så jag tror att detta är något typiskt svenskt.
    Grattis till salttestaren! Ska bli spännande.
    Önskar dej en skön söndag!

    SvaraRadera
  8. Haha... ser att även vår vän Pia, väntar på din kokbok, Jenny!!! =)
    Ja, jag väntar fortfarande... och de hade inte kunnat få en bättre ambassadör än dig! Härligt!!!
    Kram fina duktiga du!
    /Maria

    SvaraRadera
  9. Så mycket gott du gör och så fint du dukar. Här hos oss saltas det väldigt lite, använder oftast andra kryddor. Kul att bli testare för Falksalt... grattis.
    Ha en skön helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  10. Salt är kul och finns i så många olika smaker. Roligt att du blivit salt -ambassadör!! Har du testat svart flingsalt, ger så snygg look.

    Kram Kajsa

    SvaraRadera