söndag 4 februari 2018

Inspiration till veckans matlådor















Jag har börjat med matlåda en del av veckan! Efter snart 25 år med skolmat så har jag fått lite min del av falukorvsskivor uppvärmda i bleck och mjuka makaroner så det räcker! 

Håller mig dessutom inte mätt på det att jobba mina långa dagar, jag vill inte låta gnällig men jag kände att det var dags för lite förändring på lunchfronten helt enkelt!















Den här salladen kom till av förra veckans laxrester, jag älskar matiga sallader där en del helst är varmt.













Så om man kan tänka sig extramecket med två matlådor, en som ska värmas och sen toppa lunchsalladen och om du har laxrester (eller kyckling eller biff) så är detta ett tips!





















Ägg gör salladen ännu mera matig.














Lunchsallad på laxrester.

2 stora matlådor


Laxrester kvar efter gårdagens mioddag
1 påse machésallad (70 g)
1 stor morot, hyvlad i remsor
3 kokta ägg
150 g haricots verts, snabbt kokta så tuggmotståndet är kvar
10-15 små gula körsbärstomater, halverade
1/2 rödlök i tunna skivor
1 näve jordgubbar i skivor

Sås
1 slatt gräddfil som smaksätts med majjo, torkad ramslök, salt och peppar













Jag tog bara de grönsaker jag hade hemma, det enda som inköpts specifikt till lunchsallader var de gröna bladen.

Om gröna blad och morot känns lite ledsna lägg dem med isbitar så blir det krispigt!













Ramslök är en favorit bland smaksättare hos mig, finns alltid hemma, denna årstid som torkad variant från delikatessbutiken!













Såsen, en överbliven gräddfilsslatt som bas. Gräddfil och majjo blir jättegod bas för kalla såser.













Lägg allt i lager utom lax och bönor i en matlåda, toppa med ägg pudrade med ramslök eller din favorit på äggen.











Laxen och bönorna för sig, micra på jobbet och så får du en ljummen vintersallad! Jaja det blir tre burkar en till lilla såsen med!






















Hej, har ni haft en fin helg? Vi startade med middag hos en kär vänfamilj i fredagskväll, det är bästa upplägget tycker jag att umgås på fredagskvällen och ha lördan lite mer blank för mys, ofta blir det ju lite tvärtom.
Idag superlyxigt, heldag på Spa med äldsta hjärtat som ju har spaåldersgränsen nådd numera! Vi har ju den stora förmånen att bo väldigt nära en lugn Spaoas där vi har badkort. Så hela dagen har vi tvagat oss och badat och bastat och ätit så mycket gott. Välbehövligt efter att jag känner att de två sista veckorna varit galet intensiva. 

Nu ska jag suga ut allt ur denna söndagskväll också, ska plocka lite här bringa iallafall lite ordning till veckan och sen har vi ju snart ett rykande färskt avsnitt av Bron och jag tänker avnjuta mitt i sängen!



                                                                                       Kram Jenny



                                                                                                     

15 kommentarer:

  1. Hej! Tack, jag har haft en fin helg! Gott med ägg och gröna bönor... ser riktigt gott ut! Födelsedagstårtan den ser vansinnigt smarrig ut!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  2. Jag äter också skolmat på jobbet, och den är inte så rolig alla gånger. Och framför allt blir man inte mätt... Din matlåda ser mumsig ut, tack för tipset.
    Ha en fin söndagskväll
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Mums så god den där salladen såg ut.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  4. Mums! Salladslunch är ju alltid gott. Så, tack för lite ny inspo till alla dessa matlådor :-)

    Ha en fin start på veckan!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Fräscht och gott! Önskar dig en fin vecka, kram!

    SvaraRadera
  6. Ser så himla gott ut. Jag har matlåda nästan varje dag, så lite inspo behöver jag iaf ;)

    SvaraRadera
  7. Såvitt och fräscht det ser ut. Härligt att träffas en fredag. Helgen känns då längre på nåt sätt. Spa nära är ju toppen. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  8. Jag är övertygad om att den förändringen var till det bättre. Det gäller bara att ta sig tid. Min fru har också gått över till det sista terminerna. Dessutom uppskattar hennes man det. ;)
    Ha en bra februarivecka.
    Kram från ett soligt och vitt Ystad.

    SvaraRadera
  9. Smart och gott! Torkad ramslök, det måste jag kolla efter...
    Inspirerande och attans härliga matbilder!
    Vinterkram från Titti

    SvaraRadera
  10. Jag gör som du, matlåda är det som gäller! Mycket grönt och gärna varma grönsaker också.
    Ramslök på burk, så smart!
    Ha en fin kväll!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  11. Nej, skolmat är väl inte det allra bästa.. men vår mat på förskolan är ändå oftast helt okej. Men din matlåda såg ju förstås godare ut, det måste jag ju medge ;) :)
    Kram på dig!
    /Maria

    SvaraRadera
  12. bra mix med skolmat och egen mat. Förstår att du är lite trött på skolmaten, det var jag också efter många år av denna.

    SvaraRadera
  13. Så gott, här har vi alltid matlådor men man får lite idétorka ibland
    så tack för tipset.
    Fin lördag till dig.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  14. The content of your blog is exactly what I needed, I like your blog, I sincerely hope that your blog a rapid increase in traffic density, which help promote your blog and we hope that your blog is being updated.
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera