måndag 27 november 2017

Snabblagat till veckan















Den här hösten har det snurrat på och jag har inte direkt haft tiden att vara så kreativ i köket! Här är iallafall en liten rätt som kommit till hos mig under senhösten och som är mitt snabba middagstips till er till veckan!













Ett nytt favvotillbehör är blomkålsris! Sen är det en varm sås till den här rätten, varma såser ska det vara såhär års. Lite comfortfoodkänsla fast i snabbvariant!












Stekt kyckling med blomkålsris, limesås och fruktig fetasallad.

4 personer.

1 blomkålshuvud och även blasten ska användas! 
(Jag tog ett jättestort och det höll sig superfräscht i kylskåpet att plocka fram som tillbehör till typ allt i flera dagar)
1 paket (ca 800 g)2 delad kycklingfilé 
smör till stekning
1/2 dl ljus soya + 1/2-1 dl vatten
flingsalt & svartpeppar från kvarn


Limesås

3 dl creme fraiche
1 lime, skalet + saften
1/2 ekologisk kycklingbuljongtärning
1 1/2 msk flytande honung flingsalt & svartpeppar från kvarn

Fetasallad med frukt.
3 kiwi
250 g gröna vindruvor
1 liten rödlök
1/3 isbergshuvud
1 stor näve bladspenat
1 näve blåbär
150 g fetaost














Skär loss blasten från blomkålshuvudet i ganska grova bitar, skölj och lägg åt sidan.
Riv blomkålshuvudet på den grova sidan av rivjärnet. 
Koka upp en stor kastrull med vattnet, precis innan ni ska äta släpp ned blomkålsriset i det kokande vattnet i ca 10 sekunder.
Strimla isbergssallad och skölj och slunga den tillsammans med babyspenaten. Skala och klyfta kiwin, skala löken och skiva tunt, skölj och halvera vindruvorna. Fördela sallad, spenat, kiwi, rödlök och vindruvor på ett fat. Toppa med smulad fetaost och sist blåbären.
Stek kycklingen gyllene i smör, salta och peppra, låt den sedan bli genomstekt med en skvätt ljus soya och en skvätt vatten under lock i stekpannan.
Blanda alla ingredienser till såsen i en liten kastrull och värm upp den. 
Stek blomkålsblasten i smör, salta och peppra, ha koll den ska ha kvar mycket tugg motstånd!
Lägg ut den på ett fat så att du sedan kan lägga blomkålsriset i mitten av blasten!
Servera allt tillsammans!


































Godmorgon nya vecka,
Den första adventsveckan är det också dessutom. Har ni börjat med en massa advents- och julfix? Det har inte riktigt jag. Fast jag fick lite julfeeling igår när mamma och jag gick på stan och shoppade julklappar hela dan. Tre julklappar som stod på listan blev avbockade så det var bra, vi köper inte så mycket, några få saker som man behöver med lite extra lyxig känsla. Mötte sen upp vänner för att runda av helgen med söndagsdrink och tapas!
Men nu dags att ta tag i en To do list för veckan som är låååååång! Men det blir mera julkänsla idag, eftersom mina föräldrar är här uppe hos mig och min syster så blir det pepparkaksbak efter jobbet och pizzamiddag för storfamiljen, så en lyxig måndag.


Tack alla som tittar in och tack för era kommentarer! Ha en fin vecka allesammans!



                                                                    Kram Jenny

12 kommentarer:

  1. Blomkålsris är så himla gott. Tack för receptet på såsen, den ska testas.
    Ha en ny bra vecka.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  2. Tack för bra recept! Ser så gott ut!
    Ha en fin vecka, stressa inte!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  3. Ja lite julfeeling har jag fått. Adventsstaken och stjärnorna hänger i fönstren. Mysigt. Vi köper inte heller så många julklappar längre. Skönt faktiskt. Ha en fin vecka Kram Pernilla

    SvaraRadera
  4. Låter väldigt gott! Blomkålsblast får vi ofta i gruvan och det är riktigt gott! Alltså inget som behöver kastas bort...

    Kram

    SvaraRadera
  5. Älskar blomkålsris och gör det ofta, ofta...men blasten var något nytt för mig så det ska jag testa. Tack för tipset. Ha nu en fortsatt mysig adventsvecka. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  6. Åhh, den där salladen låter ljuvligt god (fast kiwin går bort pga fru Ms allergier...), härligt med blåbär i!
    Inget julfix än, vi kör på gamla invanda vanor och går all in till första advent då hela tjottabaletten åker fram. Men vi ska villigt erkänna, det blir mindre och mindre julfix med åren och vi sänker kraven och plockar bort måsten för att mest njuta av tiden istället;)

    Ha en fortsatt fin tisdag och vecka,
    kram på dej

    SvaraRadera
  7. Ännu ett recept som ska in i min receptbok! Härligt att du delar med dig av bra o goda recept, det uppskattas :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  8. "Inte haft tiden att vara kreativ i köket"...???? Tycker du alltid är oerhört kreativ i köket!
    Mums, ser så gott ut!
    Kram/Maria

    SvaraRadera
  9. Blomkålsris var något nytt som lät spännande.
    Andra adventkramar från en som älskar blåbär.
    Ps. Nästa gång räknar jag med frestande bilder på julgodis. Har jag rätt eller rätt? :)

    SvaraRadera
  10. Blomkålsris är galet gott och dina matbilder ser galet gott ut..!! Ha det bäst, kram Kate

    SvaraRadera
  11. Oh, vad gott det ser ut! Hade dock tyvärr fått hoppa över såsen, p g a citrusallergi, men med en annan sås så. Vill gärna ha sås till mat, tycker inte om när det blir för torrt. Bra ide med salladen också.
    Önskar dej en trevlig Lucia!

    SvaraRadera