tisdag 25 april 2017

ramen soup












Ramensoppa med tofu är min absoluta älskling bland veggierätter nu när jag har börjat äta mera vegetariskt.










Jag älskar riktigt goda buljonger, samtidigt som jag har svårt att äta stark mat. Använder jätteofta grön chilipeppar som ju inte alls är lika stark som den röda.










Här kommer en av mina varianter av Ramensoppa!







Ramensoppa.

2 portioner

1 grön chili
2 vitlöksklyftor
Rapsolja
1 liter vatten
1 1/2 msk lantbuljong
3 msk ljus japansk soja
1 rågad tsk finhackad inlagd ingefära
1 msk råsocker
1 msk mirin

200 g tofu (jag brukar använda Markatta eller Urtekram)
Majsmjöl till panering
1 nypa chiliflakes
flingsalt
100 g Ramennudlar
3 ägg
75 g sugarsnaps
1 stånd Pak Choi
1 näve böngroddar
1 liten bunt koriander
1 lime






Finhacka chilin och vitlöken, fräs kort i en skvätt rapsolja. Tillsätt vatten, lantbuljong, soja, finhackad inlagd ingefära, råsocker och mirin och låt sjuda 20-25 minuter.

Koka äggen, jag tycker det blir lagom att lägga äggen i kallt vatten, koka upp och sen 3 1/2 minuter.

Tärna tofun och rulla i en blandning av majsmjöl, chiliflakes och flingsalt.

Koka nudlarna enligt förpackningen.

Strimla salladslöken och Pak Choi.

Stek tofun krispig i rapsolja. 

Lägg nudlar i botten på skålarna, häll på buljongen och toppa med tofu, ägg, grönsaker och en massa koriander.






Pressa lime över om du vill!










Hallå gråa regniga snöiga apriltisdag,

Evigheter sen det kom ett litet inlägg från mig, och på en vardag dessutom! Sitter hemma och jobbar med dokumentation och unnar mig att pausa med lite bloggbilder som låg och väntade med den här soppan som lagades och fotades på påsklovet! Kanske hade behövt ta en PW istället för att bara byta skärm en stund från jobbskärm till bloggskärm men jag ville verkligen inte ge mig ut i rusket.
Ska strax med Sessan till tennishallen och då blir det bara jobbdatorn som får haka.
En fullmatad vecka hos mig då J är på jobbresa hela veckan och jag kör logistikpusslet... Nu ska iallafall Pärlan fixa middagen ikväll så jag hoppas på att hon tar en rykande färsk pizza ur ugnen när vi kommer susandes från tennisen!

Längtar så efter att kunna dricka kaffe på trappen efter jobbet och plantera lite i krukorna, lite mindre vinter och mera vår helt enkelt, antar att jag inte är ensam om det!



                                                                              Kram Jenny

13 kommentarer:

  1. Ser så gott ut. Heja för vegetariska alternativ. Kram.

    SvaraRadera
  2. Jamen hugaligen vilket aprilväder det är, här har det varit lika delar hagel, snö, regn och sol idag... men det ska vända snart, det sa dom på nyheterna:)

    Skämsmössorna tages på, men vi är fortfarande ramenoskulder!!! Ja, det är helt galet men så är det.

    Ha en fortsatt fin vecka,
    kramar

    SvaraRadera
  3. Mmmm låter spännande. Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Det där lät gott.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  5. Livet rullar på i hög hastighet. Men det är bara att hänga med i svängarna. Jag längtar också efter värmen nu. Gott med vegetariskt. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  6. Måste prova ditt recept. Vill oxå få in mer vegetariskt.

    /Eva

    SvaraRadera
  7. Det har jag faktiskt aldrig ätit. Men det såg väldigt gott ut. Måste nog ta och testa det någon dag. Tack för recept. Kram Annika

    SvaraRadera
  8. Älskar dina bilder och recept! Och min yngsta älskar ramen. Ska fixa denna till henne. 1000-tack för receptet.

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  9. Äter inte så mycket vegetarisk mat, men mycket grönsaker ändå.
    Min man jagar älg så det blir lite svårt att få ihop och dessutom gillar jag ju kött...
    Din soppa ser så god ut, fina bilder du fotar!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  10. Soppa är ju såå gott och dina fina bilder sätter igång smaklökarna ordentligt!
    Ha en ljuvlig vårvecka...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  11. Nan, nan! Vad jag lär mej!
    Här i Wales är våren i full gång och hoppas att den kommit till dej nu också.

    SvaraRadera
  12. Läckra bilder du visar!!! Ja visst längtar vi efter värme och fika stunder ute. Fredagskväll var helt underbar men så nu blåst och snö om vartannat :-(. Kram!!!

    SvaraRadera
  13. Rätten ser fantastisk god ut och alla ingredienser passar mig utom tofun.
    Ha det det gott
    Kram Milla

    SvaraRadera