onsdag 6 juli 2016

Grilla till lunchen kanske

isåfall så kommer ett litet tips på något här!






Jag är så att jag gillar att äta varm lagad mat mitt på dan även de riktigt varmaste dagarna, och dricka riktigt hett kaffe också. 

När jag var i 20årsåldern i Tunisien på en jobbresa så fick jag lära mig det av en reseledare, att man får bäst balans i kroppen då, samma temperatur på allt liksom. Och det passar mig så jag har anammat det sen dess!









Den här lunchen lagade jag när vi var stora familjen här, 12 personer som skulle käka och jag hade ingen lust att handla stora varvet så det fick bli man tager vad man haver-lunch och snabbhandla tre ingredienser bara: kyckling, rökt skinka och bakpotatisar! Massvis av olika ostar, ägg och grönsaker fanns i kylen att utgå ifrån!









Det jag hade tänkt var att baka potatisarna och sen gröpa ur skalen lite snyggt, blanda det urgröpta med en massa riven ost och lite annat och sen fylla på bakpotatisskalen igen. Men de här potatisarna blev aldrig klara, de stod i ugnen hur länge som helst och hjälptes till och med på i micron, så att det där finliret att få skalen snygga fick jag liksom skippa och köra alltihopa i en pajform istället!





Så det bidde alltså:



Grillad skinklindad kycklingfilé med ost- och mandelgratinerad potatis.


Kycklingfiléer, 1 stor per person
Rökt skinka, två skivor till varje kycklingfilé
En bunt bladpersilja
Olivolja till pensling
Svartpeppar från kvarn

Bakpotatisar (jag tog 10 till 12 personer varav 6 barn)
5 äggulor
6 dl riven smakrik ost (jag hade två bitar som leftovers, en prästost och en Gruyere som jag tog)
En bunt gräslök, hackad
100 g mandelspån


Tillbehör:

Grön sparris (Till oss 12 tog jag tre buntar)
Tomatsallad

Kall sås med smak av honung och Dijon

5 dl creme fraiche
2 msk flytande honung
2 msk Dijonsenap
1 dl finhackad bladpersilja
Tabasco, flingsalt & vitpeppar från kvarn






Baka potatisarna, 180 grader. Jag började kolla dem efter 45 minuter men jag har aldrig bakat potatisar så länge som detta tog även med stöd från micron!!

Ansa under tiden kycklingfiléerna och lägg 4-5 bladpersiljeblad på, linda in i 2 skinkskivor och fäst med tandpetare. Gnid in i olivolja och dra över nymalen svartpeppar. 

Blanda alla ingredienser till såsen, smaka av med salt, vitpeppar och en liten skvätt tabasco.


Rosta mandelspånen så de får fin färg, blanda äggulor, hackad gräslök, grovriven ost och rostade mandelspån.

Dela och gröp ur potatisen, blanda den urgröpta potatisen med ost- och mandelblandningen.

Fyll tillbaka i de urgröpta skalen eller i en ugnsform, gratinera igen tills det blivit en fin färg!

Grilla kycklingen och sparrisen ska grillas al dente!




Ett tips på en god vinägrett till tomatsallad är att göra en klassisk på olivolja, vitvinsvinäger, salt, peppar men sedan också tillsätta tomatjuice! Supergott! Och så toppa med en massa klippt bladpersilja!






Det här var den godaste sparris jag fått tag på i sommar och J lyckades få dem perfekta på grillen också!





Godmorgon onsdag! Jag är veckovill och tänkte skriva tisdag, då känns det som om semesterlunken har satt sig så det är ju bra!
Vilken underbar solig morgon, nu blir det kaffe och sen morgondopp och sen mera kaffe! Sen idag så ska vi rusta båten för sommarens äventyr och så en god brygglunch då förstås!
Vad ska ni göra?


                                                                                      Kram Jenny

24 kommentarer:

  1. Sååå gottit & Tack för läskande fina foto & ditt Recept :)
    /Kram fina du & ha en alldeles underbar dag!

    SvaraRadera
  2. Så mycket gott! Tack för tipsen... det är så kul att grilla!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  3. Vad gott det ser ut. Detta ska jag ta till mig.
    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  4. Jag har också hört att man ska dricka varmt när det är varmt, men har alltid haft lite svårt att förstå det ;) Kycklingen lät riktigt god! Sparris har vi ätit massor av i år, sååå himla gott:)

    SvaraRadera
  5. Jag tycker också om hett kaffe i värmen :) Ha en fin dag, kram!

    SvaraRadera
  6. Åh vad det där såg härligt (och gott!) ut!

    SvaraRadera
  7. Men så härliga bilder du bjuder oss på. Har skrollat lite. Mycket härliga bilder. Jag har inte heller några problem att äta varm mat en varm sommardag. Och det du lagat här ser väldigt mumsigt ut.
    Ha en fin onsdag.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  8. Vilken fantastisk lyxlunch, ser galet gott ut. Och för det mesta kör jag också hett kaffe för att hålla tempen, men ibland är det frestande med en iskall frappe. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  9. Hej
    Det där såg gott ut. Jag själv äter gärna kall mat och dricker kall dryck då det är väldigt varmt ute, tycker inte att det smakar alls med varmt då hehe men alla är vi ju olika och tur är ju det.
    Ha en fin dag
    Kram Linda

    SvaraRadera
  10. Jag tycker att ALLT blir godare grillat!

    SvaraRadera
  11. Oh, vad gott det verkar! Fast för mej är det kvällstid som gäller för mat.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  12. Vilken lyxig lunch!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  13. Så gott det ser ut. Härligt med semester. Jag jobbar en vecka till efter denna. Sedan är det min tur att njuta. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  14. Japp vi är likadana som du, varmt kaffe dricker vi oavsett värmen - fast iskaffe är inte helt fel det heller. Och samma med maten, den får också gärna vara varm.
    Inte roligt när det inte blir som man tänkt, speciellt det där med tiden är inte roligt när man har gäster. Men det blev ju bra ändå:)

    Ha en fortsatt skön semester p dej,
    kramar

    SvaraRadera
  15. Mums vad gott. Jag vill också ha varm mat även om det är varmt. Kram Anette

    SvaraRadera
  16. Mums vad gott. Jag vill också ha varm mat även om det är varmt. Kram Anette

    SvaraRadera
  17. MUMS, dina bilder får mig ju att dregla :-)).
    Ha en underbar helg, tjejen!
    KRAM

    SvaraRadera
  18. Åh så gott det ser ut. Duktig du är som får till sån middag till så många. Ha en fin helg, kram Suss

    SvaraRadera
  19. Provar direkt till middagen ikväll! Potatisen låter underbart god!
    Trevlig helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  20. Ser riktigt gott ut
    Ha det bra
    Kram Milla

    SvaraRadera
  21. Så gott. Häftigt tänk, det där med att balansera med värme om det är varmt. Men själv föredrar jag att äta ett lagat mål per dag, och då middag. Äter jag lagad lunch vill jag sällan äta middag (!) Kram.

    SvaraRadera
  22. En riktigt somrig lunch :) Jag hade tjejgänget över på middag för några veckor sen. Då gjorde jag dubbelinbakad potatis som du beskrev i inlägget. I mina var det fetaost och basilika bl a. Så himla gott! Men det tog ett bra tag innan potatisarna blev klara för mig med. 1½ timme stod dom i ugnen. Allt såg riktigt gott ut.

    SvaraRadera