måndag 11 juli 2016

Brygghäng




Lite fix med båten, då hänger vi alla vid bryggan och packar ner det som finns i kylen i en korg.







Alla har en egen liten mackkorg med sina favvopålägg.






Massvis av melon äter vi nu.







Sommargrönsaker med lite dipp, enklaste dippen är att blanda lite ekologiskt lantbuljongpulver med en skvätt gräddfil eller creme fraiche, vad du har hemma!






Kakan var ju en jag gjorde första gången så jag hade ju ingen gräddningstid klar! Den blev lång, så jag tog den direkt från ugnen med mig!












Mandel- och kardemummakaka med jordgubbar in the making!







Mandel- och kardemummakaka med jordgubbar.


200 g rumsvarmt smör
3 1/2 dl strösocker
3 ägg
1 dl vispgrädde
4 dl vetemjöl
1 1/4 tsk bakpulver
1 1/4 tsk vaniljsocker
2 rivna bittermandlar
1 nypa flingsalt
125 g mandelmassa
2 1/2 tsk hela kardemummakärnor (som du mortlar, men inte för fint!)
knappt 1/2 dl pärlsocker
25-30 jordgubbar (plus några till dekoration om du vill!)

smör och pärlsocker till formen


Sätt ugnen på 180 grader. Smörj en rund form med avtagbar kant med smör och bröa den med pärlsocker, det ger en karamellig yta!
Vispa smör och strösocker pösigt, tillsätt ett ägg i taget, vispa lite mellan varje ägg. Rör ned grädden. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver, riven bittermandel, flingsalt och mortlade kardemummakärnor. Sikta ner de torra blandade ingredienserna och blanda försiktigt till en smet. 
Riv sist ned mandelmassan i smeten och blanda försiktigt.
Fördela smeten i formen. Ansa jordgubbarna och fördela dem lite lätt nedtryckta i smeten över hela formen.
Strö över pärlsocker.
Grädda kakan i 45-55 minuter, kolla den med en sticka!











Den här kakan var god direkt från ugnen ut på bryggan lite ljummen! Men det är en kaka som bara blir bättre dagen efter och ytterligare dagen efter! Så en bra kaka att ta med ut i båten på några dagars tur! 









Godmorgon, jag har sovit så himla länge på mornarna de senaste dagarna så idag satte jag klockan! Det visade sig att maken hade satt klockan ännu tidigare än vad jag hade gjort, men han har inte gått upp ännu så jag vet inte....

Men jag sitter iallafall här med en kaffe innan jag ska möta två friends för en pw. Sen ligger dagen blank, nåja nästan iallafall innan vi ska äta middag med grannfamiljen ikväll. Underbara semester!



                                                                                   Kram Jenny

15 kommentarer:

  1. Så härigt och sommarlikt det ser ut! Njut!
    Här i Wales kan vi inte klaga på för mycket sol i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Wooooooo fantastiskt ljuvligt ♥ ....
    Ha det så gott & Kram fina du!

    SvaraRadera
  3. Semester är bäst. Sitter fortfarande med dagens första kopp kaffe och det är snart lunchdags. :)
    Tack för tipset med buljong och gräddfil som dippa. Ska försöka hitta någon bra ekologisk buljong idag.
    kram L

    SvaraRadera
  4. En perfekt båt-kaka hör jag. Den sparar jag!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar kaka, mums.
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig dag och vilket bra tips ang dippen. Det måste testas :-)!!! Kram!

    SvaraRadera
  7. Det där kallar jag sommarlov! Nygräddad kaka och väntar på att båten är redo för färd. Underbart!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  8. Brygghäng är mysigt. Kakan verkar vara supergod. Härliga bilder som vanligt. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  9. Åh så mysigt ni har det! Sommaren vill inte riktigt här nere i Skåne. Men snart kanske?
    Kakan ser ju underbar ut! Jag gjorde jordgubbspaj före första gången igår. En riktig hit visade spetsig.

    Kram

    SvaraRadera
  10. Så underbart ni har det! En perfekt sommardag!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  11. Så underbart ni har det! En perfekt sommardag!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  12. Vad härligt det låter med brygghäng :)
    Ha det fint
    Kram Pia

    SvaraRadera
  13. Vad härligt det ser ut. Brygghäng är lyx :).
    KRAM

    SvaraRadera
  14. Så somrigt ni har det hos er! Här har det regnat skurar i en vecka nu så inte så mycket brygghäng här precis....
    Vi renoverar fönster under tak istället, det går det med!
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  15. Underbart! Såå härligt somrigt:)

    SvaraRadera