torsdag 18 juni 2015

Blommig saft

Jag tycks aldrig vara i fas med bloggen, med tiden. Såhär i midsommartid så skulle det kanske vara så att jag hade gjort en massa fräscha sillinläggningar och snapssmaker.

Det har jag inte, jag är annars en mycket planerande person som organiserar och strukturerar, men inte här på bloggen så kanske är jag bättre på att vara här och nu tack vare bloggen.

Här och nu så är min Syrensaft klar!

Och jag vet att Syrenerna inte blommar längre på så många ställen, kanske uppe i norr?

Annars kan det vara värt att spara detta receptet till nästa år av syrenblomning.
























Syrensaft

60 blomklasar (lila bondsyren)
1,2 kg socker
1 citron
50 g vinsyra
1,5 liter vatten

1. Tvätta rent blommorna i kallt vatten eller lägg ut på vitt papper så att småkrypen försvinner.
2. Lägg blommor, socker och vinsyra i en hink.
3. Häll över kokande vatten.
4. Tillsätt rivet citronskal och saften av citronen.
5. Låt stå kallt i 2 dygn, rör om varje dag. Sila och häll upp på flaska.





Receptet kommer från ett litet tidningsklipp som jag hittade på jobbet!


Jag knep mina blommor precis innan de blev bruna samma dag som jag hittade receptet, om man nu mot förmodan har blommande syren nu men känner inte för att göra Syrensaft i midsommarhelgen så går det jättebra att frysa blommorna och plocka fram dem när lusten faller på att koka lite saft!















Det blir en underbar saft som påminner mycket om fläder i smaken, jag tänker att detta ska bli fina sommardrinkar i ljuvlig färg! Ska exprimentera fram en till nästa veckas tjejmiddag till att börja med!

När man blandar ut saften blir den ljusrosa!


Ska plocka vansinnigt många lupiner på söndag, har hittat ett nytt ställe!


Nu ska jag sova, har avslutat galet massa jobb i veckan och ser fram emot att bli bortskämd av mamma och pappa i min lilla hometown.


Önskar er alla en alldeles alldeles underbar midsommar.


                                                                               Kram Jenny




20 kommentarer:

  1. Men så kul och spännande! Har aldrig sett eller smakat syrensaft. Men jag har smakat på själva blomman. Söt o god! Verkligen en underbar röd färg! Perfekt till sommardrinken. Citronen gör nog att den påminner om fläder. Ska spara detta recept. Tack så jättemycket för det!

    Nu ska jag somna om :-) gäsp!
    Glad midsommarkram! Anna

    SvaraRadera
  2. ♥Glad midsommar♥
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  3. Så spännande med syrensaft, måste testas. Önskar dig en riktigt mysig och fin midsommar. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  4. Visst ser den läcker ut. jag har smakat både hos en vän och hos mamma. verkar vara rysligt poppis nu. Härliga bilder, sommar så det dånar om det. Kraaaam och trevlig midsommar./Pia

    SvaraRadera
  5. Så vackert med syrener men jag har aldrig testat att göra saft av de. Ha en härlig midsommarhelg, kram Suss

    SvaraRadera
  6. Kul med syrénsaft! Verkar vara väldigt lika flädersaftsrecept. Men ger ju en betydligt vackrare färg. Och mycket coolare, hihi!

    Ha en fantastiskt midsommarhelg du också!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Det låter spännande, jag har sett det innan men har aldrig provat själv. Undrar om det funkar med vita syrener?!? Önskar dig en fin midsommar. Kram Anette

    SvaraRadera
  8. Så fiiint ♡ ...
    Glad Midsommar till dig finaste/Kram

    SvaraRadera
  9. Härligt! Aldrig hört om innan... : )

    SvaraRadera
  10. Coolt! Nu måste jag kolla om jag hittar syrener...
    Hoppas du har det bra i O-hamn....
    Kram

    SvaraRadera
  11. Syrensaft..mmm...det låter himmelskt!
    Tack för recept och fina bilder!
    Ann

    SvaraRadera
  12. Syrensaft, det låter riktigt gott och fräscht.
    Hoppas du har haft en fin midsommar.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  13. Så gott det verkar. Hade faktiskt ingen aning om att man kan äta syrenblommor ... men nu när jag tänker efter har jag hört om något smaksatt socker. Kram.

    SvaraRadera
  14. Ja syrensaft är verkligen så gott! Vi blandade koncentrerad saft med vitt mousserande vin och det blir riktigt bra.
    En fin vecka och kram på dej

    SvaraRadera
  15. Å, Jenny! Vad härligt det låter med syrensaft. Vi har massor av syrener på landet. Ska spara det här receptet! Och inte kan jag sluta titta på bilderna <3

    Hoppas ni haft en fin midsommar!

    KRAM

    SvaraRadera
  16. Låter jättegott! Jag tror faktiskt aldrig jag testat det?! Här blommor de fortfarande litegrann men inte tillräckligt för någon saft!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  17. spännande, har aldrig smakat syrensaft...!
    och det där med instagram och bloggen, inte lätt att fatta när jag kör olika namn, men välkommen! :-)

    SvaraRadera
  18. Men åååå hallå där!
    Vaaaa!! Visste int eens att syrener var ätbara...
    Det där lät ju väldigt somrigt och romantiskt...det ska jag försöka lägga på minnet till nästa år för här har de blommat över.
    Ha en fin dag du med!
    kram Katarina

    SvaraRadera
  19. Mums, vad gott och vilka underbara bilder kram Diana

    SvaraRadera
  20. That is an extremely smart written article. I will be sure to bookmark it and return to learn extra of your useful information. Thank you for the post. I will certainly return.

    SvaraRadera