torsdag 11 juli 2013

Middag för fem




När familjemiddagarna då alla fem är med, inte blir så många gäller det att sätta lite guldkant på de som blir. Som igår, jag dukade vid matsalsbordet där vi sällan sitter utan gäster så väntade vi in J som kom sent från jobbresa. Men hellre sen middag än att äta i omgångar, det gör vi så ofta ändå.

Min familj, testkaninerna! Såklart var det något vi skulle proväta!


Igår var det grillade champinjoner med mozarella (recept systrarna Eisenman) Lätt som en plätt! Vi åt det som ett tillbehör till lövbiff och klyftisar men i tanken till en buffé! Timjan som blev över fick dekorera dukningen.



Jag tröttnar aldrig på tomatsallad och nu med färsk lök så blir den godare än någonsin!


Kryddsmör i portionsform till var och en.


När jag var ute i trädgården och plockade hundkex till bordet så kändes det som sista gången för sommaren, den håller på att blomma över. Men de står sig superlänge inne i vas.


Desserttest! Kan man servera jordgubbsmousse i dessa vintageformar utan att den tar smak av metall, japp det kan man! Men jag hade en sort till i annan metall och det tog lite smak så det blir bara dessa som kommer att få innehålla mousse!

Vad gör ni denna sommardag? Jag ska packa grahamskex som jag bakade på förmiddagen och som fortfarande ligger kvar på galler och sen packa picknickkorgen för att åka på picknick med Pärlans fotbollslag.

                                                 Kram Jenny

22 kommentarer:

  1. Men wow så fint du gjort det =)
    Kan tro att gästerna kände sig väldigt välkommna. Hoppas du mår fint. Kramen =)

    SvaraRadera
  2. Så mycket mums. Jag har bara slappat i dag (ja en och annan maskin tvätt har det förståss blivit). Hoppas picknicken blev lyckad. Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Alltid så mycket inspiration till fantastisk god mat, du är en star i köket. Hoppas ni fick en härlig picknick. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  4. Vilken go middag, här äts ibland i omgångar också... Mest är det mannen som "missar" middag då han jobbar efter ett rullande skift schema!
    Idag har vi varit på stranden hela dagen!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  5. Känner igen det där med att det är svårt att få ihop alla 5 familjemedlemmarna till gemensam middag...
    Så fint du dukat och vilken mat! Tack för tips om champinjonerna, en favorit hos mina söner och dukning med kryddor, superfint! Kram Suss

    SvaraRadera
  6. Vilka superfina bilder på all god mat, verkligen inspirerande.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  7. Men gud så gott det ser ut!!! Nu blev jag ÄNNU hungrigare! Måste nog packa ihop och gå och äta lunch tror jag!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  8. Åhh, himla tur att jag nyss ätit, annars hade jag blivit gaaaalen! Du blir bara proffsigare och proffsigare på dina matfoton!

    Kraam
    Petronella

    SvaraRadera
  9. Vad fina foton du bjuder på.
    Det ser ju underbart gott ut.
    Vad kul att du gillar att prova på nya saker.
    Ha en fin fredag!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  10. Så gott! jag har just köpt lök och tomater - nu ska jag fixa en god sallad till lunch!

    Du tar så vackra bilder. Njuter av dem!

    Ha en jättefin helg

    Stor kram
    Lotta

    SvaraRadera
  11. Ser jättegott ut och så vackra bilder. Kram Anna

    SvaraRadera
  12. Världens bästa picknickmamma !!!! Va underbart för din familj med ständigt god mat !!!

    Kraaam till dej.

    SvaraRadera
  13. Åh, du är så duktig på det där med mat/dukning och fotande av det!
    Ser hur gott och fint ut som helst! =)
    Kram och ha en fortsatt fin söndag!
    /Maria

    SvaraRadera
  14. Så himla läckert det ser ut alltihop! Undrar lite hur gamla barnen är som äter för mina är just nu väldigt picky och vill helst bara ha pasta och köttbullar.. Eller pannkaka.. Kram Sara

    SvaraRadera
  15. Tomatsalladär en favorit för mig! Jag älskar att finhacka tomat, lök och färsk koriander. Att hälla i en skvätt chili gör susen:))

    Hoppas att du och familjen har det bra i sommarSverige! Själv åker jag och barnen hem från Turkiet i morgon och vi ska snart bege oss ner till stranden och plocka stenar till en projekt som Livio ska ha på förskolan till hösten:)

    Sommarkramar Johanna!!

    SvaraRadera
  16. Åh, så ljuvligt och gott och vackert! Kram!

    SvaraRadera
  17. Låter gott..
    Fint med vintage skålen!
    kram

    SvaraRadera
  18. Men så gott allt låter, mums!

    I dag arbetar jag i butiken, men springer därifrån till altanen och tillbaka i gen. Däremellan blir det köket, då vi ska ha gäster i kväll.

    Kram kram

    SvaraRadera
  19. Du är ju så jädrans duktig så jag smäller av! Baka, duka, laga mat och fixa där hemma, det är din grej liksom.
    Nu har jag inlett min första senesterdag o snart packar vi och sticker till Öland. Jag håller bara tummarna att vädret ska hålla i sig- nu MÅSTE solen fortsätta lysa! ;-)
    KRAM! Judita

    SvaraRadera
  20. Vad gott det ser ut. Det gäller ju att sätta guldkant på tillvaron. Kram.

    SvaraRadera
  21. Det är så perfekt med din blogg att man alltid får idéer på vad man kan bjuda på och hur man ska duka mm. Idag blir det fixardag efter gäster som hälsat på. Kram Nina

    SvaraRadera
  22. Den desserten ser helt underbart god ut och vilka godsaker du hade i förra inlägget :))
    Kram Liselott

    SvaraRadera