söndag 24 mars 2019

Lite inspiration till söndagsmiddag



































Jag  ä l s k a r  att duka! Kanske fånigt men har alltid gjort det ända sen jag var liten och dukade med dockservis!


Nu för tiden är det mindfulness, jag dukar ofta dagen innan när vi ska ha gäster om jag har tid för att kunna njuta lite extra!












Jag gillar när det är lite rå avskalad känsla i dukningen operfekt med ett grovt linnetyg som duk gärna ofållad i kanterna bara sicksackad kant som denna! Fick en ny av mamma nu som är ännu större och i ännu grövre linne så jag kan ha alla iläggsskivor. Använder alltid duk numera för att få en mjukare brytning. Att blanda olika porslin i dämpade färger, just nu är jag så glad över dessa pyttesmå gröna fat! Hittade tolv stycken på loppis i somras och de är perfekta till olivolja till brödet som vi hade här! Till lilla minigodsaken till kaffet är en annan grej som de är perfekta till!













Jätteslitna linneservetter tvättade om och om igen, 10 år på nacken, stryker dem aldrig och just nu är favoriten att knyta dem i en slarvig knut. Använder typ aldrig engångservetter, bara om de har texter jag inte kan motså!





Detta är vår söndagsmiddag prick en vecka sen!


Ytterligare en helg innan så hade vi varit på en underbar middag med Italienskt tema, jag var tvungen att återskapa den desserten på mitt sätt för den gav sånt mersug så det fick bli Italienskt här med!












Om jag vill att dukningen ska vara lite rå och avskalad så vill jag däremot att maten ska vara extra allt maffigt upplagd och färgglad! Charkisar med frukt och inläggningar på två stora lika fat så att varje sida av bordet har varsit att sitta och plocka utav, blir en lång härlig förrätt med mycket tid för catch up!













Lantbröd  

                             1 stor limpa

1/2 paket jäst
5 dl ljummet vatten
1 dl standardmjölk
1 rejäl nypa flingsalt
1 msk flytande honung
10 dl vetemjöl special
2 1/2 dl durumvetemjöl

Till pensling och topping; olivolja, flingsalt & blå vallmofrön


Rör ut jästen i vattnet, rör sedan i mjölk, salt och honung. Tillsätt sedan mjölet lite i taget och jobba snabbt ihop till en bra deg, denna ska vara lite lös. Strö över lite vetemjöl special och ställ att jäsa under bakduk i 1 dryg timma.

Häll ut degen på ett mjölat bakbord, forma en limpa utan att knåda och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Skär snitt i limpan, pensla med olivolja och strö på flingsalt och vallmofrön.

Grädda i 230 grader ca 15-20 minuter kolla efter ca 10 minuter om du behöver lägga ett bakplåtspapper så att limpan inte blir för mörk!

Låt kallna på galler utan bakduk för en knaprigare yta!











Skär på längden och sen i skivor, fint att servera på en skärbräda med en god olivolja för alla att hälla upp på små fat och doppa!


Jag bakade två såna här jättelimpor, dubbel sats så har vi haft det som frukostbröd i veckan.




























Plockig förrätt extra allt, till varmrätt Saltimbocca! En av mina älsklingsrätter bland topp fem tror jag, älskar den där marsalaskyn och att mosa potatisklyftorna i. Den rätten är det däremot J som lagar hos oss!











Det var den här desserten jag var tvungen att ha mera av efter middagen hos våra vänner helgen innan! Glass med maräng och Limoncello!






































Rosenmaräng till glass och Limoncello.

6 äggvitor
4 dl strösocker
4 dl florsocker
1 1/2 dl torkade rosenblad
några droppar röd karamellfärg

Vispa vitorna till vitt och fluffigt, fortsätt vispa och tillsätt sockret lite i taget så att du får en blank marängsmet, sikta ned florsockret och blanda, blanda sist i rosströsslet och sen några droppar karamellfärg, försiktigt så att det blir en bra ljusrosa ton på marängen!

Bred ut på bakplåtspappersklädd plåt och grädda i 100 grader ca 1 timma, stäng av ugnen och låt marängen stå kvar ett tag! Denna bakas med fördel dagen innan så blir den knaprigare och godare på utsidan och lite mer mjuk och seg på insidan som perfekt maräng till en dessert!

Bryt isär i lagom bitar och fördela i dessertglas, skeda på glass och sen häll på en önskad skvätt limoncello, de små får ju såklart naturell alternativt citronsaft! Dekorera med myntablad och blåbär!

Plättlätt dessert som ger mersmak!



















Underbara söndag!
Alltså vårljuset nu!!! Sån boost när det är ljust när man susar till jobbet på mornarna och ljust när man lämnar det och susar iväg på kvällens logistikrunda älskar det! Och älskar att det är ledig söndag nu! Har nog bara sovit tre timmar inatt tror jag! Var på tjejmiddag igår kväll med härliga grannbrudar underbart god mat, sammetslent vin och ett marathon bubbelbad i vårnatten så vi var som russin efteråt sen nattmackor! Extra allt och världens energiboost bättre än sömn! eller hur? 

Nu ska minsta och jag göra en omorganisation av förvaringen i badrummet och sen ska vi åka iväg och luncha på café bara hon och jag. 

Måste jobba undan lite inför veckan också men till och med det känns ju enklare en sån här solig dag!


Tack alla som tittar in och lämnar en hälsning!




                                                                                      Kram Jenny 

11 kommentarer:

  1. Det var en massa gottigt som du bjöd på och desserten norpar jag direkt. Gillar din stil på dukning med.
    Kram Carin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskastan och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskramen som hjälpt mig med mitt eget problem. Hans email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) kärleksspell
      2) Förlorad kärlek
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) Bindande stavar
      6) Breakup Spells
      7) Förbanna en förälskad älskare.
      8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Underbara bilder, så vackert! Ha en fin start på veckan, kram!

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder och så vackert
    Ha en bra vecka
    kram Linda

    SvaraRadera
  4. Snygg dukning och så mycket gott, toppenfina matbilder.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  5. Såååå vackert du har dukat!
    Älskar med att duka, håller med dig - det är som mindfullness att gå och plocka dagen innan man ska ha gäster <3
    Å brödet, jag äääälskar bröd! Såååå gott det ser ut. Ja desserten likaså :) Men bröd är en större svaghet för mig ;)
    Ha en underbar helg!
    Varma kramar Anna (fd Ekenäsliv)

    SvaraRadera
  6. Jättefin dukat. Jag älskar också att duka fint, det jag tycker är fint. Har det nog som ett arv från min mor, hon var en hejare på det.
    God mat också.
    Önskar dej en fin dag!

    SvaraRadera
  7. Jamen där vill jag sitta! Sååå snyggt dukat och maten sen...puh, läckert!
    Nu fick jag en hel inspiration till påsken :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  8. Åh vilka bilder. Det vattna i munnen fast jag nyss ätit frulle. Italienskt är bäst. Dukningen var ju underbar den med. Så fint med blommorna i små vaser till skrynkligt linne. Du kan det där du. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  9. Vill passa på att önska dig en glad påsk
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
  10. Hi Selina



    i am Montoya Jazhel from the philiphines ,i was in a big problem in my marital life so i read your testimony on how Dr Ikhide help you get your husband back and i said i will give it a try and i contacted the Dr Ikhide to help me and he promised to help me get my problem solved. now am so happy with my life because all my problems are over. Thanks to the great Dr Ikhide for the help and Thanks to you Selina.

    You can reach him with this email:- dr.ikhide@gmail.com and i promise he will not disappoint you.



    I AM SO HAPPY…… remember here is his email:- dr.ikhide@gmail.com or whatsapp :- +2349058825081








































    Kumusta Selina



    ako si Montoya Jazhel mula sa pilipinas, ako ay nasa malaking problema sa aking buhay sa pag-aasawa kaya nabasa ko ang iyong patotoo sa kung paano tulungan si Dr Ikhide na maibalik ang iyong asawa at sinabi kong susubukan ko ito at makipag-ugnay sa Dr Ikhide upang matulungan ako at nangako siyang tulungan ako na malulutas ang aking problema. ngayon masaya ako sa aking buhay dahil ang lahat ng aking mga problema ay tapos na. Salamat sa mahusay na Dr Ikhide para sa tulong at Salamat sa iyo Selina.

    Maabot mo siya sa email na ito: - dr.ikhide@gmail.com at ipinapangako ko na hindi ka niya bibiguin.



    AKO KAYA NAKAKITA …… tandaan dito ay ang kanyang email: - dr.ikhide@gmail.com or whatsapp :- +2349058825081

    SvaraRadera