lördag 1 december 2018

w e e k e n d

















Här är förra helgens partysnittar!!


Vi hade dem till bubbel på en fantastisk tillställning på en magisk plats i vår by men lilla snitten med rökt skinka och päron rekommenderas varmt till glöggminglet också!














Snittar på smörstekt kavring med rökt skinka, päron och pinjenötter i rosmarinhonung.


20 st

10 skivor kavring
smör till stekning
bregott havssalt 
Rökt skinka av god kvalité, jag använde Samisk skinka, 10 skivor
1 stort fast päron
6 msk pinjenötter som torrostats i stekpanna
1 dl flytande honung
2 tsk finhackad färsk rosmarin
1 klick färskost, jag använde en med paprikasmak
Rosmarinblad


Stansa ut små rundlar av kavring med ett snapsglas eller liknande. Stek dessa i smör och lägg på hushållspapper.

Hetta upp honungen, tillsätt hackad Rosmarin, häll över de rostade pinjenötterna. Detta kan du förbereda dagen innan och förvara i glasburk med lock.

Även brödet kan förberedas dagen innan och förvaras på fat med tättslutande påse runt.

Sedan montera snittarna; börja med ett tunt lager bregott havssalt på, fortsätt med en halv skinkskiva lite snyggt vikt, sätt sedan fast en päronbit med hjälp av en pytteliten klick färskost. Osten är bara som fastsättning! Lägg sedan på en liten klick av nötterna i rosmarinhonungen och toppa med ett litet Rosmarinblad!
































Ost- & tomatsnitt på liten gaffel


Röda babyplommontomater (1/2/snitt)
Gröna minitomater (1/2/snitt)
Minimozarellabollar (1/snitt)
ca 200 g La Tome Basque eller liknande ost 
Basilikablad (1/snitt)


Dressing
Basilikablad från 2/3 kruka basilika
1 dl olivolja
knappt 1 msk mangobalsamico
knappt 1 msk honung
1 stor nypa flingsalt
Svartpeppar från kvarn

Rostat bovete, recept här

Dressingen kan förberedas dagen innan, mixa basilikabladen med olivoljan, blanda i balsamico och honung. Smaka av med flinsalt och svartpeppar.

Halvera tomaterna, skär La Tome Basqueosten i tärningar, munsbitsvänliga. Montera på små gafflar, jag har använt gamla bakelsegafflar, kombinera grön tomat med La Tome Basque och ett basilikablad i mitten och de röda tomaterna med mozarellaboll, likadant med basilikablad i mitten.
Lägg upp blandat på ett fat, skeda över dressingen, se till att det kommer främst på ostdelen. Strö över rostat bovete som ger ett fint crunch till osten!














Gröna tomater och en annan sorts ost ger en syrlig smakbrytning till den klassiska capresen tycker jag! Sen älskar jag rostat bovete för jag tycker att ost nästan alltid behöver lite tuggigt crunch!













Men detta var alltså förra helgens partysnittar och nu är det helg igen efter en galet intensiv vecka på alla plan..... En underbar AW igårkväll inledde helgen, susade direkt från jobbet in till city för att möta upp J och ett kärt vänpar för middag och teater. Sån välbehövlig energiboost! 


Nu har vi precis checkat in på en liten Herrgård mitt emellan Stockholm och Oslo för julbord med den norska delen av familjen. Så dags att djupdyka i rougeburken!


Önskar alla en underbar lördagskväll, det tänker jag ha och äta årets första julbord som brukar vara det godaste, eller hur!!!





                                                             Kram Jenny


9 kommentarer:

  1. Mums så gott det såg ut. Blir nog att jag apar efter på några snittar där.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Vilka läckra mumsbitar. Jag ska minsann göra sådana när vi får besök här om två veckor. Julbord på herrgård låter inte så tokigt det heller. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Så mycket gott, det är härligt med små snittare... blir inte så ofta.
    Tack för receptet, skall testas.
    Ha en bra vecka!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  4. Oj så mkt gott! 1000-Tack! Låter mysigt med julbord på en herrgård nära Oslo. Ha det gott!

    Trevlig första advent o Kram! Anna

    SvaraRadera
  5. Jisses så mycket gott, tack för det :)
    Önskar dig en bra start på veckan.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  6. Vilka fantastiska bilder. Ser så gott ut!

    SvaraRadera
  7. Vilka magiska bilder!!!!! Å man vill ju bara sätta tänderna i de där gobitarna :)
    Hoppas du får en riktigt fin helg!
    Varma kramar Anna

    SvaraRadera
  8. Vilka bra tips! Verkar vara helt i min smak.

    Hoppas julbordet var trevligt!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Jag vill använda denna gyllene möjlighet för att tacka chef Dr Wealthy för att bota min (DIABETES VIRUS) med sin örtmedicin. Jag har lidit av DIABETES Virus i 5 år nu, och sedan dess använde jag läkemedel som håller mig till idag, men en dag när jag surfar på Internet träffade jag ett inlägg om en dam som botades för DIABETES av Chief Dr Rika så jag bestämde mig för att försöka se om han kunde rädda mitt liv. Lyckligtvis för mig blev jag botad av honom. Jag kan inte sluta tacka honom för vad han har gjort för mig om du har liknande problem kan du kontakta honom via e-post: wealthylovespell@gmail.com

    Chief Dr Wealthy har botemedel mot alla typer av sjukdomslag, ring eller Whats App +2348105150446.

    SvaraRadera