söndag 7 oktober 2018

En pastarätt till veckan









Nånting som alltid är bra att ha i kylskåpet är en bit rökt skinka av god kvalitet! Går snabbt att trolla fram lite olika rätter och inget som behöver planeras och tinas från frysen och trixas!


Just nu älskar jag såna saker som man kan ha i skafferi och kyl och blir snabba middagar som inte är uttänkta i förväg, jag är i en sån fas nu!

Grillade paprika filéer på burk är en annan sån grej som alltid finns i mitt skafferi och självklart krossade tomater!


Denna pasta kom till här för ett par veckor sen, allt på ett fat pastan såsen och grönsakerna!


Fotad utomhus!!! Så mörkt nu så några recept på vardagsmiddagar lagade i realtid är svårt nu!













Pasta med skink- & paprikasås.


500 g pasta (en liten sort tex gemelli passar till denna rätt)
1 schalottenlök
smör till stekning
200 g rökt skinka 
1 burk inlagd grillad paprika (ca 290 g avrunnen)
1 burk krossade tomater av bra kvalitet
1 dl grädde
1 burk creme fraiche
3/4 msk lantbuljong
3/4 msk starkt paprikapulver
3 röda paprikor
1 kruka färsk basilika
några stora nävar bladspenat

Koka pastan, under tiden finhacka schalottenlöken och fräs mjuk i smör. strimla skinkan och låt den fräsa med löken.
Låt paprikan rinna av lite och finhacka den ordentligt, tillsätt den hackade paprikan till lök- och skinkfräset tillsammans med de krossade tomaterna. Rör om och tillsätt sedan grädde, creme fraiche, lantbuljong och paprikapulver. Låt såsen puttra ihop, 
Strimla paprikorna, grovhacka basilikan. Blanda hälften av den strimlade paprikan med basilikan och ställ åt sidan.
Tillsätt resten av paprikan i såsen, den ska bara precis bli varm så den har kvar lite tugg!

Lägg upp pastan på ett stort fat, Bladspenaten runtomkring, häll såsen över pastan och toppa med paprika- och basilikahacket!

Dessa mängder gjorde jag till oss fem! Blev också matlåda!














Godmorgon söndag,
eller jag har varit vaken länge fast jag kanske egentligen behövde sova. Men man hämtar ju inte bara energi genom sömn eller hur! Så jag har hunnit med en pw med en vän jag sett alldeles för lite av på sista tiden. En perfekt pw i mitt tycke ska innehålla minst en av dina bästa vänner (i mitt fall räknas även lillasyster in i den kategorin) man ska känna sig lika spänstig i själen som i kroppen efteråt så en massa prat. Som grädde på moset ingår på de allra bästa även blomplockning! 












Så blev det idag! Energiboost de luxe och innan dess hade jag hunnit fixa till det här lilla pastareceptet i ett tyst kök med två koppar kaffe. 

Nu blir det frukost, ha en fin söndag!



                                                                                     Kram Jenny           



12 kommentarer:

  1. Vilken inspiration du ger!
    Önskar dej en skön söndag!

    SvaraRadera
  2. Härligt och jag håller med ovanstående! Får alltid inspo inne hos dig :)
    Superrecept också på pasta och det ska jag testa! Allt du gör ser sååå gott ut!

    Fortsatt skön söndag!
    KRAM!

    SvaraRadera
  3. Krämig pastasås tackar jag inte nej till. Kram och ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  4. Så gott det ser ut, pasta är en snabb och god rätt som man kan variera.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  5. Bästa! Ja dina recept testar jag alltid och bara njuter av det goda :)
    Ha en mysig helg!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  6. Ser gott ut!
    Gillar också skafferimat, öppna skafferiet och titta vad som finns, härligt!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  7. Så gott det ser ut. Härligt med pw. Ha en fin helg Kram Pernilla

    SvaraRadera
  8. Härligt att starta dagen med en PW, man får så mycket energi. Själv har jag startat dagen så lugnt att det är svårt att komma igång. Känner mig lite stressad över att ha en koloniträdgård, inhandling och städning innan kl 15,00 och hon är redan 11.....
    Pasta är så gott och så föränderligt. Ditt recept ser riktigt gott ut och ett stort plus för enkelheten. Snabba midddagar är så sköna.

    Kram kajsa

    SvaraRadera
  9. I really appreciate your professional approach.These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.

    หนังออนไลน์

    SvaraRadera