lördag 13 januari 2018

l ö r d a g s g o d i s







Vem älskar inte chokladbollar?


Dessa är extra mjuka och krämiga då hälften av havregrynen är utbytt mot havremjöl.


Barnsligt god chokladsmak då den kommer från Oboypulver.














Havrebollar

200 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl florsocker
2 1/2 msk kallt espressokaffe
2 1/2 msk grädde
1 msk vaniljsocker
1 dl Oboypulver
1 msk kakao
4 dl havregryn
4 dl havremjöl
1 nypa flingsalt

pärlsocker att rulla havrebollarna i

Vispa smör, florsocker, kaffe, grädde och vaniljsocker krämigt med elvisp. Tillsätt Oboypulver och kakao, vispa lite. Tillsätt sedan lite i taget av gryn och mjöl och varva med att vispa, saltet sist.

Låt chokladbollsmeten stå kallt 30 minuter innan du rullar bollar i önskad storlek, rulla dem i pärlsocker. 












Jag bakade dessa förra fredagen och de avnjöts på fredagsmyset tillsammans med färska hallon (och ett glas rött) Galet god kombo. Livsfarlig kaloribomb!












Godmorgon tidiga lördag,
planen var att sova ut men vaknade supertidigt....  Det är absolut inte min grej att stanna i sängen jag mår bäst när jag flyger upp direkt och tar tag i min dag!

Första veckan på terminen avklarad! Det kändes som om jag landade så sent i ledigheten på jullovet, men nu när allt är igång igen så känner jag ändå att jag verkligen varit ledig och pausat allt och det är väl huvudsaken att den känslan är infunnen nu tänker jag!

Vi har till och med hunnit med att ha ett yogapass på jobbet med kollegorna och min pilates och yogalärare kom till jobbet och hade yoga med oss. Fantastiskt upplägg att alla bara går och byter om efter sena mötet och sen 75 minuters yoga, utan att behöva förflytta sig. Hoppas att vi kan få till riktigt många gånger under terminen!

Nu messar min pw- vän att hon är vaken så dags att ge morgontrött vovve frukost så vi kan bege oss ut på morgonens tur!


Ha en underbar helg!                                      Kram Jenny

26 kommentarer:

  1. Mumsigt..!! Tänkte jag skulle prova baka chokladbollar med mer starkare kaffe & kakaosmak och mindre socker... Lite mer "vuxenboll" liksom...
    Men... så perfekt med att Yogan kommer till jobbet. Det kallar jag lyx..!
    Önskar Dig en finfin lördag, vännen!
    Kram Kate

    SvaraRadera
  2. Säger aldrig nej tack till en söt chokladboll och en god kopp kaffe! Din rödrandiga blus med knyt ser underbar ut!

    Trevlig Helg och Kram! Anna

    SvaraRadera
  3. Mums, så gott. Kram och ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Sååå gott! En klassiker! Ditt recept måste testas :)
    Ha en skön helg nu...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  5. Tack för receptet, älskar choklad:).
    Ha en fin helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. En sådan chokladboll till en kopp kaffe skulle vara gott.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  7. Mums så goda de såg ut. Tänk att kaloribomber alltid är så goda.
    En pw kompis skulle jag behöva..
    Kram Helena

    SvaraRadera
  8. Men så frestande goda de ser ut!

    kram och trevlig lördag :D

    SvaraRadera
  9. Chokladbollar är ju bara såååå gott! Kram!

    SvaraRadera
  10. Vad smarrigt, här blev det ostkaka men snart ska jag gå lös på godispåsen.
    Ha en fin kväll
    Kram Linda

    SvaraRadera
  11. Så gott, det var länge sedan jag gjorde chokladbollar... det får nog bli snart igen. Ditt recept ser väldigt gott ut, måste testa det.
    Ha en härlig dag!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  12. Mums så gott det där såg ut att vara!

    SvaraRadera
  13. Chokladbollar är alltid gott. Man kanske borde testa kombon med hallon och vin. Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  14. Äääälskar chokladbollar det "växer" man aldrig ifrån. Ha en mysig söndag vännen. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  15. Länge sedan jag gjorde de som idag kallas chokladbollar och hette något annat när jag gjorde dem. Ser gott ut!
    Inte ligga kvar i sängen?!?!Det som är så skönt!!

    SvaraRadera
  16. Mums så gott och man lessnar aldrig på dom heller ;))
    Må så gott !
    Bia

    SvaraRadera
  17. Mmmmm... mums!!!!! Låter galet gott! Och galet mycket tack för den söta hälsningen om mina döttrar och deras födelsedag!
    Så härligt att kunna hinna utöva yoga så där direkt inpå!
    Kram och ha en ny fin vecka!
    /Maria

    SvaraRadera
  18. Så gott med chokladbollar. Låter som ett extra smarrigt recept. Yoga på jobb låter fantastiskt. Jag gör Trust trettio dagar yoga med Adriene på youtube. Älskar det. Rekommenderar det verkligen. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  19. Jag gillar dem och är barnslig. Åt du färska hallon är du ju supernyttig och behöver inte räkna kalorier. ;)
    Jag är så gammal att chokladbollar var något annat som jag köpte i kiosken. Då valde jag oftast kokosbollarna som fanns på fatet bredvid.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  20. Åh chokladbollar med oboy i! Det låter lyxigt och farligt gott. Nom!
    Hoppas du får en skön helg! kram

    SvaraRadera
  21. Men vilken underbar blogg du har som jag fann igår! Den sorts blogg man alltid letar efter, god och vacker mat, inredning och riktig genuin lyckokänsla som genomsyrar allt! Sluta inte blogga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh!! Vad glad jag blir! Tusen tack för dina fina ord!

      Kram Jenny

      Radera