söndag 25 juni 2017

m i d s o m m a r






Whoops, så var det midsommarhelg och den är dessutom snart förbi, även om jag verkligen ska suga ut allt som finns kvar av den!



Det är ju alltid lite så till midsommar full fart extra allt ända in i det sista och så pang ska man ha gäster hela helgen!













Jag klagar absolut inte! Jag har verkligen prioriterat annat än sillinläggningar och att krydda min egen lilla snaps. Mycket jobb har det såklart varit men jag har tagit tennislektioner, en intensivkurs tillsammans med min syster och två kära vänner, utemiddagar och annat istället.... 
















J handlade på delikatessbutiken och jag i vanliga mataffär`n utan att synka oss, men det blev bra ändå!












Crunchy garam masala dip till primörer.

1/2 dl solrosfrön
1/2 dl sesamfrön
1 dl grovhackade jordnötter
2 msk garam masala
3 dl creme fraiche

Torrosta frön och nötter i en panna, mot slutet blanda i garam masala, ta åt sidan och låt svalna. Blanda sedan med creme fraiche. 

Servera till en massa primörer som tex späda morötter, rädisor, färsk knipplök, spetspaprika, stjälkselleri.













Ibland kan matjessill kännas lite trist tycker jag, i år la jag upp den omlott i rader med tärnat Granny Smith-äpple, kapris, rödlök. Toppat med en massa rivet citronskal, dill och några gräslöksstrån.

















Jag gjorde samma midsommardessert som förra året! Busenkel, receptet hittar ni här



























Dukade inne från början till kvällen, öppen balkongdörr ut i sommarkvällen istället.


Till förrätt min Caprese extra allt, recept på den här


















Enklaste förrätten som fixas i ett nafs när man är många, är olika sallader med en massa goda saker i tycker jag!





Som tillbehör till kvällens grillade kött, en massa grillade grönsaker. Dels dessa spett med grönsaker & halloumi. (Inspo från Elle Mat & Vin)

















Vi grillade hjärtsallad och selleri också som tillbehör, kommer att bli sommarens favvo på grillen.











Särskilt salladen,










Grillade med citroner och sen toppade med gremolatasmör och rostade pinjenötter.









Det här blogginlägget har jag småpysslat med fram och tillbaka hela dan inser jag när jag läser att jag ska suga ut allt ur helgen!!

Inte så mycket kvar att suga ut nu dock, men jag är tacksam för en familjehelg de luxe extra allt alla 16 på plats plus en kär vän. 


Nu skriker kropp och själ efter svala lakan och fluffig kudde!
                                                                                                        Godnatt!



                                                                                  Kram Jenny



                                  

18 kommentarer:

  1. Gud så gott alltihop! Lyllos dom som får fira midsommar hos er! Kram Tittilina

    SvaraRadera
  2. Så mysigt det ser ut. Här har det också varit en härlig midsommar. Ha en fin dag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Helt rätt tänkt! Har man inte tiden så köper man av den som har tiden ;)
    Supermysiga bilder, ser ut som en härlig midsommar!
    Kram och ha en ny fin vecka!
    /Maria

    SvaraRadera
  4. Fina bilder!
    Ni ser ut att ha haft ett riktigt mysigt midsommarfirande.

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  5. Mysigt ….❤️
    /Eftermidsommarkram fina du!

    SvaraRadera
  6. Ja jisses, midsommarhelgen försvann fortare än jag hann säga hoppsan. Nu håller jag tummen för en skön sommar även om vädret just nu visar något helt annat. Hoppas du hittar några fynd på din shoppingtur. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  7. Så mycket gott du bjöd på. Ha en fin dag, kram!

    SvaraRadera
  8. Och så var midsommarhelgen över för den här ggn !
    Så somriga bilder du bjuder oss på ;)
    Ha en fortsatt fin vecka !
    Kram bia

    SvaraRadera
  9. Så mycket gott och vilka härliga bilder. Det ser verkligen ut som ni haft det bra. Kram Anette

    SvaraRadera
  10. En härlig midsommar som du haft med en massa gott att äta.
    Kram mamma c

    SvaraRadera
  11. Oj, så mycket gott ni har ätit, finns mycket grönsaker som man kan grilla. Här blev det grillat, fast det regnade på eftermiddagen.
    Ha en bra vecka!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  12. Hallå där!
    Vilken mysig midsommar och vad mycket smarrigt!
    Va roligt attni blivit med vovve....när får vi se underverket?
    Kraaaaam

    SvaraRadera
  13. En helg går fort, lite för fort ibland... så mycket gott du visar och fin dukning. Kram Suss

    SvaraRadera
  14. Måste ju vara en fröjd att fira midsommar hos er :) Så himla mycket gott och så trevligt ni ser ut att ha haft det. Hoppas du mår fint <3 Kramen

    SvaraRadera
  15. Hej Jenny, det här är verkligen en fröjd för mathjärtat att se. Grillad hjärtsallad är bara SÅ himla gott! Vi hade ingen matfest på midsommar i år, vi blev bjudna hem till tre kompisar, skulle vara där klockan sju. När vi kom dit hade de redan ätit för två timmar sedan, så middag ingick inte i bjudningen - vilket var jättemärkligt och lite snopet... så på midsommarafton åt jag chips till middag, eftersom det var så pinsamt att erkänna att vi utgått från att det var middag på festen >.<

    SvaraRadera
  16. Vi har också haft övernattande midsommargäster, fast våra åkte hem på midsommardagen. Det ser härligt ut på bilderna. Du är väldigt bra på att fota mat. Det ser riktigt gott ut :)

    SvaraRadera
  17. Så vackert ni bor och så mycket gott du dukat fram. Kram.

    SvaraRadera
  18. Underbar midsommar ni fick och din mat och läget där ni bor!! Dina bilder ÄR mums!!

    KRAM Anna

    SvaraRadera