söndag 12 mars 2017

Vego weekend lunch





Mera vegetariskt vill vi äta i vår familj som egentligen är köttälskare, men jag känner att jag vill minska på att äta kött.
Här är iallafall en rätt som vi enats om att vi älskar hela familjen, Portabelloburgare.

Och så här gör jag mina, vi börjar med bröden!







Absolut inga klassiska hamburgerbröd! Mera ett weekendbröd! Till burgarna ena dan! Räcker till frukosten eller picknickmackor nästa dag!


Weekendbröd till burgare, frulle och picknick.

(2 plåtar)

drygt 1/2 paket jäst
4 dl ljummet vatten
2 dl ljummen standardmjölk
2 rejäla nypor flingsalt
1 1/2 msk agavesirap
10 dl vetemjöl special
2 1/2 dl durumvetemjöl

vetemjöl special till utbakning

Sätt på ugnen på 225 grader. Smula jästen i en bunke rör ut den i den fingerljumma degvätskan (mjölken/vattnet) När det löst sig rör i salt och sirap. Blanda sen till en deg med båda mjölsorterna, du behöver inte knåda länge, bara ihop till en deg som är rätt så kladdig. Strö över lite vetemjöl special och låt jäsa under duk i 1 1/2-2 timmar.
Stjälp upp degen på rejält mjölat bakbord, platta ut det försiktigt, skär i lite slarviga bitar med en degskrapa och lägg bitarna på bakplåtspappersklädda plåtar. Jäs i ca 1/2-timma, grädda mitt i ugnen 15-20 minuter, ha koll!
Lägg på galler svalna under duk.













Portabelloburgare med grillad paprika, Five pepper dressing och sötpotatischips.


Portabellosvamp, antal efter hur många burgare!
Mozarella, en rejäl skiva till varje burgare
1 stor röd paprika
1 stor orange paprika
2 stora sötpotatisar
Cosmopolitan salladsblad
1 stor tomat
1 rödlök
smör till stekning
rapsolja
flingsalt

Five pepper dressing

2 dl creme fraiche
4 msk majonnäs
många varv med five pepper-kvarnen
1 knivsudd cayennepeppar
flingsalt
1 skvätt worchestersås

Grilla paprikan i stort skurna bitar på bakplåtspappersklädda plåtar i 225 grader, ha koll ca 20-30 minuter.
Rör ihop alla ingredienser till dressingen, smaka av med peppar lite i taget och låt den stå till sig en stund i kylskåpet.
Tvätta sötpotatisarna, skär tunt med mandolin och lägg i kallt vatten en stund, torka sen skivorna helt torra och lägg på plåtar med bakplåtspapper, inte på varandra! Ringla över rapsolja och strö på flingsalt, grädda efter paprikan också på 225 grader, ha noga koll de bränns lätt! lägg dem sen att svalna, inte heller då på varann, då tappar de sin krispighet!
Skiva lök och tomat och skölj och torka cosmopolitanbladen.



sötpotatischips is coming up!



















Stek Portabellosvamparna i smör, salta och peppra och låt en mozarellaskiva smälta ned i svampen!


Låt var och en bygga sin burgare, dessa mängder av tillbehör är beräknade till 4 personer!







Alla bygger sin burgare vid bordet!








Svamp som är ny favorit in da house!







Jag som inte tål så mycket fluffigt nybakat bröd bygger min burgare i salladsblad, en liten brödbit var jag ju såklart tvungen att ta! Det är därför jag bakar bröd så sällan!!







Igår tog vi också vårens första fika på uteservering, vi var en supersnabb vända in till Söder för att J hade en kort liten jobbgrej så lantmusen fick bli stadsmus en timma! Hann dra i mig största havrelatten på Starbucks tillsammans med dessa två, minsta hade fotbollsträning. Egentligen för kallt för utesittning men det var det värt! Längtar galet att vintern ska ta helt slut!


Godmorgon,  njuter av morgonkaffet själv här i huset medans övriga sover.
Här duggar det inte tätt mellan inläggen men igår så landade jag i köket mer eller mindre hela dan, att göra receptinlägg tar sin lilla tid men jag älskar´t så då får det gå lite tid mellan inläggen. Livet kommer emellan och då är det ljuvligt att landa små stunder i det som bara är gott och fint. 
Och nu hörrni har vi en lång underbar söndag framför oss! Jag har mer grejer jag vill hinna med idag än söndagen har tid dock...... Så det får bli som det blir!



                                                                                        Kram Jenny




18 kommentarer:

  1. Mycket gott ser det ut. Ska absolut testa det någongång. Roligt att få lite nya veggotips. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Så gottit ♡ ... & vilka fina tjejjer/Kram

    SvaraRadera
  3. Har aldrig provat men det såg jättegott ut. Ha en fin söndag nu.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  4. Så gott det ser ut! Jag försöker äta vegetariskt tre gånger i veckan och sötpotatis finns gärna med!

    SvaraRadera
  5. Jag älskar svamp så det här skulle nog bli en favorit. Kram.

    SvaraRadera
  6. Portabelloburgare är en stor favorit, likaså sötpotatis. Dina bröd ser så perfekta ut, mums.
    Idag blev det årets första kaffe på balkongen i solsken, mysigt. Kram!

    SvaraRadera
  7. Livet får absolut komma emellan, det är väl den bästa "emellankommaren" som finns:)
    Portabello har vi fortfarande inte fått tummarna loss att prova, men det står på to-dolistan.

    Ha en skön kväll,
    kramar på dej

    SvaraRadera
  8. Här känns det också som att det inte hinns med så mycket man vill. Men det är så livet är. Så goda bullarna såg ut. Måste testa dem. Ha en fin söndag Kram Pernilla

    SvaraRadera
  9. Så GOTT! Tack för att du delar med dig av god vegomat.

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  10. Men oj så gott det såg ut. När jag gör hamburgare hemma använder jag mig av bröd som finns att köpa på affären, har inte tänkt tanken att ha "matbröd". Det tipset tackar jag för.
    Visst är det härligt nu när det känns som om våren är på G (igen ;)). Hoppas den är här för att stanna nu. Kram

    SvaraRadera
  11. Men jisses så gott och jag som är veggis och allt måste testa detta. Tack för inspon och alltid lika fina bilder. kramisar Tina

    SvaraRadera
  12. Mmmmm mumsich! Vilka söndagsmiddagar man kan få hos dig!

    Kram

    SvaraRadera
  13. Imponerad av din kokkonst och såklart att det måste gå en tid mellan inläggen när man skapar mat på din nivå! Kram kram Pernilla

    SvaraRadera
  14. Härliga bilder på ett smarrigt recept, det vill jag testa! Tack för tipset!

    Kramar aka

    SvaraRadera
  15. Åh, vad gott det ser ut och låter. Vill också äta mer vegetariskt, men blir sällan.

    Kram

    SvaraRadera
  16. Receptet är nerskrivet nu! Lät så smaskigt! Tusen tack för alla goa recept du sprider - guld värda ska du veta...
    Ha en skön helg nu!
    Kram Titti

    SvaraRadera