måndag 28 september 2015

Lyxigaste sockerkakan

åt vi igår. Plötsligt händer det, flickorna iväg på varsin aktivitet. Det blir en lunch på tu man hand på trappan innan vi ska möta upp dem på deras grejer, en helt liten stund men ändå! Och vi ägnade oss inte åt att synka våra kalendrar som vi brukar!


En söndag i solen, tid att baka ,fota och skriva recept. Att fixa runt härhemma medans en och annan godsak kvar från lördagskvällen slinker ned i magen. Andningspaus de luxe I love it.





















Lite lunchmackor på danskt rågbröd med helgens godsaker, Vacherolost, fikon och salami. Vi har haft svärfar hos oss i helgen och han äter kanske inte så mycket godsaker, desto mer kvar som leftovers.











Vi hamnar väldigt ofta på trappan när vi ska fika. Särskilt på början och på sluttampen av äta-ute-säsongen. Ett favoritställe i vår trädgård, kaffe på trappan efter jobbet är något av det bästa.






Bakade en lyxig sockerkaka igår. Med vaniljstång och grädde.


















Min lyxiga sockerkaka


2 stora rumstempererade ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
50 g smält smör
1 dl grädde


Vispa socker och ägg riktigt länge så det blir riktigt riktigt pösigt. För det är det som är hemligheten med en perfekt sockerkaka!
Blanda smöret med grädden och rör i äggblandningen. Vänd försiktigt sedan ned mjöl och bakpulver.

 Häll smeten i en smord bröad form, grädda på nedersta falsen, 175 grader i ca 30 minuter, håll koll!

Låt svalna, pudra med florsocker.






Efter den här mysiga fikan på trappen begav vi oss till Pärlans fotbollsmatch. En stund senare är vi på väg till akuten med Pärlan.... Fotboll är en tuff sport men det är också Pärlans liv och redan imorgon börjar rehabträningen. Jag är väl medveten om att det kan hända så fruktansvärt mycket värre saker än såhär och vi har det så sjukt bra. Men i ögonblicket hon föll och jag såg att det inte var ett vanligt fall som jag ser varje helg då ville jag knäcka av mig alla ben i min egen kropp om hon bara hade kunnat resa sig upp....  Men det ska bli bra såklart!






Nu så Puss och godnatt på mina tre prinsessor som redan är så gott som nedbäddade och så en lång bloggpromenad för mig.


Tusen tack för era kommentarer, blir så hjärtans glad när ni lämnar ett spår!



                                                                                    Kram Jenny

25 kommentarer:

  1. Ljuvligt ...
    Tack så ♡-ligt för receptet!

    /Kram

    SvaraRadera
  2. Vilket ljuvligt recept!
    Ni ser ut att ha det så mysigt där på trappan:)
    Stackars pärlan! Hoppas hon blir bra fort!

    Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Åh, hjälpasligen så mycket gott. Hoppas Pärlan snabbt återhämta sig.

    SvaraRadera
  4. Låter verkligen lyxigt och gott. :-) Hoppas det är bättre m pärlan nu. Kramizz Laila

    SvaraRadera
  5. Så härligt att kunna njuta ute i det vackra höstvädret. Stackars Pärlan, hoppas hon snart känner sig bättre. Kram Camilla

    SvaraRadera
  6. Så trist att hon skadade sig! Hoppas att hon blir snabbt bra och kan spela fotboll igen.
    Jag gillar verkligen din turkosa kopp, jättefin färg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  7. Så smarrigt,vilken snygg skål. Kram Anette

    SvaraRadera
  8. Lilla skruttan! Hoppas det blir bra snart. Vet precis vad du menar, att man själv vill krypa in i deras kropp och ta över deras smärta!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Mmm... Vilken god lunch! Sockerkakan var inte den sämsta den heller ;-) Men inget bakpulver i?

    Kram

    SvaraRadera
  10. Mysig lunch på trappen. Trist med Pärlan bara.. Vi brukar skämtsamt säga att fotboll inte bara är en sport utan en diagnos. Som sagt mycket skador. Fina sockerkaks bilder också. Färska fikon måste jag handla idag.. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  11. Vilka underbara bilder, måste testa detta ljuvliga recept!

    Stackars liten som gjorde sig illa. Hoppas hon kryar på sig.

    Kram Kristin

    SvaraRadera
  12. Jag som är sååå fika sugen :) Nu vill jag fika ännu mera <3 Hoppas du mår fint. Kram

    SvaraRadera
  13. Sol och lyxig sockerkaka och smarriga mackor. Vill sitta där i solen med dig och småprata o sola näsan. Ser så inbjudande ut!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  14. Du har helt rätt,trappan nyttjas mest i början
    och slutet av utesittarsäsongen. Vilken bra helg
    ni har haft, dom rågbrödsmackorna och vaniljkakan,
    mmmm
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  15. Låter som att ni hade en fantastiskt fin och härlig stund där på trappan, det gäller att ta vara på stunderna och det känns som du är väldigt bra på det.
    Hoppas dottern repar sig snabbt!
    Ha en fortsatt fin vecka,
    kramar

    SvaraRadera
  16. Mums vad gott, jag älskar att fika :)
    Fin dag till dig.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  17. Så härligt med lite tid på tu man hand, bara sådär... Själva har vi haft det så på måndagar när båda barnen spelar fotboll. Lite mysigt, bara han och jag, i en timme bara, men ändå!

    SvaraRadera
  18. Men åh så smarrig fika! Ser fantastiskt gott ut!

    Glada kramar Malin

    SvaraRadera
  19. Men vad gott det ser ut, jag kommer gärna förbi på fika :)
    Tack för recept ska testas i helgen med lillskruttan
    Stor fredagskram till dig finaste
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  20. Hoppas din dotter är piggare!
    Sockerkakan måste jag testa. Kram

    SvaraRadera
  21. Åh det ser verkligen gott ut!

    SvaraRadera
  22. Fantastiska och inspirerande bilder av alla godsaker! Mackorna ser mumsiga ut och den osten måste jag testa...
    Önskar dig en glad dag!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  23. Glöm nu inte år nystartade tävling om kalendrar, bland annat en roséfärgad snygging! : )

    SvaraRadera
  24. Lika underbart som alltid att promenera här inne hos dig...
    Alltid fantastiska bak o matverk och vacker inspiration titt som tätt.
    Hoppas du njuter av din fredag, äter o dricker nåt gott i härligt sällskap.
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera